2018-08-03, 17:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Många gånger det har hänt utan att polisen sköt. Ett tillfälle i lunden dör insatsstyrkan rykte ut med laser osv mot några ungdomar som lekte med softairgun. Problemet här är att ju att killen inte kunde förstå vad som händer och följa polisens kommandon men lika roligt är att polisen samtidigt inte var tränade för situationen.

Det behöver inte handla om Downs syndrom, det finns mängder med barn som är synskadade, hörselskadade eller döva eller har någon annan typ av funktionsnedsättning, vuxna också för den delen. Det är en faktor som polis och militär alltid måste räkna med vid en insats.

Det går helt enkelt inte att säga att det är oansvarsfullt att låta funktionsnedsatta rymma med leksaker mitt i natten. Mentalsjukhusen är nedlagda, funktionsnedsatta lever ute i samhället precis som alla andra, det är vad polisen har att förhålla sig till då alla har samma rätt att slippa avrättas av polisen.
Citera
2018-08-03, 17:45
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Tacka fan för att dom skjuter när det springer omkring en galning med gevär mitt i natten och varken svarar eller lyder order. Hade inte riskerat mitt eget liv själv då ingen skulle ens kunna gissa att det springer omkring en utvecklingsstörd person med leksaksvapen mitt i natten.

Dom här föräldrarna bär skulden då dom skulle haft någon form av låsanordning på dörrar då dom vet att ungen rymmer. Varför köpte dom ens ett gevär och lade i leksakslådan? Är pappan kanske själv vapenintresserad och lärt sonen hur man hanterar ett sådant? Han hade det ju med sig och sprang omkring och viftade med.

Sen undrar jag hur alla tuffingar här i tråden hade gjort om ni kom fram till någon som lika gärna kunde varit helt galen och påtänd med ett vapen som kunde dödat alla poliserna på fläcken? Det går väldigt bra att sitta på kammaren och vara modig. Tror flertalet hade skitit ner sig och ropat på mamma.

Rickard Torell måste haft lås på dörren. Varför låser han inte på natten?
Särskilt när han vet att Eric ibland brukar rymma...
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Vilket brott har utspelats här?

Polisen åkte på grund av larmsamtal från en eller flera personer som såg en man med ett vapen i handen som de upplevde som misstänkt, konstigt eller hotfullt. Uppenbarligen upplevde polisen det som hotfullt också eftersom insatsstyrkan kallades in och de sköt verkanseld mot honom .

Menar du att folk inte ska ringa Polisen om de ser folk ute på stan lalla omkring med vapen som ser realistiska ut, kl. tre-fyra på natten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Du menar alltså att poliserna lyckats med att se ett vapen, men inte lyckats se att personen har downs syndrom?

Mycket bra kommentar! Exakt!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Tillfällen polisen ska ingripa mot individer med vapen, enligt tråden;

Efter att skott redan avlossats, i stadskärnor, om det inte är industrisemester

Ja herre min je

Men det är klart det spelar in?

Det är väl skillnad på en AKUT situation och en som inte är det?

Det är väl skillnad på ett område där inga andra människor finns och ett knökfullt drottninggatan?

Och dessa skillnader är RELEVANTA för hur man agerar.
Citera
2018-08-03, 17:46
Medlem
Jag ifrågasätter inte. De är olämpliga som poliser, har kanske varit det från början. Något är mycket fel med dem.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Har du eller har du inte bild på vapnet?

Här är bild på vapnet. Ser verkligen realistiskt ut.

https://www.svd.se/vittne-tog-bild-pa-20-aringens-leksaksgevar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Tacka fan för att dom skjuter när det springer omkring en galning med gevär mitt i natten och varken svarar eller lyder order. Hade inte riskerat mitt eget liv själv då ingen skulle ens kunna gissa att det springer omkring en utvecklingsstörd person med leksaksvapen mitt i natten.

Dom här föräldrarna bär skulden då dom skulle haft någon form av låsanordning på dörrar då dom vet att ungen rymmer. Varför köpte dom ens ett gevär och lade i leksakslådan? Är pappan kanske själv vapenintresserad och lärt sonen hur man hanterar ett sådant? Han hade det ju med sig och sprang omkring och viftade med.

Sen undrar jag hur alla tuffingar här i tråden hade gjort om ni kom fram till någon som lika gärna kunde varit helt galen och påtänd med ett vapen som kunde dödat alla poliserna på fläcken? Det går väldigt bra att sitta på kammaren och vara modig. Tror flertalet hade skitit ner sig och ropat på mamma.

Du verkar mer än lovligt dum i huvudet. Vad fan
vet du om hur offret reagerat - inte ett piss.
Sådana djävla nollor som du finns det tyvärr
för många av i denna tråd.
Citera
2018-08-03, 17:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Som jag uppfattade i en dagstidning så skedde anmälan om att killen rymt 1 timme efter händelsen där han blev skjuten. Om det stämmer så hade polisen ingen anmälan förrän senare
Citera
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Antar att du är ironisk nu. Det står ju i media att GM dessutom var autistisk, så jag antar att han kunde vara ganska aggressiv.
Återigen, varför kunde han rymma? Varför hade han en vapenkopia att vifta med?
Att pappan var ute och letade så tidigt tyder på att han varit ute och kaozat tidigare.

Ingen kan bli förvånad om utredningen visar att mongot orsakat polisinsatser tidigare men att gränslösa föräldrar inte velat ha honom förvarad.
Enligt studio ett på em var polisen inte misstänkt för nåt brott, får väl se vart det tar vägen.
Citera
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Tanken är ju att man ska undvika denna situation genom att agera annorlunda innan.

Det är alltså fullt möjligt att göra rätt i situation b men ändå fällas för det man gjort i situation a, som ledde fram till situation b.
Du har fortfarande inte berättat hur du skulle ha gjort. Du blir mer och mer patetisk för var gång du tjatar och ältar samma skit. Skriv vad du skulle ha gjort för helvete och sluta bete dig som en åsna.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Nästan rätt! Det ska köras en MCkortege genom stan till offrets minne. Från nånstans till skottplatsen. Killen gillade motorcyklar nämligen. Minns inte vilken dag, den får ju inte kollidera med Prideparaden imorgon(?) gissar jag. Upprop finns på Facebook och många har redan anmält sig.
Söndag kl 13 från mammans hus till pappans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in