2018-08-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jahaja; när jag påtalar osannolikheten i att en person som säger sig vara helt oskyldig till ett brott inte skulle välja att överklaga ett beslut om att vederbörande är misstänkt för brottet så blir slutsatserna de att han nog bara skulle förlora på en överklagan alternativt att han ändå inte kan få bort misstankegraden i fråga.
Logiken bländar.😎
Menmen, envar blir salig i sin tro.

Sedär ja, ser ut som du har svängt om, han kanske hade rätt å överklaga än då,
ser ut som har accepterat det nu.
Citera
2018-08-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om han överklagar måste han väl inkomma med bevis som förklarar bort alla omständigheter som gör honom skäligen misstänkt? Faktum kvarstår ju med de tidigare anmälingar från LW, inget alibi, digital kontakt på mordnatten, de hade kärlekrelation o.s.v. Så varför överklaga om han ändå inte kan få bort skälig misstankegrad?

Egentligen vet vi inte så mycket fakta, det är ju det som är problemet för oss.
Citera
2018-08-03, 13:40
Medlem
tjackarismygs avatar
Ett annat intressant fall som har både kopplingar och likheter är beskjutningen av en polismans villa i Västerås 2017. Det är också ouppklarat. Högsta ledningen gick direkt ut med en märklig teori som enligt GW förstörde hela utredningen från början. Några kända gangsters anhölls och släpptes. Sen rann allt ut i sanden.
Hursomhelst. Polismannens villa besköts med militärt automatvapen. Helt pepprad. Skotten gick rakt genom huset och in genom grannens vägg.

Polismannen heter Alf Tillenius och var inblandad i kravallerna i Västerås.
Hans fru heter Hanna Tillenius och jobbar på vårdcentralen. Någon tar för givet att hon är sjuksköterska men hon har ingen titel utskriven.
De köpte huset 2014. De bodde granne med en kriminaltekniker som var med i Arboga-fallet.
Det intressanta är att varken Alf Tillenius eller Hanna finns på Ratsit, Eniro eller hitta. Däremot tävlar de båda i Thriatlon och leder kanotpaddlingar.
Huset är nu sålt.

Grannarna heter Tomas Lejderud och Sofia Lejderud. Han jobbar på Sweco Civil AB, hon är kriminaltekniker. De har ett aktivt uteliv. Tomas instagram är fylld med: Havskajak, Skridskoturer, utförsåkning och cykellopp både Vätternrundan och TMX. Han är också en begiven MC-fantast samt leder MTB-pass och crossfitpass. Och 2014 har han postat en bild av sig själv när han i militär flygmundering äntrar ett Gripenplan i en hangar. Kommentar till inlägget: " Vad jag vet var du väl mer under ytan än uppe i luften? Inte lika fränt med film om grodmän än piloter...köp en gpz900 så får vi se......"
Citera
2018-08-03, 13:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Egentligen vet vi inte så mycket fakta, det är ju det som är problemet för oss.

Nej det gör vi inte. Då blir det många olika spekulationer och åsikter tyvärr
Citera
2018-08-03, 13:42
Medlem
Honan6s avatar
Jag undrar hur EnGodTanke tänkte när hen skrev att SD kroppsvisiterades. VET hen det eller var det en tanke?
Jag tänker att det måste ha funnits blodspår någonstans om en misstänkt kroppsvisiteras innan man ens vet att den försvunna är mördad.
Citera
2018-08-03, 13:48
Medlem
Honan6s avatar
Hur kunde polisen missa att finna LW och hennes mobil när de hade pejlat mobilen till närheten hemmet? Pejlingar är ju väldigt "träffsäkra" och diffar bara på några meters avstånd.
Citera
2018-08-03, 13:56
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Med en av dom vet jag att det finns, den andra hade i stort sett daglig kontakt med LW, så sannolikt ja.
Aldrig varit? OK, jag har annan information, men du vet säkert bättre att dom aldrig varit intressanta...

Anledningen till att jag har svårt att ta in annan tänkbar GM i fallet är brist på information. Du hänvisar ofta till att flera borde granskas, vilket i alla fall för mig blir knepigt på grund av ovanstående.
Om du vill skapa en vettig diskussion så vore det väl lättare att lägga fram vad du vet än att tala i gåtor? Det går inte att gissa sig till vad du menar.
Citera
2018-08-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag undrar hur EnGodTanke tänkte när hen skrev att SD kroppsvisiterades. VET hen det eller var det en tanke?
Jag tänker att det måste ha funnits blodspår någonstans om en misstänkt kroppsvisiteras innan man ens vet att den försvunna är mördad.
Varför tror ni att han anhölls i 3,5timmar under onsdagen? Skrev inte kroppsvisiterades heller, skrev kroppsbesiktning.

”Måste funnits blodspår”... nu vart det en trådsanning och övertolkning.
Man söker efter olika tecken eller avsaknad av tecken.
Citera
2018-08-03, 13:58
Medlem
Citat:
Hur kunde polisen missa att finna LW och hennes mobil när de hade pejlat mobilen till närheten hemmet? Pejlingar är ju väldigt "träffsäkra" och diffar bara på några meters avstånd.

Vad jag förstod hade de pingat mobilen nära hemmet, men den kan då ha varit i Varbergaskogen, dvs i motsatt håll där LW hittades.
Vad som är konstigt är att det framkommit här är att mobilen inte hittades. Polisen hittade något, men inte mobilen och sannolikt inget som var relevant i utredningen.
De kanske pingade mobilen men aldrig fick svar, pressen feltolkade?

Är SD´s hem fortfarande avspärrat? Varför sitter han inte inlåst?
Är på god väg att tappa det sista lilla hoppet angående svensk polis kompetens.
Citera
2018-08-03, 14:02
Medlem
Citat:
Stängdes av och dom hade bara sista rapporten att gå på. Då blir området betydligt större.
Dom gick ju på försvinnande initialt och det kan vara frivilligt och då får dom inte efterforska efter personen.
Dessutom var det ju hennes ex som anmälde.
Hur skulle det se ut om alla kvinnor som vill hålla sig undan från sin man eller ex vart spårade direkt av polisen? ”Där är hon, nu far vi så du kan fortsätta slå”...
Citera
2018-08-03, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag förstår vad du menar men eftersom hans försvarare avgått honom från att överklaga troligtvis för att han ändå inte kan få bort misstanken. Varför göra det? SD får nog betala för sin försvarare själv iom att han har inkomster, dessutom tror jag han vill ägna tiden och energin till annat som familjen och geocach? Det kan ju trots allt vara en begränsad tid han har kvar i det fria.

Men nu kör du på i samma falska retorikstil som har blivit ditt trådsignum: du utgår från någons teori om något och gör den till en sanning och bygger på den med någon form av argumentation. Eller har du någon säker källa på att SD:s advokat avrådde honom från att överklaga?

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Sedär ja, ser ut som du har svängt om, han kanske hade rätt å överklaga än då,
ser ut som har accepterat det nu.

Önsketänkande.
Har ej svängt vare sig hit eller dit. Vidhåller att SD ej kunde överklaga misstankegraden till HR.
Ville bara försöka påtala hur konstigt det blir att han inte gjorde det ifall han hade kunnat.

Förresten: varför överklagade inte åkl frisläppandet av SD om det nu var snudd på att komma upp till sannolika ( det var ju orsaken till att SD inte överklagade enl dig)?
För att åkl kunde överklaga, om det är vi nog överens.
Citera
2018-08-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Anledningen till att jag har svårt att ta in annan tänkbar GM i fallet är brist på information. Du hänvisar ofta till att flera borde granskas, vilket i alla fall för mig blir knepigt på grund av ovanstående.
Om du vill skapa en vettig diskussion så vore det väl lättare att lägga fram vad du vet än att tala i gåtor? Det går inte att gissa sig till vad du menar.
Jag har i väldigt exakta meningar sagt vad jag vet och vad jag tycker känns konstigt med 2st ”misstänkta”, ML och JH.
Sedan finns det ett par, tre till som jag inte vet nått om.

Vad mer vill du veta, eller om du inte läst tråden, så börja med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in