Citat:
Poliser har samma rätt till nödvärn som alla andra tom utökat pga skydd för tredje part. Ja jag anser det fullt rimligt att skjuta i detta läge baserat på vad vi vet hittills och lagen kommer ge poliserna rätt också.
Mongoloid eller inte, det är oväsentligt om verklighetstrogna vapen riktas mot poliser. Att händelseförloppet kan ske på bara några sekunder från tillstöt gör det bara mer troligt.
Mongoloid eller inte, det är oväsentligt om verklighetstrogna vapen riktas mot poliser. Att händelseförloppet kan ske på bara några sekunder från tillstöt gör det bara mer troligt.
om man utgår från det du markerat i texten, dvs att poliserna har ett farligt arbete etc..... så är detta arbete allt farligare ju tightare resurser som tilldelas polisen. Jag menar - att alla potentiella hot som finns i samhället beror på samhällsklimatet i stort, med alla vapen i omlopp och dödsskjutningar.
Och ju tightare resurserna blir, desto snabbare kommer avtryckarfingret fram. Jag vill se ett samhälle där polisens främsta uppgift är att skydda medborgarna- desto svagare medborgare, desto större skyddsbehov/ skyldighet.
Inget hade hänt, mer än att poliserna kände sig hotade..... och det är inte tillräckligt för att bara passera. Det kommer alltid finnas psykiskt sjuka, utvecklingsstörda, åldersdementa och förvirrade människor. Dessa är i störst behov av alla. Rutiner för hur man bemöter denna grupp måste ständigt tas i beaktande.
Sedan att i mörkret är alla katter grå - är inte tillräcklig ursäkt när den enda våldshandling som begicks denna tidiga morgon stod polisen för. Kom inte och påstå att här inte fanns alternativ. Det går att ställa krav på hur poliser agerar i situationer där de anser sig ha rätt att skjuta.