2018-08-03, 13:55
Medlem
franges avatar
Sist jag röstade (2014) så var vallokalen fullsmockad med gamla såssekäringar (surprise!) som mer eller mindre beordrade en vad man skulle rösta på - och de stod och glodde noga på en vad man tog för valsedlar ur högarna. Jag tog en drös olika valsedlar och kärringarnas blick när jag tog en SD-valsedel alltså.... Var så man kunde ana att det skulle komma ruttna tomater flygandes innan man ens hunnit in i båset.

Hej demokratur.
Citera
2018-08-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Vem har påstått det? De får inte ha politiska budskap, ej heller affischera för nära en vallokal. Däremot en partisymbol anses enligt praxis vara okej om man står som valsedelutdelare.

Som du skriver, det är en praxis som partierna kom överens om runt 60-70 talet. Ofta finns det dock lokala ordningsregler som är mer detaljerade om vad som gäller.

Dela ut röstsedlar är okej. Ge information är politisk verksamhet. Med mindre informationen istället handlar om var man kan hitta närmaste buss eller tunnelbana.

Ja...DU, i din TS påstod det.

Citat:
Partipolitisk påverkan:
Grundprincipen enligt valnämnden är att på valdagen så får ingen politisk påverkan i eller kring vallokalen förekomma. Detta innebär att personer som bedriver partipolitisk aktivtet, det kan vara genom ord, det kan vara genom att bära s-shirtar för ett parti, eller budskap om ett parti, får INTE befinna sig i eller närheten av vallokalen. Känner du dig påverkad i nära anknytning eller på väg in i lokalen: RAPPORTERA enligt vad som anges längre ner.
Citera
2018-08-03, 14:05
Medlem
Någon som stött på att alla partiers röstsedlar inte finns upplagda och tillgängliga?

Förra vändan, 2014, saknades ett partis och förklaringen var att de "tagit slut, inte så många levererade"..då var jag ändå där bara nån timme efter öppnande.

Tog en blank röstblankett och skrev in mitt val manuellt den gången men rätt irriterande då det kändes som att "någon" slängt dem redan innan öppning av lokalen.
Citera
2018-08-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ja...DU, i din TS påstod det.

Du menar t-shirt? De brukar väl oftast ha ett budskap också? Men är det bare en partisymbol så är det okej. Ber om ursäkt om jag var otydlig.
Citera
2018-08-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Sist jag röstade (2014) så var vallokalen fullsmockad med gamla såssekäringar (surprise!) som mer eller mindre beordrade en vad man skulle rösta på - och de stod och glodde noga på en vad man tog för valsedlar ur högarna. Jag tog en drös olika valsedlar och kärringarnas blick när jag tog en SD-valsedel alltså.... Var så man kunde ana att det skulle komma ruttna tomater flygandes innan man ens hunnit in i båset.

Hej demokratur.

Tänkte att det därför är viktigt att man vet vad som är okej och inte. Därav min information om vad man kan göra när man misstänker det inte går rätt till.
Citera
2018-08-03, 14:59
Medlem
InnerstInnes avatar
Så länge de står utanför vallokalen och inte trakasserar väljarna finns det inga problem. Har varit valarbetare sen EU-folkomröstningen.
Citera
2018-08-03, 19:35
Medlem
Citat:
Du menar t-shirt? De brukar väl oftast ha ett budskap också? Men är det bare en partisymbol så är det okej. Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Är du efterbliven och inte vet vad du själv gör för inlägg?
Jag citerade ditt inlägg inklusive dina stavfel.
Du måste väl veta vad du menar med "s-shirt", eftersom du själv skrev det.

Du är inte bara är otydlig du far med felaktig information.
Du får ha vilka jävla symboler som helst på tröjan och politiska budskap.
Citera
2018-08-03, 19:58
Medlem
Citat:
Är du efterbliven och inte vet vad du själv gör för inlägg?
Jag citerade ditt inlägg inklusive dina stavfel.
Du måste väl veta vad du menar med "s-shirt", eftersom du själv skrev det.

Du är inte bara är otydlig du far med felaktig information.
Du får ha vilka jävla symboler som helst på tröjan och politiska budskap.

Partipolitisk påverkan:
Grundprincipen enligt valnämnden är att på valdagen så får ingen politisk påverkan i eller kring vallokalen förekomma. Detta innebär att personer som bedriver partipolitisk aktivtet, det kan vara genom ord, det kan vara genom att bära s-shirtar för ett parti, eller budskap om ett parti, får INTE befinna sig i eller närheten av vallokalen. Känner du dig påverkad i nära anknytning eller på väg in i lokalen: RAPPORTERA enligt vad som anges längre ner

Var står det partisymbol i min text? Har du dyslexi?

För avsluta diskussionen. Partisymboler okej. Men politiskt aktivitet i eller nära vallokal inte okej. Det inkluderar budskap på kläder likväl som affischer i nära anknytning till vallokalen.
Citera
2018-08-03, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnerstInne
Så länge de står utanför vallokalen och inte trakasserar väljarna finns det inga problem. Har varit valarbetare sen EU-folkomröstningen.

Trakassera? Dela ut partiinformation, är det trakassera? Politisk aktivetet eller påverkan runt vallokal inte tillåtet. Att många valarbetare inte vet vad som gäller och att folk inte anmäler betyder inte att det är okej.

Jag har en kompis som jobbat som valförättare i många år och de har varje år problem med att de måste be valarbetare flytta på sig.

Här är ett annat exempel:
http://www.unt.se/val2014/miljopartister-kordes-bort-fran-vallokaler-3359462.aspx

En del kommuner har föreskrifter om vad som gäller. Som exemplet med Danderyd.

Det grövsta exemplet är Stockholms stad och centralstationen där JO gav skarp kritik till Stockholm vid 2010 valet.

https://databas.infosoc.se/rattsfall/22046/fulltext

"Som Valprövningsnämnden funnit var kraven i 8 kap. 3 § vallagen inte uppfyllda vid förtidsröstningen på Stockholms central. För detta förtjänar Valnämnden i Stockholms stad kritik.

Med hänsyn till att nämnden beslöt att genomföra röstningen trots kännedom om att politiska aktiviteter skulle förekomma invid röstningslokalen är kritiken av allvarligt slag. "
Citera
2018-08-03, 21:06
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Det värsta som kan hända är väl att fulingar gömmer valsedlar för ett parti tex genom att lägga valsedlar från ett annat parti ovanpå.
Har hänt förr.
Därför står det folk och snokar när du plockar valsedlar.
Så var den myten om valhemlighet avlivad.

Att vara övervakad när man plockar valsedlar kan anses vara valfusk som
skrämmer folk till att bara rösta på politiskt korrekta partier.

Valfusk som missgynnar SD. Anmäl direkt om någon snokar när du plockar valsedlar.

Om någon vill övervaka mot sabotage så får de göra den kontrollen efter att de röstande plockat sina valsedlar. Alternativt utveckla nya rutiner eller apparater för att dela ut valsedlar där det inte går att lägga tillbaka och inte går att plocka 100 st. Här finns pengar att hämta för den ingenjör som vill tjäna stålar på att reparera de riggade val vi har i landet.

Vad gör du om du inte hittar valsedlarna för det parti du tänkt rösta på ?
Hur många som röstade före dig har röstat på något annat än vad de ursprungligen tänkt rösta på därför att de inte hittade valsedlarna ?
Helt uppenbart valfusk och ett val som bör avbrytas och göras om.

Här skall inte läggas ut några nya valsedlar och fortsätta som om inget hänt.
Om någon envisas så kan man ju alltid markera genom att riva ner alla valsedlar på golvet innan man går och pinka i lådorna.

Partier och politiker som står utanför vallokalerna är flugskit i jämförelse.
Citera
2018-08-04, 11:14
Medlem
Citat:
Partipolitisk påverkan:
Grundprincipen enligt valnämnden är att på valdagen så får ingen politisk påverkan i eller kring vallokalen förekomma. Detta innebär att personer som bedriver partipolitisk aktivtet, det kan vara genom ord, det kan vara genom att bära s-shirtar för ett parti, eller budskap om ett parti, får INTE befinna sig i eller närheten av vallokalen. Känner du dig påverkad i nära anknytning eller på väg in i lokalen: RAPPORTERA enligt vad som anges längre ner

För avsluta diskussionen. Partisymboler okej. Men politiskt aktivitet i eller nära vallokal inte okej. Det inkluderar budskap på kläder likväl som affischer i nära anknytning till vallokalen.

Så det blir bättre av att du lägger in exakt samma text, med samma stavfel och allt, ytterligare en gång?
Tjatar man så förvandlas fel till rätt, är det din filosofi?

Citat:
Citat:
det kan vara genom att bära s-shirtar för ett parti

Hur ser en s-shirt ut (t-shirt?) om den bärs för ett parti?
Kan det vara en partisymbol på den månntro?

Diskussionen kan inte avslutas eftersom du kommer med felaktig information.
Ingenstans i vallagen eller någon annan lag heller, så står det att du inte får vistas i närheten med budskap.
Det är en frivillig uppgörelse som har slutits mellan partierna att inget valarbete ska bedrivas samma dag som valet.
Detta följs väl lite si och så kan en tycka.
Citera
2018-08-04, 11:28
Medlem
Citat:
Så det blir bättre av att du lägger in exakt samma text, med samma stavfel och allt, ytterligare en gång?
Tjatar man så förvandlas fel till rätt, är det din filosofi?

Hur ser en s-shirt ut (t-shirt?) om den bärs för ett parti?
Kan det vara en partisymbol på den månntro?

Diskussionen kan inte avslutas eftersom du kommer med felaktig information.
Ingenstans i vallagen eller någon annan lag heller, så står det att du inte får vistas i närheten med budskap.
Det är en frivillig uppgörelse som har slutits mellan partierna att inget valarbete ska bedrivas samma dag som valet.
Detta följs väl lite si och så kan en tycka.

Du verkar lite efterbliven. Jag har inte skrivit partisymbol. Men som jag redan skrivit två gånger så är partisymbol okej även på en t-shirt. men inga politiska budskap.

Det är ingen frivillig uppgörelse. Lagen säger:

"På ett röstmottagningsställe eller i ett utrymme intill detta får det inte förekomma propaganda eller annat som syftar till att påverka eller hindra väljarna i deras val."

Om du inte förstår vad det innebär får du läsa förarbetena till lagen.

Var exakt gräns går kan framgå i lokala ordningsstadgar om sådana finns. Du fick ett exempel från Danderyd som du uppenbarligen inte kan ha läst.

https://www.danderyd.se/Documents/Valn%C3%A4mnden/2014/2014-01-21/Dagordning/3_Bilaga%20Ordningsregler%20vid%20r%C3%B6stmottagn ingsst%C3%A4llen%20i%20Danderyds%20kommun.pdf

Om inte valdistriktets ordförande meddelar annat ska valsedelsutdelare som ett riktmärke
hålla sig minst 5 meter från ingången till röstmottagningsställe. Valsedelsutdelare får inte vistas inne i röstmottagningsstället.

Om tillstånd ges av kommunal eller privat fastighetsägare för ideella föreningar av
opolitisk karaktär att under valdagen verka i anslutning till vallokalen skall detta ske på
behörigt avstånd från ingång till vallokal. Som ett riktmärke anges minst 15 meter från
ingång till vallokalen
om inte valdistriktets ordförande bestämmer annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in