Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-03, 12:30
  #1
Medlem
Tyvärr väldigt vanligt förekommande att man inte kan lagar eller inte respekterar lagarna.

Senast jag själv röstade stod ett antal partier på rad utanför ingången till vallokalen med T-shirt och annat som tydligt visade vilket parti de tillhörde och med ett politiskt budskap.

De är alltså inte där som bara valsedelutdelare, oberoende observant eller för att rösta. De är där av en enda anledning. Att påverka väljare. Detta är inte tillåtet enligt vallagen.

Därför tänkte jag dela med mig lite nyttig information om vad som gäller vid vallokaler på valdagen.

Så här säger först vallagen:


8 Kap. Ordning m.m.

3 § På ett röstmottagningsställe eller i ett utrymme intill detta får det inte förekomma propaganda eller annat som syftar till att påverka eller hindra väljarna i deras val.

4 § Röstmottagarna ansvarar för ordningen på röstmottagningsstället. Den som finns i lokalen eller i ett utrymme intill denna skall rätta sig efter de anvisningar som röstmottagarna ger för att röstmottagningen skall kunna genomföras. Blir det sådan oordning att den inte kan avstyras får röstmottagningen tillfälligt avbrytas.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...7_sfs-2005-837

Utöver detta kan det finnas lokala föreskrifter.

Exempel:
https://www.danderyd.se/Documents/Va...s%20kommun.pdf

I exemplet får inte partipolitiska aktiviteter ske i vallokalen, men även angränsande
lokaler och ytor. AKtivitet av opolitiskt oberoende karaktär får stå närmast 15 meter. Valsedel delare får står 5 meter från lokalen.

Nedan kommer lite annan information som kan vara bra att känna till om det blir diskussion:


Valsedelutdelare:
Var observant på att om de kallar sig valsedelutdelare men har någon form av politisk budskap (som du uppfattar det) på sig räknas det som partipolitiskt aktivitet. Och då ska valförättarna be dem gå iväg.

Partipolitisk påverkan:
Grundprincipen enligt valnämnden är att på valdagen så får ingen politisk påverkan i eller kring vallokalen förekomma. Detta innebär att personer som bedriver partipolitisk aktivtet, det kan vara genom ord, det kan vara genom att bära s-shirtar för ett parti, eller budskap om ett parti, får INTE befinna sig i eller närheten av vallokalen. Känner du dig påverkad i nära anknytning eller på väg in i lokalen: RAPPORTERA enligt vad som anges längre ner.

Aktivitet av opolitisk karaktär:
Kräver i många kommuner särskilt tillstånd under valdagen vid vallokaler. Dessa får dock inte befinna sig i vallokalerna eller i nära anslutning. Vissa kommuner har 15 meter som gräns från entré.

Att vara observatör:
Vem som helst får närvara som obseravatör för att se att allt går rätt till. Det gäller även vid rösträkning.

Så fort som du ser valfusk finns det fyra saker att göra:

Dokumentera.
Ta fram mobilkameran och fota eller filma vad som pågår. Effektivt vid vidare anmälan.

Informera valförrättarna.
De flesta valförrättare vill göra ett bra och demokratiskt jobb, och de kanske inte är medvetna om att något är fel. Säg också till att du kommer att göra steg tre och fyra, så tar de dig mer på allvar. De som själva är ansvariga för fusket kan avråda dig från det – skit i dem.

Ring Valmyndigheten.
Valmyndigheten har telefonöppet när vallokalerna är öppna, och har nummer 020-825 825. Säg var du är och vad som är fel.

Anmäl till Polisen.
Gör det oavsett hur det gått med steg ett och två – valfusk är otroligt allvarligt i ett demokratiskt samhälle. Polisen har telefontid dygnet runt på 114 14.

Hjälp till värna om demokratin!
Citera
2018-08-03, 12:34
  #2
Medlem
Alla valsedelsutdelare har ju på sig någon form av banderoll eller liknande som visar vilket parti de företrädere. Vill man vara elak kan man ju kalla det för politiskt budskap även om jag inte tycker att det är något märkligt.
Citera
2018-08-03, 12:39
  #3
Medlem
Sen har jag svårt att se att de skulle ha någon som helst påverkan, ohh nu skall jag rösta på parti X men vänta det står en jeppe utanför och gör reklam för parti Y, då ändrar jag mig genast och lägger
rösten på Y.
Citera
2018-08-03, 12:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Alla valsedelsutdelare har ju på sig någon form av banderoll eller liknande som visar vilket parti de företrädere. Vill man vara elak kan man ju kalla det för politiskt budskap även om jag inte tycker att det är något märkligt.

De får ha en partipolitisk symbol. Men inga politiska budskap. Valförrättare ska vara neutrala då de är myndighetsutövare och får inte ha några partisymboler.
Citera
2018-08-03, 12:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Sen har jag svårt att se att de skulle ha någon som helst påverkan, ohh nu skall jag rösta på parti X men vänta det står en jeppe utanför och gör reklam för parti Y, då ändrar jag mig genast och lägger
rösten på Y.

Kan man kanske tycka. Men även om man inte ändrar sig ska man kunna gå till sin vallokal utan att känna påverkan.
Citera
2018-08-03, 12:44
  #6
Medlem
Var någonstans i vallagen står det att man inte får bära partisymboler i närheten av vallokalen?
Man får inte bedriva politisk verksamhet inne i lokalen nej.
Men att dela ut röstsedlar eller ge information till de som själva söker den är inte förbjudet utanför lokalen.

Så vitt jag minns det har man gjort ett gemensamt beslut att inte bedriva valpropaganda sista dagen. Vet inte om detta gäller fortfarande. Det är alltså ett frivilligt åtagande partierna emellan.
Citera
2018-08-03, 12:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
De får ha en partipolitisk symbol. Men inga politiska budskap. Valförrättare ska vara neutrala då de är myndighetsutövare och får inte ha några partisymboler.
Då är det lugnt. Jag har aldrig sett någon form av politisk påverkan i närheten av vallokalerna i så fall under mina 40+ år som väljare.
Citera
2018-08-03, 12:48
  #8
Medlem
Klosss avatar
Så länge de har sin partibanderoll och bara delar ut valsedlar till dem som önskar och inte propagerar eller argumenterar är det väl ok antar jag. Kanske tycker jag så för att det länge varit på det viset och jag är van vid det. Ordningen bör iaf. följa den gällande vallagen eftersom det pågått alltsedan 60-talet minst skulle jag tro
Citera
2018-08-03, 13:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Var någonstans i vallagen står det att man inte får bära partisymboler i närheten av vallokalen?
Man får inte bedriva politisk verksamhet inne i lokalen nej.
Men att dela ut röstsedlar eller ge information till de som själva söker den är inte förbjudet utanför lokalen.

Så vitt jag minns det har man gjort ett gemensamt beslut att inte bedriva valpropaganda sista dagen. Vet inte om detta gäller fortfarande. Det är alltså ett frivilligt åtagande partierna emellan.

Vem har påstått det? De får inte ha politiska budskap, ej heller affischera för nära en vallokal. Däremot en partisymbol anses enligt praxis vara okej om man står som valsedelutdelare.

Som du skriver, det är en praxis som partierna kom överens om runt 60-70 talet. Ofta finns det dock lokala ordningsregler som är mer detaljerade om vad som gäller.

Dela ut röstsedlar är okej. Ge information är politisk verksamhet. Med mindre informationen istället handlar om var man kan hitta närmaste buss eller tunnelbana.
__________________
Senast redigerad av Sillastrypar-rens 2018-08-03 kl. 13:03.
Citera
2018-08-03, 13:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Så länge de har sin partibanderoll och bara delar ut valsedlar till dem som önskar och inte propagerar eller argumenterar är det väl ok antar jag. Kanske tycker jag så för att det länge varit på det viset och jag är van vid det. Ordningen bör iaf. följa den gällande vallagen eftersom det pågått alltsedan 60-talet minst skulle jag tro

Ja så är praxisen idag. Vad som är okej eller inte har aldrig prövats. Men nu är vår demokrati och yttrandefrihet på väg att hotas, och för att inte utrymmet ska krympa mer så börjar vi nog närma oss den dag då man måste börja pröva detta i en domstol.
Citera
2018-08-03, 13:08
  #11
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Ja så är praxisen idag. Vad som är okej eller inte har aldrig prövats. Men nu är vår demokrati och yttrandefrihet på väg att hotas, och för att inte utrymmet ska krympa mer så börjar vi nog närma oss den dag då man måste börja pröva detta i en domstol.
Nå, inte mig emot att man ändrar men det finns kanske mer påkallade hot mot vår demokrati och yttrandefrihet som SVT/SR:s påtagliga partiskhet i fråga om ideologier och sakfrågor.
Citera
2018-08-03, 13:22
  #12
Medlem
Stockholm fick skarp kritik av JO för ha använt Stockholms Centralstation som vallokal där man samtidigt tillät omfattande politiskt aktivitet ute i vänthallarna.

https://databas.infosoc.se/rattsfall/22046/fulltext

"I en anmälan till JO framförde [anmälaren] klagomål mot Valnämnden i Stockholms stad m.fl. för brister i en röstningslokal och uppgav därvid följande.

Den 17 september 2010 passerade han Stockholms central och uppmärksammade att Socialdemokraterna spred valpropaganda endast ett tiotal meter från den röstningslokal som var belägen i centralhallen.

Partiet använde sig av högtalare som gjorde att valpropagandan hördes inne i röstningslokalen. Förtidsröstningen hade därmed enligt anmälan skett i strid med 8 kap. 3 § vallagen."

Det finns en video på YouTube på kaoset, men jag hittar inte den just nu.

Det kan vara bra att vara uppmärksamma om stationerna har vallokaler och det på stationens lokaler förekommer politiskt aktivtet.

Här är en video från Malmö centralstation där det bara några meter från vallokalen fanns banderoller från Miljöpartiet. Tveksamt om det är okej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback