2018-08-03, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ja, släpper du inte bananen när uniformerad uppenbarligen mydighets person står med riktat vapen mot dig, då är du nog apan coco:

https://www.youtube.com/watch?v=aU9KwhrS32U

Rätt gissat!

Poliserna tog fel beslut gå in.
När de väl gick in gjorde de det på fel sätt.
Alla tre blottgjorde sig som värsta dagisgruppen som letar godis.

Enda sättet att operationen skulle lyckas var att objektet var apan coco.

Bakom varje usel polis står 100 SD-väljare. VaD stolt poliskåren skall vara!
Senast redigerad av BlixtarDunder 2018-08-03 kl. 13:53.
Citera
2018-08-03, 13:51
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Tyvärr ser jag det som önskvärt att polisen nedkämpar en (galen) person som framstår som k-pist-beväpnad och vägrar hörsamma uppmaning. Eftersom jag förväntar det stå i motsats till att hyggligt folk kommer till skada.

Jag är INTE med på att man kan se att någon är OFARLIG. (Vet tex en efterbliven som gillade att smyga runt med yxa i trädgårdar och skrämma upp barnfamiljer riktigt jävla rejält.)

Men här verkar det vara flera dumma fel som har sammanfallit:

1. Downisen borde ha varit lite mer inlåst. Att han springer ute på natten är farligt i sig. Han kan utsättas för folk som är skrämda, förargade, kriminella, etc. (Eller folk som ringer polisen, vilket BORDE vara det bästa fallet …)
2. När han försvinner dagen innan så borde polisen ha underrättats. Typ ”Allmän varning; downisen med knallpuffa ute på rymmen (nu igen)”.
3. Föräldrar, mfl, borde ha gett sig ut och letat efter honom. I synnerhet om de menar allvar med att han är en ”treåring”.
4. Man borde ha ett mer vuxet säkerhetstänkande kring leksaksvapen.

Läs tråden (eller nyheterna) innan du kommenterar.
Han försvann inte dagen innan.
Pappan gick ut och letade så fort han upptäckte att sonen var borta.
Citera
2018-08-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Det är just det jag tänkt på. I en hotfull situation o han höll den tillräckligt långt fram på pipan kan just den mkt väl uppfattas som en pistol.

Sen kan ju muppen målat över det orangea, han hade haft den ett par år.

Ja, mycket möjligt.

Jag tycker fortfarande att det var lite väl att skjuta en uppenbar downie med ett gevär i miniatyr 7 gånger. Man kanske kan ha så pass med is i magen att man inser att en downie inte direkt har lätt att få tag på ett skarpladdat vapen. Sen när man ser att det är ett minigevär så måste man inse att sannolikheten att en downie får tag på ett skarpladdat miniatyrgevär ála Mares leg inte är speciellt stor.

Men visst, trängd situation och sekunder att agera.

Min fråga är har inte poliserna tittat på Joel Bitar?
Senast redigerad av Fibulavinter 2018-08-03 kl. 13:55.
Citera
2018-08-03, 13:53
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Tyvärr ser jag det som önskvärt att polisen nedkämpar en (galen) person som framstår som k-pist-beväpnad och vägrar hörsamma uppmaning. Eftersom jag förväntar det stå i motsats till att hyggligt folk kommer till skada.

Jag är INTE med på att man kan se att någon är OFARLIG. (Vet tex en efterbliven som gillade att smyga runt med yxa i trädgårdar och skrämma upp barnfamiljer riktigt jävla rejält.)

Men här verkar det vara flera dumma fel som har sammanfallit:

1. Downisen borde ha varit lite mer inlåst. Att han springer ute på natten är farligt i sig. Han kan utsättas för folk som är skrämda, förargade, kriminella, etc. (Eller folk som ringer polisen, vilket BORDE vara det bästa fallet …)
2. När han försvinner dagen innan så borde polisen ha underrättats. Typ ”Allmän varning; downisen med knallpuffa ute på rymmen (nu igen)”.
3. Föräldrar, mfl, borde ha gett sig ut och letat efter honom. I synnerhet om de menar allvar med att han är en ”treåring”.
4. Man borde ha ett mer vuxet säkerhetstänkande kring leksaksvapen.
Han framstod dock inte som "k-pist-beväpnad" utan som pistolbeväpnad och polisen skapade det trängda läget och den quote unquote hotfulla situation själva när dom trängde i honom i ett hörn

Helt i onödan, insatspolisen var påväg ingen var hotad innan de tre mupparna fuckade upp skiten.
Noll anledning fanns för dessa tre att riskera allmänheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Fibulavinter
Ja, mycket möjligt.

Jag tycker fortfarande att det var lite väl att skjuta en uppenbar downie med ett gevär i miniatyr 7 gånger. Man kanske kan ha så pass med is i magen att man inser att en downie inte direkt har lätt att få tag på ett skarpladdat vapen. Sen när man ser att det är ett minigevär så måste man inse att sannolikheten att en downie får tag på en skarpladdat miniatyrgevär ála Mares leg inte är speciellt stor.

Men visst, trängd situation och sekunder att agera.

Min fråga är har inte poliserna tittat på Joel Bitar?
Trängd sitch o sek att agera som polisen själva skapade. skjuta in i folks fönster i host mm mörker där dom inte har aning om hur många fler som kan vara där
Senast redigerad av Biyu800 2018-08-03 kl. 13:56.
Citera
2018-08-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Vad du tänker dig är ju inte värt ett skit just nu! Sluta sprida desinfomation!

Lugna ner dig lite. Jag säger ju att jag spekulerar och hur jag tolkar vad mamman berättat. Kolla de artiklar som finns på typ DN eller Aftonbladet. Hon säger att det var ett leksaksgevär för 4-5 åringar.

Varför har vi ens en tråd om det om vi inte ska kunna spekulera kring händelsen?
Citera
2018-08-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Jag förstår inte varför utredningen ska behöva ta "flera veckor". Saken är väl rätt så enkel ändå?

1. Polisen får ett larm om att någon springer runt och viftar med en pistol.
2. Polisen anländer, och ser att någon viftar med en pistol.
3. Polisen drar sina vapen - enligt regelboken
4. Polisen ger upprepade gånger order till mannen om att lägga ned sin pistol.
5. Mannen vägrar att lämna ifrån sig sin pistol.
6. Mannen fortsätter att vifta med sin pistol (eventuellt närmar han sig poliserna också).
7. Poliserna känner sig trängda, tar ett blixtbeslut, hinner inte skjuta varningsskott
8. Polisen skjuter verkanseld - enligt regelboken.
9. Efteråt visar det sig att mannen är utvecklingsstörd och att det rörde sig om en leksakspistol, i vart fall det sistnämnda kunde poliserna inte rimligen kunna avgöra på plats.

Se så, det var den utredningen det.

Case closed.

Polisen rycker alltså ut på ett larm om en hotfull och beväpnad person. De konfronterar den misstänkte gärningsmannen, varpå de upplever att gärningsmannen inte lyder order och agerar på ett sådant sätt att flera poliser gör bedömningen att de måste skjuta verkanseld.

Inget i detta tyder på att att något fel begåtts.

Tittar man sedan på den andra delen av händelsen, så har vi föräldrar och myndigheter som misslyckats med att hålla koll på en störd individ så att han inte ställer till med problem. Detta kanske borde utredas, men det kan ju inte läggas poliserna till last.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biyu800
Polisen har ljugit KONSTANT och genomgående utstuderat i media om att det rör sig om en verklighetstrogen pistolreplika!
vad är svårt att förstå med det?

Det är ingen pistol replika eller inte, utan ett litet sketet plastgevär
Anledningen till lögnen är uppenbar

Hur vet du att det är polisen som ljuger??
Det kan ju även vara föräldrarna som överdriver vapnets oskyldiga utseende för att försöka lindra sina egna skuldkänslor..
Det har ju ännu inte presenterats några bilder på det aktuella vapnet, och med dagens IT-samhälle borde väl föräldrarna kunna googla fram en bild på detta oskyldiga vapen, och förse pressen med denna så att alla får chansen att bilda sig en uppfattning om leksakens ofarlighet.
Citera
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Bra frågor tycker jag. Tydligen hade han inte rymt "på länge" innan händelsen. Många olyckliga omständigheter på samma gång känns det som.

This.

Jag tror att mycket i detta hänger på de poliser som var på plats och bedömde läget. Eller om en "alfa-hane" beslöt sig för att börja skjuta, vilket gjorde att de andra två per automatik också öppnade eld?

Hade varit onekligen intressant att veta vad för slags poliser detta är, hur länge de arbetet etc.
Citera
2018-08-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Man hinner inte backa om någon lyfter ett vapen.

Men enligt polisen var ingångsvärdet att en beväpnad man rör sig i området. Då närmar polisen sig väl målet på ett sådant sätt att man minskar risken att bli skjuten. Eller var downisen supersnabb? Det har jag svårt att tro. De brukar vara ganska sega och klumpiga i rörelserna. Men vad vet jag. Den här skulle kanske delta i nästa handikapp-OS i någon gren som kräver fysisk snabbhet och precision.
Citera
2018-08-03, 13:58
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofisen
Hur vet du att det är polisen som ljuger??
Det kan ju även vara föräldrarna som överdriver vapnets oskyldiga utseende för att försöka lindra sina egna skuldkänslor..
Det har ju ännu inte presenterats några bilder på det aktuella vapnet, och med dagens IT-samhälle borde väl föräldrarna kunna googla fram en bild på detta oskyldiga vapen, och förse pressen med denna så att alla får chansen att bilda sig en uppfattning om leksakens ofarlighet.
Väl konspiratoriskt där, åklagaren har ju yttrat sig om att det VAR polisen som påstått att det var en replika.
Alltså det stämde inte

Sen bild på en 15 år gammal leksak googla fram.. jomen tjena, dock borde familjen ha privata bilder på Eric med den som dom kan släppa förhoppningsvis
Senast redigerad av Biyu800 2018-08-03 kl. 14:00.
Citera
2018-08-03, 13:59
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Precis, för att du tror det är något man kan se med ögat vapnets vikt i någons hand? Va fan tror du en pistol väger? 10kg?
Det kan man se om man inte är ett Mongo.... Det är en jäkla skillnad att vifta med en 100 gram leksak än ett 700 grams vapen... Och pratar vi om en mp5 eller liknande så är det ännu tyngre... Fysikens lagar är inte osynliga.
Citera
2018-08-03, 13:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Sannolikt inte va, eftersom omyndigförklaring inte sker i Sverige.

Det stämmer. Förfarandet "omyndigförklaring" bytte namn , och delvis funktion till "satt under förvaltarskap" 1989.
Dock är principen i mångt och mycket densamma för utvecklingsstörda personer som således inte är myndiga och juridiskt ansvariga för alla sina handlingar.

"Omyndigförklaring avskaffades i Sverige den 1 januari 1989 och ersattes med förvaltarskap. För personer som på grund av till exempel utvecklingsstörning inte själva kan bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person kan tingsrätten istället besluta om förvaltare[2]. Den som är satt under förvaltare mister, till skillnad från den som enbart har god man, sin rättshandlingsförmåga och saknar rätt att föra sin egen talan och på egen hand ingå avtal. Den som är satt under förvaltare får dock rösta i allmänna val."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in