Citat:
Vi spelar väl alla fotboll från läktaren, det är ju Flashbacks paradgren.
Men samtidigt måste vi ju få diskutera ifall polisen använder övervåld eller inte. Skulle vara konstigt om vi inte tilläts reagera på att en människa med Downs syndrom blir skjuten för att han håller i ett leksaksgevär, för oavsett omständigheter är ju detta helt fel och helt onödigt.
Jag tror inte att poliserna är onda eller avsiktligen avrättar en ofarlig människa, men jag tror det finns en vapenkultur och skjut-först-mentalitet som verkar sprida sig hos poliskåren, och det är en olycklig utveckling.
Jag vill inte lyncha särskilda individer, men det kan vara läge att ifrågasätta kvalitén på polishögskolans träning för skarpa situationer som inbegriper dragna vapen.
Fair enough, kan ge dig the benefit of the doubt att det var en mycket realistisk vapenreplika som offret höll i. Förhoppningsvis kommer det framgå förr eller senare hur det stod till med den biten.
Men samtidigt måste vi ju få diskutera ifall polisen använder övervåld eller inte. Skulle vara konstigt om vi inte tilläts reagera på att en människa med Downs syndrom blir skjuten för att han håller i ett leksaksgevär, för oavsett omständigheter är ju detta helt fel och helt onödigt.
Jag tror inte att poliserna är onda eller avsiktligen avrättar en ofarlig människa, men jag tror det finns en vapenkultur och skjut-först-mentalitet som verkar sprida sig hos poliskåren, och det är en olycklig utveckling.
Jag vill inte lyncha särskilda individer, men det kan vara läge att ifrågasätta kvalitén på polishögskolans träning för skarpa situationer som inbegriper dragna vapen.
Fair enough, kan ge dig the benefit of the doubt att det var en mycket realistisk vapenreplika som offret höll i. Förhoppningsvis kommer det framgå förr eller senare hur det stod till med den biten.
Ja, att man ser en ny mentalitet hos polisen håller jag med om. Om man lyssnar på till exempel Mustafa Panshiri (Sveriges första afghanska polis) så vittnar han om en mycket stor frustration inom poliskåren.
Det verkar som många känner sig bakbundna av ledningen samtidigt som de ser videor på youtube där poliser blir förnedrade i förorterna.
Utöver detta har man, som många nämnt tidigare i tråden, sänkt kraven för att bli polis. Detta är inte heller något som gynnar mentaliteten inom poliskåren.
Det behöver inte vara en replika kanske men jag tänker mig att det kan vara ett sånt där "vilda västern repeater-gevär" som saknat orange plupp längst ut på pipan.
Då blir det nog svårare att se att det är en leksak.
Gevär kan se rätt olika ut. Och om det är ett leksaksgevär modell mindre så kan det I vissa fall se ut som ett salongsgevär.
Men som du sade, än så länge spelar vi fotboll från läktaren om vi sitter och läser in för mycket i detta.