Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Jo men allt det du skriver förutsätter ju att du sitter i ett vardagsrum och dricker kaffe i lugn och ro. Inte att du blir utringd på ett larm där folk säger att det springer runt en beväpnad dåre på gatan - klockan 04 på morgonen. Om han dessutom överraskade dem så kan du fetglömma att du hinner lägga märke till en massa yttre attribut. Du ser ett vapenliknande föremål och agerar. Du tittar inte efter tecken på hemorrojder, finnar, stor näsa eller glasögon. Du fattar verkligen inte skillnaden mellan vardagsrummet och gatan. Man spelar så jäkla bra fotboll fån läktaren....
Vi spelar väl alla fotboll från läktaren, det är ju Flashbacks paradgren.
Men samtidigt måste vi ju få diskutera ifall polisen använder övervåld eller inte. Skulle vara konstigt om vi inte tilläts reagera på att en människa med Downs syndrom blir skjuten för att han håller i ett leksaksgevär, för oavsett omständigheter
är ju detta helt fel och helt onödigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
fsker
Varför är du så aggressiv för?
Det var ett helt rimligt inlägg där han spekulerar kring hur det rimligtvis borde gått till.
Låter det rimligare att polisen fick ett vapen riktat mot sig och därmed skjöt eller, om jag tolkar dig rätt, en överväg och avsiktlig avrättning av ett utvecklingsstörd barn?
Kan du skicka en bild på leksaksgeväret I fråga förresten?
Jag tror inte att poliserna är onda eller avsiktligen avrättar en ofarlig människa, men jag tror det finns en vapenkultur och skjut-först-mentalitet som verkar sprida sig hos poliskåren, och det är en olycklig utveckling.
Jag vill inte lyncha särskilda individer, men det kan vara läge att ifrågasätta kvalitén på polishögskolans träning för skarpa situationer som inbegriper dragna vapen.
Fair enough, kan ge dig the benefit of the doubt att det var en mycket realistisk vapenreplika som offret höll i. Förhoppningsvis kommer det framgå förr eller senare hur det stod till med den biten.