2018-08-03, 09:52
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Vi spelar väl alla fotboll från läktaren, det är ju Flashbacks paradgren.

Men samtidigt måste vi ju få diskutera ifall polisen använder övervåld eller inte. Skulle vara konstigt om vi inte tilläts reagera på att en människa med Downs syndrom blir skjuten för att han håller i ett leksaksgevär, för oavsett omständigheter är ju detta helt fel och helt onödigt.

Jag tror inte att poliserna är onda eller avsiktligen avrättar en ofarlig människa, men jag tror det finns en vapenkultur och skjut-först-mentalitet som verkar sprida sig hos poliskåren, och det är en olycklig utveckling.

Jag vill inte lyncha särskilda individer, men det kan vara läge att ifrågasätta kvalitén på polishögskolans träning för skarpa situationer som inbegriper dragna vapen.

Fair enough, kan ge dig the benefit of the doubt att det var en mycket realistisk vapenreplika som offret höll i. Förhoppningsvis kommer det framgå förr eller senare hur det stod till med den biten.

Ja, att man ser en ny mentalitet hos polisen håller jag med om. Om man lyssnar på till exempel Mustafa Panshiri (Sveriges första afghanska polis) så vittnar han om en mycket stor frustration inom poliskåren.

Det verkar som många känner sig bakbundna av ledningen samtidigt som de ser videor på youtube där poliser blir förnedrade i förorterna.

Utöver detta har man, som många nämnt tidigare i tråden, sänkt kraven för att bli polis. Detta är inte heller något som gynnar mentaliteten inom poliskåren.

Det behöver inte vara en replika kanske men jag tänker mig att det kan vara ett sånt där "vilda västern repeater-gevär" som saknat orange plupp längst ut på pipan.

Då blir det nog svårare att se att det är en leksak.

Gevär kan se rätt olika ut. Och om det är ett leksaksgevär modell mindre så kan det I vissa fall se ut som ett salongsgevär.

Men som du sade, än så länge spelar vi fotboll från läktaren om vi sitter och läser in för mycket i detta.
Citera
2018-08-03, 09:54
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Om poliserna hade sett att det var ett leksaksvapen, så hade de naturligtvis inte skjutit honom.

Anta att du själv är polis. Klockan halv fyra-fyra på morgonen blir du kallad till en plats där det enligt vittnen befinner sig en man som beter sig förvirrat och underligt och har ett automatvapen. Du anländer med två kollegor och ni skriker till mannen att lägga ned vapnet. Han hörsammar inte utan fortsätter att gå MOT er. Vad gör du? Siktar på benet? Om du siktar på benet och missar så har du försatt chansen att oskadliggöra personen. Du vet väl att det är svårare att träffa ett ben än att träffa i magen/bröstet, eller hur? Om polisen missar benet på GM så har man försatt chansen att oskadliggöra GM, och ifall gärningsmannen då öppnar eld med sitt automatvapen, så är alla tre poliserna förmodligen döda, det fattar du väl?
Och igen, fanns ingen anledning för de tre stooges rambosarna att konfrontera Eric.
Insatsstyrka var påväg, ingen gisslan hotades noll brådska fanns.
Om jag varit där varandes hypotetisk polis samt haft befäl skulle platsen säkrats och sedan piket/insatsstyrka inväntats
Citera
2018-08-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Fast samhället såg lite annorlunda ut på -80 talet
Då fanns det inte skjutvapen på samma sätt som i dag och unga killar som sköt ihjäl varandra var och varannan dag
Det är självklart mycket tuffare och råare klimat för poliserna idag än för 30 år sedan

Mellan 94-97 och i början av 90-talet var det riktigt kaos på många ställen i Sverige. Dels det stora bråket mellan HA och bandidos där 11 medlemmar dog och en civil. Sen har du Borlänge där familjen bråkade med polisen var och varannan dag med biljakter och skottlossning mitt på ljusa dan.

Allt var inte bättre förr.
Citera
2018-08-03, 09:56
Medlem
Blåbärés avatar
Oerhört många förståsigpåare här. Tycker även det är intressant hur många potentiella poliser som det sitter på detta forum.

Även om de uppfattade att han hade down syndrom, skall de då inte behöva avväpna honom. Tänk om det var ett riktigt vapen, som riktats mot dig? Tar du då chansen att bara för att han ser ut att ha down syndrom inte kommer att skjuta?

Slänger med ett intressant klipp från en förståsigpåare.

https://youtu.be/yfi3Ndh3n-g
Citera
2018-08-03, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetskarsigmedIsis
Vem ringde polisen i första stund? Det visar väl på att inte den heller såg att kromosomerna inte låg rätt hos grabben... Om inte inringaren såg syndromet så kan väl lika gärna inte heller poliserna sett detta.

Tror folk måste lugna sig lite och vänta på förklaringar. Det sköts verkanseld och händer inte så ofta inne i centrala Stockholm, alltså måste något utöver det vanliga ha skett.

Har du sett hur många skott som var avlossade?
Långt ifrån vanlig verkanseld. Samt verkanseld placeras generellt från midjan och neråt.
Oavsett bör elden ha kommit extremt snabbt utan någon form av avsökning av situationen.
Grabben hade både Downs Syndrom och Autism. Han både ser ut och beter sig som han är under 5år...
Citera
2018-08-03, 09:57
Medlem
L0110s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
sitta och gnälla i tv strax efter sin sons död. Hon påminner lite om Englas mamma.

Får du någon särskild tillfredställelse av att stå och pissa och spotta på offren ?

"Sitta och gnälla" ???? Efter att ha fått ett försvarslöst barn ihjälskjutet/ alt utsatt för övergrepp och mördat ??? Lever du i skyddad verkstad eftersom du är i total avsaknad av empati. För om ditt barn /eller ngn nära dig blivit dödad på grund av fantasier om hot eller dåliga ursäkter ala uniform, så hade du gjort vad???

Hjälp såna människor det finns.

och Sverige har ordentligt skämt ut sig när inte ens försvarslösa individer går säkra för statens egen polis. De skulle tagit upp anmälan om saknad person och börjat där- istället för att fibbla med pistolhölstret i första hand...... att kompenserades resursbristen med vapenmakt och helt bortse från t ex anmälningar om försvunnen person fick dödlig utgång....

ord finns inte som rätt beskriver denna dåraktiga handling, eller den medvetna resursbrist som gör att samhällets svaga avrättas istället för att efterlysas...
Citera
2018-08-03, 09:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vilket snömos! Fem över halv fem går solen upp, och därifrån tar det en bra stund tills det blir dagsljus. Varför har du redan bestämt dig för att poliserna agerat felaktigt? Självklart börjar de inte skjuta utan skäl.

Varför ger man till att börja med en mongolid kille ett leksaksvapen? Föräldrarna borde rannsaka sig själva istället istället för att kasta skit på polisen. Olyckliga omständigheter ledde fram till att han blev skjuten.

Beroende på vilken molnlighet det är så ljusnar det ungefär en halvtimme innan soluppgången. Molnen kan reflektera solen såpass att det är fullt dagsljus långt innan soluppgången.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Det behöver inte vara en replika kanske men jag tänker mig att det kan vara ett sånt där "vilda västern repeater-gevär" som saknat orange plupp längst ut på pipan.
Javisst kan leksaksgevär så väldigt olika ut, men nu sa ju polisen att det såg ut som en pistol. Då måste man vara gravt synskadad för att göra det misstaget.

Jag tror att de gick in med en förbestämd inställning att skjuta ihjäl den grovt kriminella man som de hade fått rapport om, och de hade sånt tunnelseende att de brydde sig inte om att kolla vem de sköt.
Citera
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbäré
Oerhört många förståsigpåare här. Tycker även det är intressant hur många potentiella poliser som det sitter på detta forum.

Även om de uppfattade att han hade down syndrom, skall de då inte behöva avväpna honom. Tänk om det var ett riktigt vapen, som riktats mot dig? Tar du då chansen att bara för att han ser ut att ha down syndrom inte kommer att skjuta?

Slänger med ett intressant klipp från en förståsigpåare.

https://youtu.be/yfi3Ndh3n-g
Hela situationen kunde ha undvikits då ingen anledning fanns för dessa tre att konfrontera Eric från första början.
Situationen var INTE brådskande
Citera
2018-08-03, 09:59
Avslutad
Tragiskt men hur många som skriker här har tränat med närstrid och bastaktik? Har någon här ens gjort FX träning?

Hade ni gjort det hade ni vetat hur jäkla snabbt det går att bli dödad av någon med ett vapen, och i dagens Sverige är det en tiondels sekund som bestämmer om du eller brottslingen med vapen som åker hem till sin familj.

Visst kan man skylla på polisen och tycka de ska vara övermänniskor med telepati men smartare kan vara att faktiskt inte leka med leksaktsvapen ute på stan. Poliser är bara människor.
Citera
2018-08-03, 10:00
Medlem
Fattar inte riktigt hur folk resonerar när de säger att polisen borde ha sett att personen hade DS och därför var ofarlig. Om det nu hade varit ett riktigt vapen så hade väl personen i fråga fortfarande utgjort en fara för polisen och alla andra inom synhåll oavsett diagnos? Kanske i vissa avseenden till och med en större fara än en normalbegåvad person p.g.a. avsaknad av konsekvenstänk?
Citera
2018-08-03, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Ja, att man ser en ny mentalitet hos polisen håller jag med om. Om man lyssnar på till exempel Mustafa Panshiri (Sveriges första afghanska polis) så vittnar han om en mycket stor frustration inom poliskåren.

Det verkar som många känner sig bakbundna av ledningen samtidigt som de ser videor på youtube där poliser blir förnedrade i förorterna.

Utöver detta har man, som många nämnt tidigare i tråden, sänkt kraven för att bli polis. Detta är inte heller något som gynnar mentaliteten inom poliskåren.

Då blir det nog svårare att se att det är en leksak.

Gevär kan se rätt olika ut. Och om det är ett leksaksgevär modell mindre så kan det I vissa fall se ut som ett salongsgevär.

Men som du sade, än så länge spelar vi fotboll från läktaren om vi sitter och läser in för mycket i detta.

Tror du är inne på rätt linje, dom har behandlats som gatuflickor i våra utanförskapsområden i +20 år och på det hände detta med polisen som höll på dödas på söder...ur den aspekten kan jag förstå att det kokar över..

Men det är nåt som skaver när det är 3 unga kvinnor och en ung vit pojke med DS, jag tror dom blev morbida och det rann nog till utav helvete för dom, dom trosorna hade dom kunnat sälja dyrt på EBay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in