Har lyssnat på hovrättsförhandlingen med Gösta S.
Här hakar jag upp mig på några detaljer.
Gösta S var inte hörd om sådana här saker förut enligt åklagaren, det tycker jag är märkligt.
Gösta S var ju insatsledare på brottsplatsen.
När han kommer iill brottsplatsen är det cirka 10 personer där.
En man cirka 40 år pekade Tunnelgatan österut han sa " dem sprang ditåt" " Stig E ?"
Gösta S beordrade piketpersonalen att ta upp förföljandet men de hade inget signalement.
Gösta S hävdar att LP var hysterisk, mycket svår att få kontakt med, han kunde inte få fram något signalement av henne.
Det tog lång tid för Gösta S att fatta vem som hade hade blivit skjuten och då säger Gösta S att han också blev klart påverkad av det faktum att det var statsministern som blivit skjuten
Göstas kollega Ingvar Winden fick ett signalement av ett vittne på brottsplatsen , där gm skulle haft blå täckjacka och sprungit ifrån mordplatsen.
Sedan hade larmats ut ett annat signalement,man med lång rock och mössa med öronlappar, förmodligen av taxiföraren som larmade Järfälla taxi.
Då beordrade Gösta S, Christiansson att åka till Sabbatsberg för att försöka få fram ett bättre signalement på gm, LP och OP hade åkt till Sabbatsberg med ambulans.
Gösta S försökte tre gånger att få fram signalementsuppgifter men misslyckades.
Gösta S hade förväntat sig att bli kontaktad angående Palmemordet men det hade inte han blivit.
Anledningen att Gösta S ville bli förhörd är att han ville poängtera att LP var mycket chockad på brottsplatsen.
Helin hade tagit fasta på Stig Engströms vittnesuppgift att LP var behärskat chockad och gick att prata med.
Anna H, Gösta S med flera säger att LP var svårt chockad på brottsplatsen men Stig E säger att LP gick att prata med
Palmemordet Hovrätten Gösta Söderström
https://youtu.be/Cz_ZBmIg_rU?t=1