Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-03, 02:07
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Okej, jag vet inte om du har utvecklat din hypotes kring vad som var GM:s avsikt och hur det genomfördes tidigare i tråden. Jag letar gärna rätt på det om det finns, eller om du kan hänvisa till det. Annars vore det bra om du kunde förklara för jag begriper inte hur du menar.
Jag tror GM egentligen önskad uppmärksamhet rörande en nedläggningshotad fabrik i Stockholms län. Och reagerade på att barnen i Jämtlands län, tre dagar före mordet, fick den uppmärksamhet han inte fick.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/de-foljde-palme-till-pilgrimstad
Citera
2018-08-03, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Bilden är från januari 1989

I vittnet Nicola F rekonstruktion, ser Nicola F en man bakom reklampelaren och det kan då vara Stig E innan han går till Götabankens fönster.

http://oi68.tinypic.com/sfdpxy.jpg

Bilden visar en resebyrå. Dina årtal stämmer inte.
Citera
2018-08-03, 02:14
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Bilden visar en resebyrå. Dina årtal stämmer inte.
Ja banklokalet blev resebyrå kort tid efter mordet och var det i några år.
Citera
2018-08-03, 02:31
Medlem
Citat:
Bilden är från januari 1989

I vittnet Nicola F rekonstruktion, ser Nicola F en man bakom reklampelaren och det kan då vara Stig E innan han går till Götabankens fönster.

http://oi68.tinypic.com/sfdpxy.jpg

Förmodligen AB som vinglade runt. Eller SE. Eller Dekorimamannen.
NF var långt från mordplatsen när skotten föll.
Citera
2018-08-03, 02:44
Medlem
Citat:
Vittnet Hans J säger att han är 100% säker på at den killen han såg springa på Tunnelgatan, mördade Olof Palme.

Vittnet Hans J såg exakt samma kille som vittnet Jan N såg

http://www.itdemokrati.nu/36w/mpv335.png
Jan Nilsson är ett mycket intressant vittne som oftast glöms bort, jag är beredd att vika mig när det gäller JN beskrivning av GM.
Det stämmer bra med "dom finska flickorna", det skulle då betyda att Dekorimamannen trots allt är GM.
NFmannen har då gått om LOP, växlat ett par ord med Dekorimamannen och fortsatt en bit inpå Tunnelgatan, och väntat på aktion.
Citera
2018-08-03, 08:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Det har jag tyvärr ingen koll på men det är ju möjligt. DA hade väl en del medlemmar som var poliser. Att DA hade goda kontakter inom inte minst polisen visas väl inte minst av det faktum att när några medlemmar av DA försökte tända eld på Vietnambulletinens tryckeri 1970 (som någon nämnde ovan i tråden) så lades utredningen ner i "brist på bevis". Detta anmäldes till JO av Typografiska föreningen som riktade mycket hård kritik mot åklagaren. Tydligen hände det senare att någon "tjallade" för en av medlemmarna i DA dömdes för attentatet 1975 så jag antar att förundersökningen återupptogs efter detta. Om jag inte minns fel hette denne Björn Laquist. Han figurerade även i härvan med rökgranatsattentatet mot DA:s lokaler på något sätt och verkade ha förvarat skarp ammunition hemma hos sig, visade polisutredningen. Åtalet mot honom lades dock ner även i detta fall. Ibland undrar man vad DA egentligen sysslade med.
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Jodå, brandattentatet ledde visst till åtal så offentlig FUP finns. I både den och förundersökningen kring Nordiska rikspartiets rökgranatsattack mot DA:s lokaler finns många intressanta upplysningar om personer inom DA, bland annat om konflikterna mellan majoritetsfalangen inom DA och om det som senare blev Contra-gruppen.
(...) högerorganisationen Demokratisk allians som på timmen 30 år efter mordbranden mot Norrskensflamman genomförde ett attentat mot FNL-tryckeriet i Stockholm. Trots att en av gärningsmännen efter ett handgemäng tappade sitt SL-kort med namn på (Eero Talts) och trots att polisen rubricerade gärningen som mordbrand, vilket kan ge lagens strängaste straff, så underlät åklagaren att förhöra de skyldiga i tid och lade ner undersökningen. Detta anmäldes till JO av Typografiska föreningen och JO kritiserade åklagaren mycket hårt. Men då var det för sent att genomföra undersökningen och de skyldiga går fortfarande fria.
[Peter Bratt, IB och hotet mot vår säkerhet].
En version som jag har hört är att Eero Talts och en FNL-aktivist som greps efter attentatet mot US Culture Center på Sveavägen 1970, båda gick fria i någon sorts konstig uppgörelse. Versionen kommer från aktivisten själv.
Senast redigerad av iesho 2018-08-03 kl. 08:48.
Citera
2018-08-03, 09:09
Medlem
Har lyssnat på hovrättsförhandlingen med Gösta S.

Här hakar jag upp mig på några detaljer.

Gösta S var inte hörd om sådana här saker förut enligt åklagaren, det tycker jag är märkligt.
Gösta S var ju insatsledare på brottsplatsen.
När han kommer iill brottsplatsen är det cirka 10 personer där.
En man cirka 40 år pekade Tunnelgatan österut han sa " dem sprang ditåt" " Stig E ?"
Gösta S beordrade piketpersonalen att ta upp förföljandet men de hade inget signalement.
Gösta S hävdar att LP var hysterisk, mycket svår att få kontakt med, han kunde inte få fram något signalement av henne.
Det tog lång tid för Gösta S att fatta vem som hade hade blivit skjuten och då säger Gösta S att han också blev klart påverkad av det faktum att det var statsministern som blivit skjuten

Göstas kollega Ingvar Winden fick ett signalement av ett vittne på brottsplatsen , där gm skulle haft blå täckjacka och sprungit ifrån mordplatsen.

Sedan hade larmats ut ett annat signalement,man med lång rock och mössa med öronlappar, förmodligen av taxiföraren som larmade Järfälla taxi.

Då beordrade Gösta S, Christiansson att åka till Sabbatsberg för att försöka få fram ett bättre signalement på gm, LP och OP hade åkt till Sabbatsberg med ambulans.

Gösta S försökte tre gånger att få fram signalementsuppgifter men misslyckades.

Gösta S hade förväntat sig att bli kontaktad angående Palmemordet men det hade inte han blivit.
Anledningen att Gösta S ville bli förhörd är att han ville poängtera att LP var mycket chockad på brottsplatsen.
Helin hade tagit fasta på Stig Engströms vittnesuppgift att LP var behärskat chockad och gick att prata med.

Anna H, Gösta S med flera säger att LP var svårt chockad på brottsplatsen men Stig E säger att LP gick att prata med

Palmemordet Hovrätten Gösta Söderström
https://youtu.be/Cz_ZBmIg_rU?t=1
Senast redigerad av Sumer 2018-08-03 kl. 09:56.
Citera
2018-08-03, 09:20
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Förmodligen AB som vinglade runt. Eller SE. Eller Dekorimamannen.
NF var långt från mordplatsen när skotten föll.
Det är vad han säger i första förhör. I nästa förhör säger han att han är närmare mordplatsen. Om det var AB eller SE han såg bakom reklampelaren, så måste det vara bakom reklampelaren vid Dekorima och då kan han inte var långt från mordplatsen när skotten föll, det är endast 15 meter från reklampelaren till mordplatsen.

Jag tror NF mötte makarna Palme efter att dom passerade reklampelaren vid butiken Dekorima, inte som han säger, efter at dom passerade reklampelaren vid butiken La Carterie. AB och SE var inte bakom reklampelaren vid butiken La Carterie.
Senast redigerad av 299792458 2018-08-03 kl. 09:29.
Citera
2018-08-03, 09:42
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Jan Nilsson är ett mycket intressant vittne som oftast glöms bort, jag är beredd att vika mig när det gäller JN beskrivning av GM.
Det stämmer bra med "dom finska flickorna", det skulle då betyda att Dekorimamannen trots allt är GM.
NFmannen har då gått om LOP, växlat ett par ord med Dekorimamannen och fortsatt en bit inpå Tunnelgatan, och väntat på aktion.
Även vittnet Jan Andersson säger klädselen "kan vara läder eller skinn"

Jan N och Hans J ser samma framåtlutade kille springa på Tunnelgatan efter mordet. Hans J är 100% säker på att den framåtlutade killen mördade Olof Palme. Jag tror honom.
Senast redigerad av 299792458 2018-08-03 kl. 09:46.
Citera
2018-08-03, 09:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Gösta S var inte hörd om sådana här saker förut enligt åklagaren, det tycker jag är märkligt.
En man cirka 40 år pekade och Tunnelgatan österut han sa " dem sprang ditåt" " Stig E ?"
Gösta S beordrade piketpersonalen att ta upp förföljandet men de hade inget signalement.
Gösta S hävdar att LP var hysterisk, mycket svår att få kontakt med, han kunde inte få fram något signalement av henne.
Det tog lång tid för Gösta S att fatta vem som hade hade blivit skjuten och då säger Gösta S att han också blev klart påverkad av det faktum att det var statsministern som blivit skjuten

Göstas kollega Ingvar Winden fick ett signalement av ett vittne på brottsplatsen , där gm skulle haft blå täckjacka och sprungit ifrån mordplatsen.

Sedan hade larmats ut ett annat signalement,man med lång rock och mössa med öronlappar, förmodligen av taxiföraren som larmade Järfälla taxi.

Då beordrade Gösta S, Christiansson att åka till Sabbatsberg för att försöka få fram ett bättre signalement på gm, LP och OP hade åkt till Sabbatsberg med ambulans.

Gösta S hade förväntat sig att bli kontaktad angående Palmemordet men det hade inte han blivit.
Anledningen att Gösta S ville bli förhörd är att han ville poängtera att LP var mycket chockad på brottsplatsen.
Helin hade tagit fasta på Stig Engströms vittnesuppgift att LP var behärskat chockad och gick att prata med.

Anna H, Gösta S med flera säger att LP var svårt chockad på brottsplatsen men Stig E säger att LP gick att prata med

När man läser taxichaufför Hans J's förhör så hävdar han att det är han som påtalar för poliserna från piket 3230 att ta upp jakten. Detta runt 15-20 sekunder efter deras ankomst till mordplatsen.
Citera
2018-08-03, 10:09
Medlem
299792458s avatar
Citat:

En man cirka 40 år pekade och Tunnelgatan österut han sa " dem sprang ditåt" " Stig E ?"

SE är överallt och med på allt som händer från början till slutet utan att få den uppmerksamhet han ville ha. Jag tror han hade varit mycket nöjd med den uppmerksamhet han nu får, nu när han värkligen förväkslas med mördaren. Synd att han aldrig upplävde sin dröm.
Citera
2018-08-03, 10:23
Medlem
Citat:
Vad tror trådens läsare.

Kan Stig E och/eller hans vän vapensamlaren haft Stay Behind kopplingar? Skandiahuset-Stay Behind?
Om några wt-bärare tillhörde Stay Behind skulle de ha kunnat förmedlat information om paret Palmes rörelser till personer i Skandiahuset, till exempel Stig E.

Hörde i ett avsnitt av Palmemordspodden att vapensamlaren vistats i USA och var mycket proamerikansk, han hyllade bland annat Vietnamkriget som OP kritiserade.
I det avsnittet säger man också att Stig E var lättpåverkad , bland annat gick han in i en del dåliga affärer för att han litat för mycket på andra personer.

Spekulation kan han blivit erbjuden X antal kr för att mörda OP och lovad skydd av Stay Behind?

Elefanten i porslinsbutiken eller var han bara sugen på att göra sig känd för att ha sett mordet på OP?
Två mycket speciella observationer som mördaren inte kan ha gjort.

Iakttagelsen av vittnet LJ inne i gränden framför det upplysta huset på Luntmakargatan 14.

Att Palme blott några sekunder efter mordet låg i ryggläge.
När mördaren lämnade platsen låg kroppen framstupa, men vändes strax av Anna Hage.

Dessa två observationer har SE vittnat om.
Hur kunde han göra det om han var mördaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in