2018-08-03, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Varför är det intressant?

Det säger sig självt. En person med grav utvecklingsstörning så som DS/Mongoloism har ett omöjligen omisskännligt utseende.

Det tar typ 0.0001s att känna igen en person med den diagnosen. Vad jag menar är att hotbilden bör ha minskat enormt vid mötet med personen. Sannolikheten (om än inte omöjlig, men ofantligt osannolik) att en person med DS vandrar omkring med ett skarpt vapen är närmast obefintlig. Ungefär som att man åker på utryckning och finner en 5-åring med en knallpulverpistol.

Vad jag menar är att om JAG skulle möta en person med ytterst tydlig DS (vilket killen tveklöst hade) eller t ex. ett barn skulle jag per automatik gå ner från "skarpt läge" till "väsentligt lägre nivå". Att möta en person som tveklöst ser ut som en mongoloid och sedan fortsätter att gå mot en som ett hot är på fullaste allvar jävligt nära retarderat. Det är så jävla dumt att jag har svårt att ens finna ord för det.

Än en gång, jag var inte där men jag är helt jävla säker på att de hade gott om tid på sig. De såg honom på kort avstånd (med all sannolikhet under 15-20m), och fattade ändå inte.

Inte fan skulle jag tro att ett "mongo" eller ett barn skulle bära ett skarpt vapen..och OM man bedömde vapnet som äkta skulle man nog ta det jävligt lugnt ändå. Nu handlade det om ett jävla leksaksgevär för småbarn. Do the math...

Shit happens, och som jag redan har sagt kommer de här poliserna med all sannolikhet gå mer eller mindre utan straff (NEJ...jag är INTE ute efter att straffa poliserna, det här var jävligt tragiskt). Som sagt, de kommer att ha en livslång ångest efter det här.

Håller med dig, ett stort problem i den här tragiska situationen om man utgår att det är grovt tjänstefel är att tre poliser har agerat på samma sätt och skjutit Eric i stort sett samtidigt.

Aftonbladet
Citat:
Enligt källor till Aftonbladet var det tre poliser som avlossade skott, vilket även familjen fått höra. Åklagare har bekräftat att det var fler än en polis som sköt.

Det är väldigt osannolikt att tre personer skjuter samtidigt ner en annan människa bara sådär. Då ska tre oberoende personer få ett infall (psykbryt, ballar ur) och börja skjuta på samma gång?

Enligt mig om tre personer ska skjuta samtidigt i en sådan situation så behöver det antingen orsakas av att det sker en nödvärnssituation. Alternativet är att poliserna på plats överväger mord helt enkelt och kommer muntligen överrens om att vi skjuter Eric ändå och vi ska skjuta samtidigt trots att han inte utgör ett hot (Antingen på någons kommando eller på samtidigt eldöppnande).

Antingen så har de tre poliser agerat på en korrekt nödvärnssituation med de fakta man hade att tillgå för stunden, eller så har de tre poliser konspirerat för ett mord på plats. Hade det varit en polis som har skjutit så hade det varit solklart.
Senast redigerad av sunnis 2018-08-03 kl. 01:20.
Citera
2018-08-03, 01:18
Medlem
EugenWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biyu800

Åter det var ingen pistol, utan ett leksakgevär storlek för en femåring
Extremt ofattbart att TRE examinerade poliser anser det vara en pistol och SEDAN att polisen säger till media att det handlar om en pistolreplika hur inkompetenta poliser har vi egentligen?

Men din tönt. Du har ingen aning om hur de miljömässiga omständigheterna var betingade och vad polisen uppfattade. Tyst med dig.
Citera
2018-08-03, 01:19
Avslutad
Ett hot mindre på gatorna nu då, dessa otäcka downisar med leksaksgevär alltså...

Bra jobbat polisen, ni imponerar som vanligt.
Citera
2018-08-03, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Jägarsoldater eller andra utbildningar som är mer krävande. Med goda vitsord förstås. Som förr....
Då skulle inte sånna här saker inträffa. Då skiter man inte ner sig för minsta lilla.

Är det dessutom sant att det är insatsstyrkan som stått för detta ingripande ör det ta mig fan skam på torra land.

Så är det. Idag är ta man in vilken skit som helst i statsförvaltningen.
Citera
2018-08-03, 01:20
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugenW
Vad försöker du säga? Att man ska låta en gärningsman skjuta på grund av att man har skyddsväst? Vilka poliser har skyddsväst kring huvudet?
Hjälm heter det man har på huvudet.
Citera
2018-08-03, 01:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Min analys av denna händelse:

Jag tror poliserna drabbas av ett klassigt fall av "man ser det man vill se", men det menar jag att poliserna har fått larmet om en person med ett skjutvapen, under utryckningen laddar poliserna upp mentalt om vad de kommer att möta och vad som kommer att ske. När de väl är på plats är poliserna så pass inne i sina mentala bilder av vad de förväntar sig att möta, att de inte klarar av att "öppna ögonen" och se att situationen faktiskt inte är sådan som de tror att den är. Vi har väl alla drabbats av att vi trott att något vi sett varit något annat än det verkligen varit, men när vi tittat närmare eller under en längre tid så visar det sig att detta något inte var det som vi från början trodde att det var. Klassiskt exempel - pinne eller orm: https://www.psychologytoday.com/us/blog/everybody-marries-the-wrong-person/201104/whew-thats-stick-not-snake.

Min slutsats: polisen har dålig mental träning. Till varje händelse de åker ut till måste de så klart mentalt förbereda sig, men de behöver även hålla sig medvetna om att saker och ting kanske inte är på det sätt som det målats upp. De behöver låta sitt "mentala papper" vara tomt för att komma in i situationen utan en massa förutfattade idéer.

Din orsaksbeskrivning tror jag är helt korrekt. Man hade sin mentala bild av vapenförsedd GM klar och på den vägen fortsatte man att agera.
Tyvärr är del väl så att denna mentala bild oftast numera är helt korrekt.
Den här gången var det totalt fel men ingen såg det förrän det var försent.
Frågan är hur man ska kunna agera mot livsfarliga beväpnade GM och samtidigt hålla sig mentalt öppen för att det kan vara en oskyldig utvecklingsstörd med en leksak...Tappar man skärpan då?

Frågan är ju hur dessa tre poliser som sannolikt mår skit just nu i framtiden kommer att fungera i liknande, men då livsfarliga, situationer? Kommer de någonsin våga skjuta igen, ens om det verkligen behövs?
Citera
2018-08-03, 01:21
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugenW
Vad försöker du säga? Att man ska låta en gärningsman skjuta på grund av att man har skyddsväst? Vilka poliser har skyddsväst kring huvudet?
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Har inte poliserna skyddsvästar och så?
Borde dom inte ha det om det kan uppstå en hotfull situation? Eller var han inte hotfull?
Citera
2018-08-03, 01:21
Medlem
neuron-drones avatar
Att polisen ljuger är väl ingen nyhet. Det hände ju vid en annan skjutning för inte så länge sedan då man med normal intelligens kunde förstå vad som hänt, men poliserna höll varandra om ryggen och friades.

Att de skulle fällas i detta fall är synnerligen osannolikt. De har ju redan ljugit en gång, att vapnet var en naturtrogen replika. De har naturligtvis nu sett vapnet på nära håll så inga misstag där, bara lögn.

Polisen kommer inte undan med allt, men sådana här saker kommer de undan med. Skitnödiga tramspoliser som inte klarar pressen utan bara ser det de vill se. Har sett det förr om än inte i så här grotesk skala, att de bara fått för sig att någon är skum och brottat ned denne. Förutfattade meningar om att alla är brottslingar och bus.

Vem ska försvaras då om det är gemene man som man tror är buset? Ingen går ju säker.
Citera
2018-08-03, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Du har missat det faktum att någon faktiskt ringde polisen av en anledning, den anledningen var en hotfull man som gick med ett vapen.

Jag är ganska säker på att polisen haft ett annat ingångsläge om någon sagt, " en utvecklingsstörd som leker med en vattenpistol".

Det fanns alltså visst personer i närheten, och det var uppenbarligen inte bara polisen som uppfattade situationen som hotfull.
Det är inte ovanligt att den som ringer ofta är en person som reagerar mer än genomsnittmedborgaren och det är inte helt ovanligt med överdrifter heller vid den där typen av larmsamtal. Ett gruff blir ett stort slagsmål, tre 14-åriga killar blir ett "gäng farliga typer" osv.

Ett tänkbart scenario är väl att polisen konfronterat mongot på håll och då haft sk höjd beredskap (dvs dragna vapen), frågat honom om han har något vapen, mongot drar upp leksaksvapnet, kanske inte ens siktar utan bara går fram för att ge poliserna leksaken, en av snutarna skjuter och de andra hör skottet och tror att mongot skjutit och skjuter de med.
Citera
2018-08-03, 01:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Av mammans beskrivning så tror jag att jag vet exakt vilken leksak det rör sig om. Det är antagligen det mest vanligaste leksaksvapnet. Känns som varenda unge har eller haft en sådan.

Jag skulle beskriva den som ett vilda västern gevär fast i miniatyr, ungefär så stort som en underarm, från kolv till pipa. Det här vapnet är i plast och ser inte verklighetstroget ut alls eftersom de är så litet däremot någon riktar det så kan det kanske framifrån se ut som en pistol.

Leksakspistoler typ "knallpulver" har väl alltid en röd plastplopp i "mynningen" så eventuella misstag från poliser etc. inte ska begås?

Sedan framställs mannen som sköts som ett barn i pressen, iofs. av hans mor. Men en man på 20+ ser absolut inte ut som ett barn, och polisen kan verkligen inte veta att personen har en treårings intellekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Frågan är ju hur dessa tre poliser som sannolikt mår skit just nu i framtiden kommer att fungera i liknande, men då livsfarliga, situationer? Kommer de någonsin våga skjuta igen, ens om det verkligen behövs?

Förhoppningsvis blir de överförda till stationstjänst för gott, så att det inte kommer att behövas!
Citera
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engladsmiley
”Replika”.....? Nja det var en 15 år gammal leksakspistol, inte en pistol tillverkad för att se ut som en äkta

Vart stod det att leksaken var 15 år gammal? Jag läste i Aftonbladet att pappan sa att det var ett leksaksvapen för en femåring. Inte att han fick den när han var 5, så jag undrar om du kan ha missförstått? Eller har du läst nåt jag inte har läst?

Är genuint nyfiken då leksaksvapen hade en tendens att se annorlunda ut för 15 år sedan i jämförelse med idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in