2018-08-03, 01:36
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Synd att pappan inte hade ett barnsäkert lås på sin ytterdörr då hade detta aldrig hänt. Mamman sa ju i tidningen att han alltid hade en extra person bredvid sig i skolan pga rymmningsrisken.

Jag tror inte att de någonsin trodde detta kunde hända. De tänkte säkert att hoppas han inte blir påkörd. Men aldrig att han skulle bli skjuten på grund av att han gick utanför huset med ett plastvapen. Samma sak med "vapnet", de kunde nog inte föreställa sig att något som i stort sett alla barn har, skulle kunna döda honom.

Men som jag och andra skrev, vi får ta bort sådana leksaker nu. Inklusive vattenpistoler. Inget barn ska behöva dö för att polisen är dum och outbildad. Säg inte att barn är små heller, en kompis var 170 när han var 9.
Citera
2018-08-03, 01:37
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Leksakspistoler typ "knallpulver" har väl alltid en röd plastplopp i "mynningen" så eventuella misstag från poliser etc. inte ska begås?

Sedan framställs mannen som sköts som ett barn i pressen, iofs. av hans mor. Men en man på 20+ ser absolut inte ut som ett barn, och polisen kan verkligen inte veta att personen har en treårings intellekt.
https://e.cdn-expressen.se/images/e8/56/e856d8ed48704d71ab8801d9ac9fae8b/annan/640@60.jpg
Kanske inte exakt som ett barn i sig, men knappast en person en rimlig människa skulle se som ett hot som behöver 7 skott för att "oskadliggöra" utan som mentalt ett barn
Citera
Medlem
Strandslendans avatar
Stackar halvdöva trappstädare framöver. Ahh han är beväpnad med ett gevär i ett flerfamiljshus, han lyssnar inte på tilltal, skjut honom, skjut alla tre.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Hur många skarpa rödmålade pistoler tror du polisen stöter på under loppet av ett år?

Ett system av idioter, för idioter.

Jovisst, förekommer säkert. Men vi vet ju inte alls hur denna pistol såg ut. Om den var en som liknade en riktig, eller en som uppenbart såg ut som en leksak. Antagligen såg den inte uppenbart ut som en leksak. Och nu med 3D-skrivare, kan skjutvapen se ut som hursomhelst i princip. Folk har ju till och med blivit skjutna av polis för att de haft en ajfån i näven, fast oftast i USA då.

Tror att den svenska polisen blivit mer "triggerhappy" de senare åren, på grund av det importerade gängvåldet och därtill tillhörande gängskjutningar. Men det är bara min lilla teori.
Citera
2018-08-03, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Eller så är det så enkelt att poliserna varit nervösa och haft dragna vapen. Leksaken kommer upp och en av poliserna skjuter och när de andra hör knallen så skjuter de instinktivt de med eftersom de tror att mongot skjutit. Det är inte helt ovanligt att sådant händer.
Jag är inne på samma spår.
Så som dagens samhälle ser ut idag så kan jag förstå att polisen är på alerten.

Illegala vapen som finns tillgängliga i (mer eller mindre) varje byhåla.
Gatorna väller av knark/droger (och dess brukare).
Gängkriminalitet.
Import av krigsskadad MENA-elit.
Citera
2018-08-03, 01:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biyu800
https://e.cdn-expressen.se/images/e8/56/e856d8ed48704d71ab8801d9ac9fae8b/annan/640@60.jpg
Kanske inte exakt som ett barn i sig, men knappast en person en rimlig människa skulle se som ett hot som behöver 7 skott för att "oskadliggöra" utan som mentalt ett barn

Bovar i verkligheten ser tyvärr inte ut som bovar "borde" se ut. Dvs. utseendet betyder inget.
Citera
2018-08-03, 01:42
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Om någon hade avfyrat skott mot mig med en plastbössa med en röd kork som ser ut som Ica-Jerry, hade jag nog hellre gått fram till honom. Tagit av honom leksakspickan, frågat vart han bor och skjutsat hem honom.

Istället för att 3 snutat pepprar stackarn full med kulor.

Men det är bara jag.
Citera
2018-08-03, 01:42
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Eller så är det så enkelt att poliserna varit nervösa och haft dragna vapen. Leksaken kommer upp och en av poliserna skjuter och när de andra hör knallen så skjuter de instinktivt de med eftersom de tror att mongot skjutit. Det är inte helt ovanligt att sådant händer.

Tror det gått till precis så.
Citera
2018-08-03, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Nämn en polis förutom Malexander som blivit dödad I en liknande situation?

Inte för att Malexander är likt ens men ändå.

Vi har polismordet i Nyköping 2007. Postrånet i Högdalen 1993 där en polis blev skjuten. I Gällivare 1984 sköts en polis osv

Sen 1930 så har ca 20 poliser blivit skjutna i tjänsten så de tar det på allvar om man riktar något som liknar ett vapen mot dem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polismord_i_Sverige
Citera
2018-08-03, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Hur många skarpa rödmålade pistoler tror du polisen stöter på under loppet av ett år?

Jag skulle tro att det är mycket få! De enda som egentligen skulle ha något att vinna på det vore väl lönnmördare eller beslutsamma massmördare, för att kunna närma sig sina offer med vad som förefaller vara en leksak. Medan vanliga gangstrar och rånare däremot i de flesta fall nöjer sig med att hota sina offer, och vill att vapnet skall se ut som vad det gäller för -- och helst mer!
Citera
2018-08-03, 01:47
Bannlyst
(Telefon)
-"polisen vad gäller saken"

-"Hej vi ringer från Granbackens Gruppboende på Kungsholmen, vill anmäla Staffan Svensson försvunnen, han är 25, har cp skada och sitter i rullstol har en gasflaska med syre han andas med och en hjälm med handikapphjälpmedel i form av röd ljus pekare. Han har på sig svart tröja med vit smiley på."

(Trött polisröst)

-"Noterat detta vi hör av oss"

(Telefon)

-"Polisen vad kan jag hjälpa till med?"

(Orolig granne)

-"Hej Vi hör konstiga ljud i porten mittemot och lasersikte på väggen, ser en man med svart tröja som det står is på misstänker terrorist har även bombliknadeföremål med sig. Flaskor som han satt fast på en vagn.

(Polisen)

-"Var?"
.........................

piketen på väg

*SPRAK*

*piket på plats vad ser ni*

*terrorist i rullande bombvagn med laserpekare*

(Polis-Annika med hästsvans/lite hjulbent)

-"stanna fordonet och gå sakta mot oss med händerna i luften!*

(Staffan i rullstolen)

-"nnnnn" -"angggggg" (Pekar med handikapphjälpmedlet röda lampa mot poliserna)

*Pang* *Pang*

Samtidigt på flashback forum.

"All heder till polismännen inte lätt jobb åker man mot poliserna sådär och viftar med armarna och dreglar får man skylla sig själv."

"Hur ska poliserna veta att det inte är ett lasersikte"

"Jobbat med lasersikten i 50 år"

"Lätt att klanka ner på poliserna men har du en terrorist med bomb gäller det att agera snabbt"
Senast redigerad av snuttis 2018-08-03 kl. 02:25.
Citera
2018-08-03, 01:59
Medlem
youarenothings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [BPS]
Jag är inne på samma spår.
Så som dagens samhälle ser ut idag så kan jag förstå att polisen är på alerten.

Illegala vapen som finns tillgängliga i (mer eller mindre) varje byhåla.
Gatorna väller av knark/droger (och dess brukare).
Gängkriminalitet.
Import av krigsskadad MENA-elit.

''kan förså att polisen är på alerten..'' Lugn nu.

HUR ska en kille med Down syndrome få tag i ett illegalt vapen.
ja menar, han kunde vell knappt göra dem flesta vardagssysslorna själv utan assistant.

kolla upp offret.
Att poliserna ens drog vapen mot honom förstår jag inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in