Citat:
Nej. Men jag citerade en användare som menade att det är rimligt att polisen på avstånd ska avgöra om ett vapen är äkta och laddat med hjälp av observatör utrustad med megafon. Som svar på detta menade du att jag var typisk för pangpangpiketen.
Intressant att din puls skulle gått ner om du möte en beväpnad person med downssyndrom. Du tror inte att kulan har samma skadeverkan oavsett diagnosen på den som håller i vapnet?
Intressant att din puls skulle gått ner om du möte en beväpnad person med downssyndrom. Du tror inte att kulan har samma skadeverkan oavsett diagnosen på den som håller i vapnet?
Varför är det intressant?
Det säger sig självt. En person med grav utvecklingsstörning så som DS/Mongoloism har ett omöjligen omisskännligt utseende.
Det tar typ 0.0001s att känna igen en person med den diagnosen. Vad jag menar är att hotbilden bör ha minskat enormt vid mötet med personen. Sannolikheten (om än inte omöjlig, men ofantligt osannolik) att en person med DS vandrar omkring med ett skarpt vapen är närmast obefintlig. Ungefär som att man åker på utryckning och finner en 5-åring med en knallpulverpistol.
Vad jag menar är att om JAG skulle möta en person med ytterst tydlig DS (vilket killen tveklöst hade) eller t ex. ett barn skulle jag per automatik gå ner från "skarpt läge" till "väsentligt lägre nivå". Att möta en person som tveklöst ser ut som en mongoloid och sedan fortsätter att gå mot en som ett hot är på fullaste allvar jävligt nära retarderat. Det är så jävla dumt att jag har svårt att ens finna ord för det.
Än en gång, jag var inte där men jag är helt jävla säker på att de hade gott om tid på sig. De såg honom på kort avstånd (med all sannolikhet under 15-20m), och fattade ändå inte.
Inte fan skulle jag tro att ett "mongo" eller ett barn skulle bära ett skarpt vapen..och OM man bedömde vapnet som äkta skulle man nog ta det jävligt lugnt ändå. Nu handlade det om ett jävla leksaksgevär för småbarn. Do the math...
Shit happens, och som jag redan har sagt kommer de här poliserna med all sannolikhet gå mer eller mindre utan straff (NEJ...jag är INTE ute efter att straffa poliserna, det här var jävligt tragiskt). Som sagt, de kommer att ha en livslång ångest efter det här.