2018-08-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Killen viftade med vapnet mot de boende.

Sen kom polisen som han trodde var med på leken så han gjorde sitt drag.

På avstånd är det svårt att se att han har downs.

Polisen vet ju inte heller om det är ett 3D printat vapen eller ej.
Senast redigerad av xlxerox 2018-08-02 kl. 23:32.
Citera
2018-08-02, 23:27
Medlem
TheWolfmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Om jag möte en person med ett vapen som pratade med mig normalt. Då skulle jag känna mig mindre hotad än om personen närmade sig mig och var tyst.

Men du känner dig trygg om beväpnade människor närmar sig dig under tystnad och inte reagerar normalt på tilltal?

Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Jo han var beväpnad.
Riktar man en vapenreplika mot polisen eller någonannan skall man skjutas på direkten.

Nej det var han INTE... En Leksak för 5åriga barn, Inte en SIG, H&K Ak5 eller kalashnikov det var en mini leksak som passar en 5årings händer....
Citera
2018-08-02, 23:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananow
Mycket möjligt, förstår bara inte varför han hade möjlighet att gå ut ensam mitt i natten. Låter inte logiskt någonstans.

Tja, för att han ville det om han fått för sig att det skulle vara spännande och har förstått var nycklar finns och hur de används? Min katt kan ställa sig vid fönsterbänken och trycka ned handtaget till ytterdörren så den går upp om den är olåst. Hon har även lirkat nyckelknippan som hänger från kroken i närheten (hon når såklart inte att använda dem utan de ligger ju på golvet men hon verkar ju koppla till att detta är något som man tar sig ut eller in med. Säkert begriper nog en genomsnitts downie sådant i hemmet med).
Citera
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManganJagg
DET vet vi och FLERA olika kände sig så hotade att de ringde Polisen.

Dessutom kan du räkna ut med din hjärncell, om du bemödar dig, att Ledningscentralens bedömning var att det var allvarligt som f-n då man skick 3 enheter, inte en eller ens 2.

Ja flås flås... och bedömningen på plats gick inget vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag skulle inte vilja bli skjuten av misstag, oavsett anledning.
Vilket gör att du förstår att det är en risk att gå runt med leksaksvapen eller vapenreplikor mitt i natten inne i stan där boende oroas av ditt beteende. Därför gör du inte det, eller hur?
Citera
2018-08-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Han kunde säga mamma, mamma...
Sa ? Förmodligen sa han ingenting men förmodligen så rikta han ett vapen mot dom. Menar du att det är mindre farligt om en person inte säger något när denna riktar ett vapen mot någon ?
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Varför tror du att fadern varken har kunskap om eller kan beskriva händelsen i sin helhet?

Han ska ju ha varit helt aningslös om skjutningen när han gick förbi avspärrningen vid den samma.

Vet nån NÄR den skjutne rymde hemifrån?

Händelseförlopp:

- Eric åker med färdtjänst från mamman hem till pappan vid 23-tiden för att sova där.
- Pappan vaknade efter midnatt och upptäckte att Eric hade rymt. Sannolikt har pappan ingen aning om att Eric tagit med sig en leksak (=leksaksvapnet).
- Pappan ringer och efterlyster (?) Eric - oklart när dvs före eller efter sin prommenad.
- Pappan går ut och letar i grannskapet - stöter då på tre polisbilar utanför en port till en innergård ca 300m från hemmet och frågar polisen som står där om de sett en ”pojke med Downs syndrom”. De nekar till detta och har inte tid att leta utan uppmanar pappan att ringa 112.
- Han ringer 112 (igen?) och går därefter tillbaka till polisinsatsen. Där får han reda på att Eric är skjuten (enligt uppgift skjuten kl 04.05).
- Polisen skjutsar pappan till bårhuset på Karoliska där Eric finns och är dödförklarad.
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-02 kl. 23:33.
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananow
Ja det låter logiskt, men att ha den tillgänglig för honom när han är rymningsbenägen känns inte som den mest klipska idén direkt. En vuxen människa med eller utan downs som viftar med ett vapen är oberäknelig ur polisens synpunkt och på avstånd kan det vara svårt att avgöra äktheten.

Om man sätter på sig föräldrahatten kan man ju tänka sig att Erik är just tre år (typ) och blir mycket ledsen om favvoleksaker försvinner... Jag har inga egna erfarenheter av sådant (jo, ledsna treåringar, men inte 20-åriga downies).

Att kasta skit på NÅGON i detta kan vara helt fel. Det går att förstå poliserna OCH föräldrarna, tillochmed de som ringde in om beväpnad person. Poliser vill komma hem efter passet, Erik skall inte få vara ute själv, nånsin, "leka med vapen" som vuxen skrämmer vanligt folk, visa (leksaks)vapnet skickar en livsfarlig signal om polisen kommer etc etc.
Citera
Bannlyst
Citat:
DET vet vi och FLERA olika kände sig så hotade att de ringde Polisen.

Dessutom kan du räkna ut med din hjärncell, om du bemödar dig, att Ledningscentralens bedömning var att det var allvarligt som f-n då man skick 3 enheter, inte en eller ens 2.

Jo visst, men sen måste man de-eskalera situationen fort som fan när 1:ST Line Support är på plats och kan beordra ner den till ex. en trea direkt. Sen mest troligt kunna fara därifrån 15 min senare, alla i liv.
Citera
2018-08-02, 23:30
Medlem
Tech-Brutes avatar
Citat:
Du med passande nicket. Det var FLERA grannar som ringde Polisen och uppfattade "gossen" som hotfull och beväpnad samt ej nåbar. Hur i h-vete skall Polisen kunna avgöra att han inte var hög/full och j-vligt farlig när han närmar sig. Det var alltså ingen liten pistol utan en dummy-kpist och mamman vet ju att han rymmer. VARFÖR kontakta ingen av de ansvariga, föräldrarna, Polisen utan bara sk-ter i allt och sedan med fake-medias hjälp söker skylla på Polisen ??

Min medömkande tankar går till den/de Poliser som för min, din och andra medborgares skull ingrep istället för att som Modern bara sk-ter i allt och när det går på tok skyller på Polisen.

Tragiskt, men mamman har inte mist på närmelsevis som den/de Poliser som sköt. Det är ett h-vete att i tjänsten ta livet av folk. Än värre är om det visar sig vara ett misstag. Mamman som leker helgon borde visa nå´n form av empati men icke, här ska tjänas pengar, brrr.

Tror du på allvar att mamman i nuläget, förmodligen i chock, har kapacitet att känna empati för poliserna? Hon har precis mist en son. Hon är på väg in i ett tungt sorgearbete. Att vårdnadshavarna valde att gå ut med sina berättelser var för att, enl egen utsago, inte låta sociala medier sätta tonen och för att det behövdes en motpol till polisens version av händelsen.
Citera
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Vilka djäfla fega poliser vi har i detta landet.Dan Eliasson syndrom.
Skjut ihjäl cp-skadade svenska mongon och ge armband till utländska våldtäktsmän.

Svensk polis bryr sig inte om medborgarna. Jag vet inte vad som händer under utbildningen som förvandlar unga idealister till tafatta mähän som stillatigande ser på när människor misshandlas och till och med knivmördas, men skjuter skarpt mot lekande downiesar.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
det vet vi inte.

Det var väl därför polisen var där, för att någon larmat om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in