2018-08-02, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
med andra ord har polisen alltid rätt att skjuta ihjäl folk eftersom dom inte kan vara riktigt hundra på vad som pågår och därför är det bäst att ta det säkra för det osäkra, dessutom så har dom ju inte tid att fundera.

intressant åsikt.

Är du bara dum i huvudet eller bara lite dålig på att läsa?

Polisen har rätt att skjuta när situationen medger det enligt gängse lagstiftning och det kan vara antingen enligt nödvärnsbestämmelserna i Brottsbalkens 24 kap( det vanligaste och en rätt som envar äger) eller med stöd utav laga befogenhet enligt polislagen 10§/ Brottsbalken 24:2/ skjutkungörelsen( dock mkt ovanligt).

Riktar någon ett vapen emot dig så har du en klockren nödvärnssituation, riktar något ett vapenliknande föremål emot dig så har du en putativ nödvärnssituation som ger samma rätt att bruka dödligt våld för att freda dig. Detta är av den enkla anledningen att du kan hinna bli dödad 100 ggr om ifall du skall stå och fundera på om vapnet är riktigt
Citera
Medlem
Denna tragiska incident beror till väldigt stor del på förhandsinformationen om att det bodde en grovt kriminell man på adressen. Det var det poliserna trodde sig åka ut till, det var den personen de förberedde sig för att möta. Den mänskliga hjärnan är dålig på att ”ställa om 180 grader” dvs ändra sinnebilden av en farlig våldsverkare till en harmlös downs syndrom-grabb. För det krävs att man kan använda de avancerade delarna av hjärnan, vilka är mer eller mindre avstängda i svårt stressade situationer där man handlar på instinkt. Detta ärende visar framförallt på vikten av god förhandsinformation från SOS Alarm till utryckningsenheter.
Citera
Medlem
När dömdes en polis på samma grunder som en vanlig knegare senast? Blir inget av detta som vanligt.
Möjligtvis ökar trycket på rätt rättvisa då han hade ds.

De finns de som vill sänka kraven för polisskolan.. Snacka om high chaparral.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Lite info om Stockholm soluppgång (ljusförhållanden), då beträffande soluppgång Torsdag 2 Augusti
(beakta -4min förändring/dag):

https://www.vackertvader.se/stockholm/sol-och-m%C3%A5ne

Citat:
Officiell (vanlig) 04:34
Detta är den klassiska beräkningen för solens uppgång och nedgång. Beräknas då solen passerar horisonten.

Borgerlig 03:36
Inträffar då solen är 6 grader under horisonten. Under borgerlig gryning och skymning är det är fortfarande ljust ute och du kan läsa en text utomhus.

Nautisk 01:49
Inträffar då solen är 12 grader under horisonten. Vid nautisk gryning och skymning kan du urskilja objekt men inte detaljer.
Citera
2018-08-02, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Absolut, men nu är vi där igen. I stridens hetta när du står där med den informationen du har, har går konstigt och hela tiden biten, det gör inte fyllon eller pundare då? Sen visst, det BEHÖVER inte vara det men hur kan man någonsin agera om man hela tiden utgår från att det kan vara något annat? Han ser speciell ut på ett väl utvalt stillbildsfoto, ja. Hur såg han ut i rörelse när han var arg? Kan du avgöra på 1 sekund om någon har downs när de kommer rusande mot dig?

Jag utgår med informationen som finns att det blev någon typ av närstrid (han kan som jag har sagt x antal gånger rusat fram från en gömd plats typ buskage, bakom någon bänk eller liknande) och polisen helt enkelt utgick från att det var ett riktigt hot, någon sköt, två följde efter.

Det är tragiskt att det händer, ja, det är lätt att sitta här med facit i hand och säga si eller så men med handen på hjärtat, det är sånt som händer, allt kan inte förebyggas eller stoppas, människor är människor, skjutvapen dödar och det är extremt små marginaler här i livet, "shit happens" liksom.

shit happens. bara att vänta på nästa gång nån blir ihjälskjuten av poliser. samma sak i usa och många andra delar av världen. sånt som händer vettu!

tröttnar du aldrig på att skriva så mkt smörja på en gång?
Citera
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Man kan inte säga på rak arm att polisen gjort fel, vi behöver mer info.

Nej, det behöver vi faktiskt inte. På ena sidan har vi tre poliser som avfyrade tjänstevapen, på den andra sidan har vi en downie med en leksak. Det går liksom inte att rationalisera bort. Hur ser polisutbildningen ut när polisen gör så grova misstag? Vem står näst på tur?
Citera
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Polisen hade en efterlysning med signalement på den förvunna DS-handikappade som pappan hade givit dem på plats. När man konfronterar en DS-handikappad, ser man att denna har DS-handikapp. Varför kopplar man då inte att det är den försvunne som man hittat och ingen terrorist. Varför gör poliserna valet att skjuta den DS-handikappade i magen upprepade gånger. Man kunde ju ha talat om för pappan som var på plats ett tag innan att man nu hittat hans son. Polisen hade kunna säga att han har ett vapen varpå pappan hade svarat att det är en leksak han fått av oss. Han hade kunde komma och hämta sin son. Sedan hade pappan och sonen fått skjuts hem av polisen och inget mer hade hänt. Kanske att man hade låtit polisen konfiskera leksaken.

Har det kommit ny info? Förut stod det "Personen som avled anmäldes som försvunnen en timme senare efter händelsen".
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenzieReeves
Det är inte så svårt att panga iväg några skott utan att döda.
Pangar du iväg några skott på en innergård lär du få rikoschetter som du inte har en aning om var de hamnar!

Alltså, vapenkunskapen här är på all time low. Detta är inte någon tramsig polisserie/Hollywoodfilm. Detta är verkliga livet!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Vet inte om det har diskuterats här, men var det så att skott mot underben för oskadliggörande inte övervägdes, i så fall var alltså avsikten att döda (??)

Eller var det som troligen i många andra fall, pressad polis kan inte hantera pistolrekyl (som de kan vid skjutövningar), så kulan går högre än avsett?

Klassiker. Hände på Porsön/Luleå för en 6/7 år sen att en ung polis sprejade ett halvdussin husväggar (trävillor) när han skulle osäkra vapnet.

Om de ser ut så här nu blir man ju darrig hur det kommer vara när de lägre kraven slagit igenom....just nu öppnar dom ju polisskolor everywhere..... Är de nån på Flashback som har 4000 kvadratmeter över så hyr vi ut åt dessa clowner och kan kika på boot campen i realtid.
Citera
Medlem
Jag bor max 150m från platsen där han sköts. Vaknade kanske en halv minut innan skotten. Förmodligen pga av att det skreks. Sov med öppet fönster. Men jag hörde ingenting när jag väl var vaken och fattade inte varför jag hade vaknat till. Sedan kom skotten. Räknade till sju eller kanske åtta skott i väldigt snabb följd. Salvan var över på kanske tre sekunder eller så. Det hördes att det inte var automateld då skotten gick rätt oregelbundet om än i väldigt snabb följd. I samband med att sista skottet gick hördes en röst som skrek något väldigt högt. Omöjligt att höra vad. Men jag tänkte direkt att det var polis av någon anledning.

När jag läste någon timme senare att det varit skjutning på Norra Stationsgatan gissade jag på att polisen stoppat någon bil som försökt köra över en polis eller något i den stilen. Sedan visar det sig att det var en utvecklingsstörd grabb med en leksakspistol inne på en gård. Vilken soppa detta. Fattar inte hur polisen kan dra av så många skott mitt inne i ett bostadskvarter med fönster överallt. Detta hade ju kunnat ha slutat till och med ännu värre.
Citera
2018-08-02, 21:54
Medlem
Rysstrollets avatar
Nu verkar det i detta fall vara tveksamt agerande från polisens sida. Men det är lätt för mig att säga som inte vet precis hur situationen såg ut. Dock ska vi komma ihåg att de två senaste dödsskjutningarna utförda utav Svensk polis var utmärkta. De som försöker likställa detta med de tidigare skjutningarna och försöker visa hur våldsam den Svenska polisen är, bör därmed skärpa sig. Vi måste skilja på tragiska fall som dessa och när våldsamma kriminella avverkas.
Citera
2018-08-02, 21:54
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delaroche
Tazer...någon ????

Absolut, den här typen av grejer eller/och övervåld från polis och liknande kan ju förebyggas med den typen av "vapen", det kan ju även underlätta gripande och liknande. Jag kommer ihåg för några år sedan då det var en grupp på 2-3-4 kvinnliga poliser som skulle gripa någon främling vid något boende och det gick ju inte alls, där hade det ju varit optimalt.

I det här fallet dock, hade man velat ta med sig en tazer till en gunfight? Tror inte det va, såvida strömmen inte var trådlös då och man kunde skjuta lika många kulor som man kan med vanliga vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in