2018-08-02, 21:41
Medlem
Fint land detta.

Ska bli kul och se vad dessa fega skitar till poliser säger när de får smaka på sin egen medicin.

Kriget kommer snut jävlar va så säkra.
Citera
2018-08-02, 21:42
Avslutad
Polisen hade en efterlysning med signalement på den förvunna DS-handikappade som pappan hade givit dem på plats. När man konfronterar en DS-handikappad, ser man att denna har DS-handikapp. Varför kopplar man då inte att det är den försvunne som man hittat och ingen terrorist. Varför gör poliserna valet att skjuta den DS-handikappade i magen upprepade gånger. Man kunde ju ha talat om för pappan som var på plats ett tag innan att man nu hittat hans son. Polisen hade kunna säga att han har ett vapen varpå pappan hade svarat att det är en leksak han fått av oss. Han hade kunde komma och hämta sin son. Sedan hade pappan och sonen fått skjuts hem av polisen och inget mer hade hänt. Kanske att man hade låtit polisen konfiskera leksaken.
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Ju mer jag läser om detta ju mer vänder min åsikt, vad fan sysslade poliserna med? Nu går jag bara på det jag läser och uttalanden från föräldrarna, och media vinklar ju gärna. Jaja fortsättning följer...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Har du vart på den innergården? Det har jag, det är mer rymligt och ljust där än på gatan utanför.

Så vad menar du? Att tre poliser avfyrat sina vapen och avrättat killen efter de konstaterat att han hade DS och var på en leksakspuffra?
Citera
2018-08-02, 21:43
Avslutad
Karma är en bitch. Ska vi hoppas på tre snara självmord?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Fast nu är det ju inget som säger att just DOM situationerna innefattar saker som att tex få presumtiva skjutvapen riktade emot sig.

Även polis hanterar sådana ärenden, mer eller mindre dagligen. Men det kan mkt lätt uppstå ett läge där du inom loppet av en sekund kanske måste bestämma dig, skjuta eller inte. Jag kan lova dig att inte ens Rambo hade sett att killen hade DS i det läget. Och du har definitivt inte utrymme för att fundera om det som riktas emot dig är en leksak eller ett riktigt vapen, om det inte är väldigt uppenbart såsom tex en rosa vattenpistol eller nått ditåt.

med andra ord har polisen alltid rätt att skjuta ihjäl folk eftersom dom inte kan vara riktigt hundra på vad som pågår och därför är det bäst att ta det säkra för det osäkra, dessutom så har dom ju inte tid att fundera.

intressant åsikt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
det fanns dessutom ingen fara för allmänheten eftersom området och den här tidpunkten torde varit helt tomt på människor. det var alltså ingen extra stress, t ex att han hotade andra människor i omgivningen, gisslansituation eller liknande som krävde ett snabbt ingripande från polisens sida.

Du har missat det faktum att någon faktiskt ringde polisen av en anledning, den anledningen var en hotfull man som gick med ett vapen.

Jag är ganska säker på att polisen haft ett annat ingångsläge om någon sagt, " en utvecklingsstörd som leker med en vattenpistol".

Det fanns alltså visst personer i närheten, och det var uppenbarligen inte bara polisen som uppfattade situationen som hotfull.
Citera
2018-08-02, 21:44
Medlem
Paul.Potts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Viftar man med vapen mot polisen riskerar man att bli skjuten. Oerhört tragiskt så klart men hur ska poliserna på avstånd kunna bedöma om det är ett riktigt vapen eller inte? Vänta på att man själv eller en kollega eventuellt får en kula i sig...

Svår situation.

Uppenbarligen kunde polisen avgöra att objektet hade formen av ett vapen, tydligen kunde de däremot inte avgöra att den nu döde hade DS och att det rörde sig om en leksak.

Den slutsatsen jag drar är att killen förmodligen hade blivit skjuten även om han bar på ett paraply, en leksaksbil eller en gren.

Frågan är således om polisen drog slutsatser baserat på vad LKC sagt elr det de faktiskt såg på plats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Varningsskott inne på en innergård i Vasastan? Rejäl risk för rikoschetter.

Sikta mot knän/ben?
Mot ett rörligt mål, väldigt liten träffyta. Chansen att träffa är väldigt liten, risken för rikoschetter och att träffa någon som absolut inte har med saken att göra stor.
Det är inte så svårt att panga iväg några skott utan att döda.
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Du har inga egna ungar va? Man kan inte låsa in sig precis hela tiden utan det kommer tillfällen när ens i detta fallet förståndshandikappade barn kommer kunna ta sig ut varesig du vill det eller inte.

Uppenbarligen fanns det inte tid att leta efter denne men det fanns gott om tid att ägna sig åt en avrättning.

Ut med namnen på horungarna som sköt.

Om det är någon som vet vad dessa heter så skicka gärna PM till mig.
Jodå, jag har barn. Flera stycken till och med. Jag känner även familjer som har barn/ungdomar med olika funktionsnedsättningar bl.a. Downs syndrom och autism. Att inte vidta åtgärder för att förhindra rymningar hemifrån på nätterna (eller andra beteenden) skulle för dessa familjer vara helt otänkbart, särskilt om det förekommit flera gånger tidigare.

Men, vi vet ju inte detaljerna gör mer än vad föräldrarna sagt i pressen. Så några säkra slutsatser åt endera hållet kan vi inte dra. Ta det lugnt med alla tvärsäkra fördömanden åt alla möjliga håll!!!
Citera
2018-08-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Pott
Uppenbarligen kunde polisen avgöra att objektet hade formen av ett vapen, tydligen kunde de däremot inte avgöra att den nu döde hade DS och att det rörde sig om en leksak.

Den slutsatsen jag drar är att killen förmodligen hade blivit skjuten även om han bar på ett paraply, en leksaksbil eller en gren.

Frågan är således om polisen drog slutsatser baserat på vad LKC sagt elr det de faktiskt såg på plats.

Nope. Han blev skjuten för han bar på ett vapen...
Citera
2018-08-02, 21:45
Medlem
Inthemoves avatar
Tragiskt. Det raljeras kring dialogpoliser. Jag tror tvärtom,
dom är ovärderliga i skarpa lägen. Tyvärr verkar det ha varit svettiga konstaplarna kling&klang som fick adrenalintuppjuck här....
Hand upp den som tror internutredningen kommer att visa på att något fel begåtts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in