2018-08-02, 21:33
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
En annan fundering:

Hur lyckas en kille med Downs syndrom som enligt föräldrarnas utsago har svårt att både stå och gå själv lyckas rymma hemifrån, och dessutom upprepade gånger?

Du har inga egna ungar va? Man kan inte låsa in sig precis hela tiden utan det kommer tillfällen när ens i detta fallet förståndshandikappade barn kommer kunna ta sig ut varesig du vill det eller inte.

Uppenbarligen fanns det inte tid att leta efter denne men det fanns gott om tid att ägna sig åt en avrättning.

Ut med namnen på horungarna som sköt.

Om det är någon som vet vad dessa heter så skicka gärna PM till mig.
Citera
2018-08-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawwazx12
Å vem faan sätter en vapenreplika i näven på en sådan kille och låter han springa ute?

Där har du den skyldige, inte polisen.

Det är ju inte en replika det rör sig om.
Citera
2018-08-02, 21:35
Medlem
LaScalas avatar
[quote=PlutoJ|64818550]En annan fundering:

Hur lyckas en kille med Downs syndrom som enligt föräldrarnas utsago har svårt att både stå och gå själv lyckas rymma hemifrån, och dessutom upprepade gånger?[/QUOTE

Det är här här felet ligger. Det är vårdnadshavens ansvar att se till att han inte rymmer.
De vet att han gett sej ut nattetid och ändå händer det igen.
Förstår inte föräldrarna att han med sin 3-åringsintelligens kan råka ut för vad om helst?Och det gjorde han ju också.
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Molnfritt.

Mer än 30 min efter gryning.

Vill du att det ska ha vart mörkt?
Gryning, innan soluppgången, inne på en innergård i Vasastan.

Nu ska du fundera över varför majoriteten av alla viltolyckor i trafiken sker i gryning/skymning. Kan ge dig en ledtråd i att ljusförhållandena spelar vääääldigt stor roll. Det mänskliga ögat har mycket att kämpa med just i gryning/skymning.
Citera
Medlem
Lova33s avatar
Vill börja med att beklaga bortgången, så otroligt tragiskt för alla inblandade.

Det jag funderar över är om leksaksgeväret hade en orange ”plomb” såsom brukligt?
Själva poängen med denna ”plomb” på leksaksvapen är ju just att man med lätthet ska kunna avfärda det som en leksak.
Pinsamt om polisen missat det kan jag tycka.
Citera
2018-08-02, 21:36
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Pott
Han fick den 15 år sedan, dvs när han var 5 år. Jag personligen tvivlar på att det var ett verklighetstroget leksaksvapen.

För 15 år sen hade dom inte regeln att det skulle vara en orange plutt längt ut på leksaken.

Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Om det var en pistol skulle jag säga att det var en leksakspistol... inte ett GEVÄR

Någon tidning sa leksaksgevär. Men fick han ett leksaksgevär för då 15 år sen så kan du nog ge dig på att det ser äkta ut.

Alla leksaksvapen förr i tiden var inte av plast, dom kunde se ut såhär.
https://vildsvin.se/barnleksaker/sida-vid-sida-edison-leksaksgevar/

Vet jag till och med vänner vid barnsben på tidiga 90-talet som hade liknande.

Det här är samma typ av grinande när ett negerbarn i USA blir skjuten efter ha stått med en leksakspistol på gatan och riktat det emot folk, sen när polisen kommer så lägger negerbaren inte ner leksaken och blir skjuten.

Så vad har vi lärt oss av det här? Ge fan inte ditt barn en leksakspistol som ser ut som en riktig pistol.
Senast redigerad av Lichtblick 2018-08-02 kl. 21:38.
Citera
2018-08-02, 21:36
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
rymma hemifrån i det här fallet avser att öppna dörren och ta sig ut på trottoaren.
Och ta sig flera hundra meter från bostaden. För någon som enligt föräldrarna knappt kan stå utan hjälp?
Citera
2018-08-02, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Och ta sig flera hundra meter från bostaden. För någon som enligt föräldrarna knappt kan stå utan hjälp?

vad är det du ifrågasätter? han har ju bevisligen tagit sig hemmifrån så den biten är väl ingen mening att opponera sig emot?

det får gärna ha en poäng om vi ska diskutera något. annars låter jag helst bli.
Citera
2018-08-02, 21:38
Bannlyst
För mycket talar emot att försvara full retard hjärnsläpp av poliserna.

1. Pojken var anmäld försvunnen.

2. Vit hy lyser än mer i gryning.

3. Mer än 30 min efter gryning.

4. Inga människor ute kl 4.

5. Utmärkande utseende med Downs syndrom.

6. Leksakspistol/karbin.

7. Inga skott hade avlossats.

8. Såg man ett vapen och inte en kratta såg man pojken.

9. Går utmärkt att skjuta i benet.

10. Framkommer inte att pojken varken vart hotfull eller siktat mot polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Tungt. Tror ditt krav kommer hörsammas. Hoppas du får möjlighet att spegla din bild av vad som hänt mot verkligheten!

Den bild av verkligheten som du och jag förstår är att självklart såg inte poliserna att det var en kille med Downs, men det är för mycket "Stop annars så skjuter jag"-mentalitet, det fungerar inte på en person som är "annorlunda", det gör det aldrig.

Men likt förbaskat har det hänt för många gånger för att det ska vara ok, vart är elpistolerna och varför ska den amerikanska mentaliteten med att skjuta istället för att dra sig tillbaka och försöka föra en dialog, då hade detta aldrig hänt.

Ett tillägg, självklart så är inte en elpistol ett tillräckligt bra vapen mot en person med ett vapen, men dialog och backa kan lösa många dödliga skjutningar när det gäller personer med psykiska problem och likasinnade. De tänker inte rationellt och ska om möjligt behandlas därefter.
Senast redigerad av SaltLakeCity 2018-08-02 kl. 21:45.
Citera
Medlem
Viftar man med vapen mot polisen riskerar man att bli skjuten. Oerhört tragiskt så klart men hur ska poliserna på avstånd kunna bedöma om det är ett riktigt vapen eller inte? Vänta på att man själv eller en kollega eventuellt får en kula i sig...

Svår situation.
Citera
2018-08-02, 21:39
Medlem
Fenotyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Vill börja med att beklaga bortgången, så otroligt tragiskt för alla inblandade.

Det jag funderar över är om leksaksgeväret hade en orange ”plomb” såsom brukligt?
Själva poängen med denna ”plomb” på leksaksvapen är ju just att man med lätthet ska kunna avfärda det som en leksak.
Pinsamt om polisen missat det kan jag tycka.

Bra påpekat. Tror det stod tidigare i tråden att han fick den för 15 år sedan. Vet inte hur det såg ut då med leksaksvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in