2018-08-02, 20:19
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Det kan ha blivit omöjligt för poliserna att agera annorlunda.
Han kunde enligt mamman inte kommunicera, han förstod och lydde intw order, samtidigt som han höll i det förmodade vapnet.
En vuxen man med ett vapen liksom, där grannar larmat.

Polisen skötte sitt jobb. Vårdnadshavarna gjorde det inte.
Det borde finnas hem för den här kategorin människor.

Enig!
Citera
2018-08-02, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av getmoney
Stora frågan är hur grisjävlarna inte kunde hantera en downs syndrom med ett leksaksvapen, detta är fan ett skämt

Jag håller med dig där också. Men vi måste ändå vänta på en fullständigare redogörelse för hur man agerade, händelseförloppet och en utredning innan man kan se om poliserna blir rättvist behandlade efter detta.
Citera
2018-08-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Polisen borde fortfarande ha sett att det rörde sig om en grovt mentalt handikappad person som inte utgjorde något hot. Pepparsprej hade räckt och blivit över.

Det finns grader av handikapp. Vissa med downs kan ha de mycket tydliga downs dragen men fortfarande vara skapligt skärpta i knoppen. Andra kan se nästan normala ut men vara som en treåring till sinnet... Hur ska man kunna SE på någon om denne är gravt mentalt handikappad eller inte?

Jag var inte där så jag vet inte hur situationen egentligen utspelade sig, men uppenbarligen har poliserna upplevt att direkt och verkligt hot.

I en pressad situation när du ser en person med vapen i handen så kan man skrika att personen ska släppa vapnet... om personen inte lyssnar och gör anläggning så förändras situationen drastiskt. Om personen sen är gravt handikappad spelar i det läget ingen som helst roll. Lyfter han och riktar vapnet mot poliserna så blir det direkt ett han eller jag scenario.

Det jag tycker är mest talande är det faktum att inte bara en polis utan TRE poliser öppnade eld samtidigt. Det tyder på att de upplevde situationen som EXTREMT hotfull och agerade därefter.

För någon som inte såg vapnet höjas mot dem så är det i efterhand väldigt lätt att säga att pepparspray skulle räcka... men det är inte vad poliserna upplevde där och då.
Citera
2018-08-02, 20:21
Medlem
Zoom008s avatar
Undrar hur många här som själva skulle skitit i byxan om det kom en underlig person med nåt som liknade ett vapen kl 4 på morgonen. Lätt att sitta bakom tangentbordet och tycka till. Tyvärr tror jag det här kommer bli vanligare med tanke på hur många riktiga idioter som springer omkring med vapen överallt. Var glad att polisen ens går till jobbet. Någon dag kanske ni som ojar er behöver deras hjälp då det eskalerar och kommer likna USA mer och mer. Har sett deras ghetton vilka våra liknar mer och mer.

Den skjutne uppförde sig förmodligen mer än underligt och det kanske inte går att se längre om någon har ett handikapp eller pundat vilket också är ett dilemma. Den sist nämnda gruppen studsar ju runt och tuggar så käken går ur led med stirrande ögon. Fy fan för att vara polis och ta hand om allt skräp i samhället.
Citera
2018-08-02, 20:21
Medlem
PlutoJs avatar
Vill dessutom inflikade detta om ljusförhållanden.

På en innergård tidig morgon/förmiddag kan ljusförhållanden vara luriga. Solen kan vara i en position så att den bländar något och väggar m.m. kastar skuggor. Vi kan omöjligen bedöma hur förhållandena var just där och då. Killen som sköts kan ha stått i skugga samtidigt som poliserna hade solen mot sig, då lovar jag att polisens beskrivning av att det var mörkt kan stämma, det var isf mörkt där killen stod.
Citera
2018-08-02, 20:22
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Jag har sett familjens foton, liksom du.
Vad tror du poliserna såg?

Vet du vad, avsäg dig polisskydd då du inte förstår deras funktion.

Det är mitt förslag så blir ni gnällare nöjda.
Det borde ni kunna göra på skattsedeln liksom alla som inte vill ge pengar till religiösa samfund.
Flytta dit där ingen polis finns, ni ogillar samhället här och ni är fria att dra.

Erics föräldrar är säkert väldigt nöjda med sitt polisskydd. Svensk polis krigar mot mentalt handikappade och psykiskt sjuka men låter gängen härja fritt och helt ostört och skjuter inte ens mot gängkriminella när dom håller på att knivmörda ett vittne framför ögonen på utbildade polismän. Svensk polis är inte värd ett piss. Vi behöver fler Jackie Arklövs.
Citera
2018-08-02, 20:22
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Att snabbt bedöma och ta reda på ;
-Sannolikhet att det är ett "skarpt" läge
-Är vapnet äkta/laddat
-Har GM utalat något hot
-Har något skott avfyrats
-Försöka skapa sig en bild på längre håll av misstänkt GM
-Försöka kommunicera på tryggt avstånd med megafon
-Samtala med vittnen på platsen

Känns dessvärre mer som att de i detta fall har bärsärkat in på plats och skjutit utan någon strategi alls. Men visst kan jag ha fel. Därför utgår jag ifrån att det görs en utredning ledd av någon utanför aktuell station.

1. Sant, det är skarpt läge, någon springer runt med vapen mitt i Stockholm, dessutom vit.
2. Omöjligt att veta.
3. Oklart för polisen när man kommer till plats, irrelevant med tanke på situationen.
4. Oklart för polisen när man kommer till plats.
5. Oklart om det ens har varit möjligt, han han ha gömt sig i buskage eller liknande.
6. Oklart om det ens fanns tillfälle.
7. Det har man förmodligen gjort via telefon, finns inte tid, det springer runt en man med vapen i stan.
Citera
2018-08-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Kanske var så ljust att det var svårt att se? Kanske var Eric gömd bakom någon buske eller liknande då ljuset var irrelevant för situationen?

Det är lätt att säga med facit i hand och ja, om de är så att du känner den här personen så känner jag definitivt med dig men rent objektivt så tror jag inte att polisen har sett att det är ett leksaksvapen och sen beslutat sig för att kallblodigt mörda personen i fråga, nej, jag tror inte det.

Kanske reflekterade ljuset på Eriks glasögon så att polisen blev bländad?

Fruktansvärd inkompetens. Hade polisen varit kompetent nog så hade de på något sätt insett att det var en downie med leksakspistol de hade att göra med. Så enkelt är det. Finns ingen ursäkt i världen som kan försvara polisens agerande här.
Citera
2018-08-02, 20:24
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Kan du förklara varför polisen sköt före de sa åt honom att släppa vapnet? Jag får uppfattningen att de skrek om vapen för att påverka vittnen som lyssnade.

Nej, det kan jag inte för jag är inte detaljinsatt. Om nu så var fallet så tyder det ju på att personen i fråga var gömd eller kom från "ingenstans" springandes med ett vapen och att polisen på ren instinkt bara dödade istället för att dödas.
Citera
2018-08-02, 20:25
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Begrep du ens mitt inlägg?

Det gällde konsekvenser för poliserna, och om vilket eventuellt utrymme dom kan tänkas ha vid återgivelserna av händelsen.
Du begriper inte det grundläggande i att de ska bilda sig en uppfattning på plats. Ditt blaj är inte något av vikt vad gäller polisers agerande på plats.
Citera
2018-08-02, 20:26
Medlem
AvaChloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Lite klantigt, kan tyckas, men vad hade poliserna egentligen för val? De har några sekunder på sig att bedöma hotbilden. Ett skott i foten hade inte avväpnat honom nämnvärt om situationen varit skarp.

Odjuret beskrivs som en vit 20-åring med Downs och autism samt med en leksakspistol i handen. Säkerligen ett vårdpaket, så nu sparade samhället in en bra slant.

Fyfan vad okänsligt. Du borde skämmas. Mår du bättre av att skriva sådär? Fyfan på dig rent ut sagt. Rent äcklig attityd. Det finns en mor och en som har förlorat sitt barn, visa lite respekt. SKÄMS!
Citera
2018-08-02, 20:27
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Bra jobbat!
Ingen som vet mer om det avlivade odjuret? Typ ursprung hudfärg mm.
Förhoppningsvis var det en kriminell parasit som skulle kostat samhället cirka 80 miljoner...

Trevligt, det ”avlivade odjuret” är alltså en svensk 20-årig kille med downs syndrom, med en 3-årings intelligensnivå. Äckliga horunge!

Citat:
Ursprungligen postat av simson79
Pundare , Apa eller vem fan polisen nu sköt ihjäl , spelar ingen roll.

Bra gjort Polisen

Var det verkligen bra gjort, tycker du? Spelar ingen roll?? Äckel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in