2018-08-02, 19:36
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerDefinition
Lite fakta i ämnet:
På adressen bor en känd grovt kriminell man. Polisen har varit där förr, och låt mig säga att han varit lite svårtuggad att få med sig till förhör och liknande vid tidigare tillfällen.
Därför kom insatsstyrkan, därför använde de verkanseld.
Sen är det djupt tragiskt att en helt oskyldig grabb dödas.
Och kanske är det så, om man funderar en stund, är detta ett resultat av att samhället hårdnat? De kriminella skjuter, kastar sten och sätter polisbilar i brand.
Polisen räknar helt enkelt med att det är jag eller han?
Sen kan man alltid diskutera varför man inte skjuter i benet eller axeln o så. Eller varför alla poliser har ammunition som trasar sönder vävnad.
Någon i ledningen har ju bestämt att de skjuter mitt i torson, annars skulle de inte göra det.
Den som klurar ut hans namn får guldmedalj av kvällsblaskorna!

Och han ser ut precis som Eric, 20?
Citera
2018-08-02, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Pott
Offret sprang på väggar som Neo i matrix självfallet, man vart tvungen att spraya loss

Dessa poliser verkar allmänt farliga och ställde till med större förödelse som skulle kunnat skada allmänheten och fler oskyldiga än den handikappade man för säkerhets skull sköt till döds.

Det luktar bara en sak om hela händelsen, PANIK!
Citera
2018-08-02, 19:37
Medlem
Hur mörkt är det på den platsen vid aktuell tidpunkt?.
Media ger ju bilden av större innergård i centrala Stockholm
Citera
2018-08-02, 19:37
Bannlyst
SVT säger han fick leksakspistolen när han var 5 år, alltså en 15 år gammal leksakspistol, var det kvinnliga poliser som sköt?
Citera
2018-08-02, 19:38
Medlem
Solglittrets avatar
Det är väldigt synd att kommunikationen inte fungerade här - det är där det brast.

Här har vi en 20-årig man med mycket speciellt utseende och beteende, eftersom han har Downs syndrom, autism och inte kan prata, som har rymt från sitt hem på Karlbergsvägen 61 under natten vid midnatt.
Hans far är ute och letar, har anmällt till polisen att sonen är försvunnen.
I anslutning till detta får man ett larm om en person på Norra Stationsgatan, sannolikt med exakt samma signalement som sonen, som beter sig märkligt och viftar med något vapenlikt.

Trots att pappan till och med går förbi poliserna som ryckt ut på detta larm i Vasastan och frågar dessa poliser där om de sett hans son - sätter ingen från polisen dessa två händelser i samband. Inte förrän Eric är skjuten.

Polisen fick antagligen tunnelseende pga uppgivet ”vapen” och kanske för att adressen var känt tillhåll för en våldsman.
Dock borde någon tänkt tanken att det i närheten fanns en förrymd 20-årig förståndshandikappad man med typiskt signalement som inte kunde prata eller reagera på polisens uppmaningar - han var ju efterlyst.
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-02 kl. 19:47.
Citera
2018-08-02, 19:38
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Hur mörkt är det på den platsen vid aktuell tidpunkt?.
Media ger ju bilden av större innergård i centrala Stockholm
https://c.cdn-expressen.se/images/8d/c9/8dc9590ed62c4613a17c49571c524f00/16x9/632@60.jpg
Citera
2018-08-02, 19:39
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Ryktet säger att det var tre kvinnliga poliser som sköt.
Nej, det gör det inte. Men jag vet att du vill tro det.

Jag undrar fortfarande över hur situationen såg ut. Hur nära var de offret? Hade de jagat honom in i trappuppgången, utan att se att det var ett mongo? Skulle också vilja se "vapnet".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Är du dum i huvudet som anser det som mest troligt? Polisen eller ingen, vill ta någon annans liv.

Vad är det du vill ha sagt, att polisernas agerande var professionellt?
Citera
Medlem
Att se så många korkade inlägg om att det var rätt åt personen är skrämmande. Ni vräker ur er en massa uppdiktade fantasier i era hjärnor.

Så låt mig då förklara för er lite om Erik som pojken heter.
Han har downs syndrome och autism. Han kan bara säga mamma och i övrigt kommunicerar han bara med siina egna tecken som bara de som lever med honom förstår. Han är aldrig aggressiv utan en väldigt glad och lugn person.
Vapnet som ni spekulerar villt om är ett litet leksaksgevär som du kan köpa i vilken leksaksaffär som helst och som inte ens i någons vildaste fantasi kan liknas vid något riktigt vapen.

Jag känner Erik personligen och vet vilken underbar person han var och sorgen och saknaden är enorm.

Så nu kan ni sluta med era spekulationer om Erik.
Spekulera istället om hur 3 poliser kan avfyra 7 skott mot en pojke med downs syndrom och med ett leksaksgevär för små barn i handen.
Citera
2018-08-02, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men tror du ärligt någon kommer ställas till svars för detta? Jag skulle säga noll chans till det. Det kommer klassas som en ok skjutning. Sedan kommer givet de poliser som var iblandade må pyton resten av sina liv.
haha nja .. jag tror dom kommer leka döende mongon och göra cp-läten på personalfesten..
Dom kan skjuta en person med rosa vattenpistol och downs syndrom .. men inte stenkastare och mordbrännare..som förtjänar det. Chimpanser är medvetna om att kastade stenar är ett potentiellt dödligt vapen .. Hela mänskligheten har vetat det i sen långt före neandertalarna .. men svenska polisen går och gömmer sig och skjuter inte tillbaks.. .
Citera
2018-08-02, 19:40
Medlem
L0110s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Äsch trams. Polisen gör ett fantastiskt arbete. Underbemannade javisst men det gör bara deras arbete än mer beundransvärt.

Finns ingenting beundransvärt med att man p g a resursbrist underlåter att efterlysa en saknad utvecklingsstörd pojke som saknar kommunikationsförmåga. Hade resurser satsats på att söka efter honom hade utgången sannolikt blivit en annan. Framför allt genom att poliserna med automatik blivit informerade om saknade personer i området vilket hade kunnat mana till extra försiktighet.

Här brister det i samordning å det bedrövligaste. Inga resurser att söka saknad person och så slutar det med - att okunskap - gör att de skjuter ihjäl personen i fråga.

Nej, kan inte kallas för något fantastiskt eller beundransvärt arbete.
Citera
2018-08-02, 19:41
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Vapen är ingen lek, det håller jag verkligen med om. Men enligt pappan så ska detta inte liknat ett riktigt vapen som många replikas gör idag.
Sen kan jag tycka att det verkar mycket underligt att denna kille kan ha skrämt polisen till en av de värsta dödsskjutningarna genom tiderna i Sverige med tanke på hans "handikapp".
Vi får helt enkelt avvakta och se.

Det kan ha blivit omöjligt för poliserna att agera annorlunda.
Han kunde enligt mamman inte kommunicera, han förstod och lydde intw order, samtidigt som han höll i det förmodade vapnet.
En vuxen man med ett vapen liksom, där grannar larmat.

Polisen skötte sitt jobb. Vårdnadshavarna gjorde det inte.
Det borde finnas hem för den här kategorin människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in