2018-08-02, 18:01
Medlem
arbetets avatar
Från tvillingtråden:

Sentio aug-2018:

"Mätningen är utförd med webbpanel mellan 27 juli och 1 augusti. Totalt har 1003 personer intervjuats varav 741 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 19,1 (18,1)
Liberalerna 4,6 (5,8)
Centerpartiet 6,9 (7,1)
Kristdemokraterna 2,4 (4,0)
Socialdemokraterna 21,1 (21,2)
Vänsterpartiet 12,6 (10,8)
Miljöpartiet 3,9 (3,8)
Sverigedemokraterna 25,5 (25,6)
Fi 1,2 (1,1)
Piratpartiet 1,0 (1,1)
Medborgerlig samling 0,1 (0,4)
Övriga 1,5 (1,0)

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Inte så mycket att orda om SD störst och S rekordlågt. C och L bakåt något. Däremot V framåt rejält men det är nog väntat med tanke på hur det ser ut i övriga Europa. S tillbaka till nästan förintelse, fram kliver alt.högern eller vänstern beroende på Nord- eller Sydeuropa.

Edit:

Tvåa på bollen.
2018-08-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte så mycket att orda om SD störst och S rekordlågt. C och L bakåt något. Däremot V framåt rejält men det är nog väntat med tanke på hur det ser ut i övriga Europa. S tillbaka till nästan förintelse, fram kliver alt.högern eller vänstern beroende på Nord- eller Sydeuropa.

Det är att föredra att väljarna finns hos (V) och inte (S). Det man kan hoppas på är att väljarna inser att politikerna laddar upp för en stor koalition och det är ingen intresserad av att rösta på. Lite förvånande att (M) håller ställningarna men det kan väl vara mätbrus? Eller tror ni att (M) lyckas hålla sig kvar kring 20% utan ett realistiskt regeringsalternativ?

Nu är 12.6% för (V) lite högre än vad jag förväntar mig ett valresultat men över 10% kommer de att få. Det är jag övertygad om. Glädjande att både (L) och (C) minskar i undersökningen dessutom
2018-08-02, 18:38
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Från tvillingtråden:

Sentio aug-2018:

"Mätningen är utförd med webbpanel mellan 27 juli och 1 augusti. Totalt har 1003 personer intervjuats varav 741 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 19,1 (18,1)
Liberalerna 4,6 (5,8)
Centerpartiet 6,9 (7,1)
Miljöpartiet 3,9 (3,8)
Fi 1,2 (1,1)
Piratpartiet 1,0 (1,1)
Övriga 1,5 (1,0)

Edit:

Tvåa på bollen.
Mycket trevlig mätning! Det är särskilt trevligt att se att L backar, och om de är lika överskattade som i förra valet så finns det en chans att de åker ur riksdagen.
2018-08-02, 18:41
Medlem
Mp ute i den här undersökningen det är bättre än att V är mindre och Mp får vara kvar. Ingen kommer att bry sig om V i alla fall.
Med ett S som är mindre än någonsin kan de inte börja samarbeta med V det räcker inte till en majoritet och alla kommer att var emot dem.

Alliansen är inte heller stor tillräckligt så jag stöd måste de få med inte av Sd om Annie Lööf får gå lös.
2018-08-02, 19:21
Medlem
-Mystics avatar
Säger en hel del när MED endast får 0, 1% I en mätning som de I praktiken själva har beställt. Kan konstatera att deras parti knappt existerar trots med draghjälp ifrån Janouch och Bard.
2018-08-02, 19:21
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Från tvillingtråden:

Sentio aug-2018:

Moderaterna 19,1 (18,1)
Liberalerna 4,6 (5,8)
Centerpartiet 6,9 (7,1)
Miljöpartiet 3,9 (3,8)
Fi 1,2 (1,1)
Piratpartiet 1,0 (1,1)
Övriga 1,5 (1,0)

Edit:

Tvåa på bollen.

Gråtrunkar nästan åt detta (av glädje).
Mp ut ur riksdagen är det viktigaste för mig och så krymper C lite. Om bara S kunde gå under den psykologiskt viktiga 20 %-nivån (i valet) skulle lyckan vara total, helst mindre än M också.
2018-08-02, 19:46
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Säger en hel del när MED endast får 0, 1% I en mätning som de I praktiken själva har beställt. Kan konstatera att deras parti knappt existerar trots med draghjälp ifrån Janouch och Bard.
Sentio brukar fråga ca 1000 personer, så de lyckades med andra ord hitta en enda MED:are...
2018-08-02, 19:59
Medlem
Vs siffror ger mig skrämselhicka iaf

Annars så ser det bra ut, synd de inte kan redovisa AFS separat
2018-08-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus

V ökar när S minskar och vise versa. Håller med. Tänk typ V runt 25%? Det kan bli farligt. Som tur så tillåts inte höga skatter något mer i Sverige. Bolagsskatten är relativt låg.
2018-08-02, 20:09
Medlem
Citat:

De är pro-MED och anti-AfS, så inget konstigt. Men de redovisar AfS' siffror indirekt genom att särredovisa alla större småpartier. Med FI, PP och MED särredovisade så finns det i princip bara AfS kvar. Jag skulle tippa på 1,3 eller 1,4 % går till dem. Fortfarande dåligt dock. Jag väntar till YouGov-mätningen innan jag drar några förhastade slutsatser.
2018-08-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
V ökar när S minskar och vise versa. Håller med. Tänk typ V runt 25%? Det kan bli farligt. Som tur så tillåts inte höga skatter något mer i Sverige. Bolagsskatten är relativt låg.

Typ enda positiva med Vs ökning är att S minskar som du skriver

Citat:
Ursprungligen postat av IKN
De är pro-MED och anti-AfS, så inget konstigt. Men de redovisar AfS' siffror indirekt genom att särredovisa alla större småpartier. Med FI, PP och MED särredovisade så finns det i princip bara AfS kvar. Jag skulle tippa på 1,3 eller 1,4 % går till dem. Fortfarande dåligt dock. Jag väntar till YouGov-mätningen innan jag drar några förhastade slutsatser.

Mjo, tänkte likadant, hoppas de kan gå över 2% så de blir redovisade separat i yougov och inte buntas ihop med övriga
2018-08-02, 20:16
Medlem
Citat:
Typ enda positiva med Vs ökning är att S minskar som du skriver

Ja skulle hellre vilja se V runt 20% och S runt 8%. Dels för att V har mål att förändra och S har mål att behålla makten. Dessutom så tillåts inte V's politik om den skulle gå igenom riksdagen. Högsta domstolen och EU domstolen skulle neka den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in