2018-08-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eolair
Hur ända in i helvete kan tre välutbildade poliser skjuta ihjäl en grabb med Downs syndrom för att han bär på en leksakspistol? Det händer ju för fan inte ens i USA.

Om dessa poliser får behålla sina jobb så är grov försummelse bara det. Vem vill ha dessa skjutglada lallar patrullerade på gatorna?

Med undantag för de få vänsterextremister som finns i landet, ser befolkningen i stort väldigt positivt på svenska polismän och deras agerande. Däribland jag och flertalet personer jag samtalat med under dagen om detta. Helt vanliga människor som vill känna sig trygga mot människor som bär vapen. Det är inte poliser på gatorna vi är bekymrade över, utan kriminella som beväpnar sig.

Poliser har bland annat, enligt journalisternas eget SOM-institut, väsentligt högre förtroende bland allmänhet än exempelvis journalister.

Skjutningen i sig är självklart tragisk, men det säger sig självt att poliser som på visst avstånd får ett vapen riktat mot sig i skymning (polisens händelserapport publicerades 03.48) inte kan bedöma om det är ett skarpladdat vapen eller inte.

Av de uppgifter som framgått i media kommer förundersökningen läggas ner utan misstanke om brott. Tragiskt att medias polishat ständigt lyser igenom. Undrar vilket lands poliskår de hade föredragit framför den svenska?
Citera
2018-08-02, 18:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Det är mycket snack om "leksakspistol" som om att det skulle handla om en liten neongrön vattenpistol.
Polisen pratar om vapenreplika och pappan själv säger att den såg ut som en K-pist.

Fetmarkerat är intressanta uppgifter. Varifrån kommer de?

Citat:
– De säger att det var en replika av en pistol. Det var det ju inte, det här var ju ett leksaksgevär i miniatyr för en femåring. Det är mycket mindre än ett vanligt gevär, och billigt, i plast, säger pappan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lAmm4/katarinas-son-eric-skots-till-dods-av-polis-vi-ar-helt-forstorda

Citat:
– Man såg att det var i plast och att det var billigt, det var mindre än ett riktigt vapen. Men polisen har ju sagt att det var en replika av en riktig pistol och det stämmer ju inte, säger pappan.

https://www.dn.se/sthlm/polisen-skot-ihjal-20-aring-med-downs-syndrom/
Citera
2018-08-02, 18:55
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Ifall man inte ser skillnad på en riktig pistol och en leksakspistol ska man inte jobba som polis, poliserna kommer förmodligen hålla varandra om ryggen som vanligt.

Du är ute på uppdrag i Sverige, din information du fått att det är en beväpnad man och att det krävs att man är försiktig.

På platsen kommer det ett mongo som börjar vifta med ett vapen. Vet du hur benägen han är att skjuta? Varför sitter han med ett vapen?

Det säkra före det osäkra och avlossar ett skott. Människan avlider, inget som var planerat men sådant som händer om man håller i ett vapen och siktar på polisen.

Om du inte vill bli beskjuten - vifta inte med vapen. Oavsett om du är mongo eller ej.
Citera
2018-08-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Har du nånsin sett en snabb downie? De är atletiska som höggravida kossor. Poliserna hade hunnit ta en kaffe innan downien skulle ha vänt sig. Jag vet, min bror är downie.

Ja, det har jag. Men eftersom du har en bror som inte passar in på det du beskriver så ljuger jag givetvis.
Citera
2018-08-02, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Jadu, det är Sverige det...

Hela världen skrattar.

Man undrar om det är det en sommarjobbare som rykt in i tjänst som mest tänker på att få visa sin nakna hy och kanske några tatueringar på jobbet?

Verkar allmänt slampig och oprofessionell mundering under en insats.
Citera
2018-08-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Världens sämsta polis slår till igen. Jävla svin.
Till och med min hund reagerar på konstiga rörelsemönster hos människor...
Med det sagt tycker jag alla 'snut-svin'- och 'avrättnings'- kommentarer skall djupandas och fokusera lite på vad som händer i vårt samhälle och hylla de som faktiskt (får och) gör något åt det.
Eller ni tror den stackars ihjälskjutne presenterade sig innan polisen sköt....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
En utvecklingsstörd man blir mördad på grund av en leksak. Förtroende = 0.

Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Måste fan varit första downeyn i Sveriges historia som blir skjuten.

Sjukt tragiskt ska bli väldigt intressant att se bild på vapnet

Ja, tyvärr kan det här bli en ganska sensationell händelse. Rör det sig om en uppenbar leksak som dett spridas över hela världen och svensk polis kommer bli ifrågasatt förmsin kompetens på alla nivåer. Jag vill se leksaken nu!
Citera
Bannlyst
Svensk HBTQ polis borde själva sitta på gruppboendet Tallgläntan, Vasastan. Massmördare slash serial-killers.

Hur i h-e kan man undgå att se att den stackars pojken var svårt handikappad och med ytterst särpräglat utseende, samt stora problem att röra sig....

Hade jag vart anhörig till denna pojke hade jag plockat fram Ak4b med aimpoint och aldrig slutat skjuta på våra korvdialogskämt till poliser..

Sen edit: hur i hela världen kan man tillåta poliser som har full-sleave gaddningar. Man skäms ju som en hund när man ser packet som är poliser.
Senast redigerad av stepthefuckback666 2018-08-02 kl. 18:59.
Citera
2018-08-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Du är ute på uppdrag i Sverige, din information du fått att det är en beväpnad man och att det krävs att man är försiktig.

På platsen kommer det ett mongo som börjar vifta med ett vapen. Vet du hur benägen han är att skjuta? Varför sitter han med ett vapen?

Det säkra före det osäkra och avlossar ett skott. Människan avlider, inget som var planerat men sådant som händer om man håller i ett vapen och siktar på polisen.

Om du inte vill bli beskjuten - vifta inte med vapen. Oavsett om du är mongo eller ej.

Hur vet du att han siktade mot polisen?

Mest troligt är att poliserna inte klarade av att tänka klart i situationen.
Citera
2018-08-02, 18:59
Medlem
Tech-Brutes avatar
Hur i helvete kunde det här ske? Vilken oerhörd tragedi för familjen. Jag vet inte vad som oroar mig mest, poliskårens knuckleheads eller alla sjuka individer här på Fb som kryper fram ur sina hålor och hånar brottsoffret och dess familj. Med omständigheterna givna så framstår polisens agerande som forcerat och oprofessionellt. Vi kan nog förvänta oss en total mörkläggning av händelsen från polisens sida. Vila i frid Erik.
Citera
2018-08-02, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tech-Brute
Hur i helvete kunde det här ske? Vilken oerhörd tragedi för familjen. Jag vet inte vad som oroar mig mest, poliskårens knuckleheads eller alla sjuka individer här på Fb som kryper fram ur sina hålor och hånar brottsoffret och dess familj. Med omständigheterna givna så framstår polisens agerande som forcerat och oprofessionellt. Vi kan nog förvänta oss en total mörkläggning av händelsen från polisens sida. Det här får vi aldrig glömma.

Liksom inte de fall när poliser dör eller skadas i tjänst .....
Citera
2018-08-02, 19:02
Medlem
Tech-Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Liksom inte de fall när poliser dör eller skadas i tjänst .....

Fast det är väl inte det den här tråden handlar om, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in