2018-08-02, 18:32
Medlem
Paul.Potts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Killen skulle inte ha tillgång till vapen...visst han rymde.

Ett leksaksvapen menar du nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ja, självklart har dom alla stått och räknat ner "3... 2... 1... SKJUT!". Du tror inte det kan vara så enkelt att alla tre känt sig extremt hotade och därför tryckte av avtryckaren när killen riktade vapnet mot dom?

När man läser folks kommentarer om den här händelsen så inser man hur jävla illa det är ställt med den genomsnittliga Svensson i Sverige. Man blir ju mörkrädd.

Varför i helvete ska alla ha så jävla starka åsikter om någonting dom inte vet någonting om? Låt det framkomma vad som skett först, sen kan ni börja ha åsikter. Att sitta här och gnälla på poliserna för att X eller Y ger ju ingenting alls.

Jag vet inte alltså men hur mycket mer fakta än att man skjutit en snubbe med talsvårigheter och förståndshandikappad? I vilken värld springer du ut ur bilen och pepprar en snubbe som kan ha ett vapen? Den beskrivningen stämmer ju på hälften av befolkningen? En telefon kan vara en pistol, en kamera kan vara RPG.

Nej fan, även om snutarna kommer gå fria hade jag sagt upp mig om jag skjutit en retard. Dags att höja begåvningskraven till PHS igen tror jag.

Det kan varit andra med handikapp som skjutit iof, dom delar ju ut dom där uniformerna och pistolerna till höger och vänster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azintono
Det är ju tveksamt att poliserna ens hann märka att BO hade downs syndrome, särskilt när det är mörkt ute och att man måste handla snabbt i liknande situationer då de är livsfarliga. Det är inte precis så att BO såg ut så här http://2.bp.blogspot.com/-1uN85NeSMV4/Tj_aJ5dWfNI/AAAAAAAAAFg/ky6xebmkjTw/s1600/ninja.JPGunder tillfället. Mer troligt är att poliserna såg en mörk gestalt beväpnad med något vapen.

Det är mer eller mindre dagsljus vid 4.00 så att det är mörkt är knappast en ursäkt då det är fel fakta.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kan 112-ringaren begått ett brott?

Praxisen om brott med domar om falsklarm, är ganska svartvit.
Domar handlar om medvetet falska inlarmningar / planerade / fejkade händelser och liknande i den kategorin.

I detta fallet verkar det funnits någonting akut att gå på, och inringaren/inringarna lär inte pekas på.

Källa - BrB kap.16 15 §:
Citat:
Den som genom oriktig uppgift att det föreligger fara för en eller flera människors liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av egendom föranleder onödig säkerhetsåtgärd, döms för falskt larm till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brott som avses i första stycket grovt, döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.
Den som genom missbruk av larm, nödsignal eller annan liknande anordning föranleder onödig utryckning av Polismyndigheten, kommunal organisation för räddningstjänst, ambulans, militär, sjöräddning eller annat organ för allmän bevakningstjänst, döms för missbruk av larmanordning till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2014:615).

Det lär ligga hög vikt i vad sos-uppgifterna sa i detta ärendet.
Citera
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://c.cdn-expressen.se/images/8d/c9/8dc9590ed62c4613a17c49571c524f00/16x9/632@60.jpg

Ljust var det. Så de kan se personen bra och leksaken.

Hur ljust tror du att det är inne i trapphuset som uppenbarligen är mörkt på bilden?

Spelar egentligen ingen större roll beroende på hur attrappen såg ut.
Citera
Medlem
Och poliser och människor försvarar än idag att Polisen ska ha dumdumkulor..
Citera
2018-08-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Hur ljust tror du att det är inne i trapphuset som uppenbarligen är mörkt på bilden?

Det är just där, det är två trappugångar på varsin sida, sedan blir det en stor, stor innergård bara direkt efter portarna. Alltså är inget trapphus utan en 2-3 meter lång passage.

Fortsätt försök komma på ursäkter...
Citera
2018-08-02, 18:34
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Norra Stationsgatan är en öppen gata som gränsar till antingen en byggarbetsplats eller en motorvägsled. Tänk till lite innan du öppnar munnen så gör du inte bort dig så fruktansvärt.

Tänk till eller sök på en gata och väderstreck? Jag tror nog att jag håller mig till rena spekulationer istället, precis som alla andra i denna tråd.

Jag kan också spekulera i att polisen fått order om att skjuta individen så samhället inte behöver betala mer för honom.

Kan även spekulera kring hur många gånger han blev skjuten... 102 gånger, polisen laddade om sina vapen minst 4 gånger vardera..

Skoj va?
Citera
2018-08-02, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew

Skottlossningen kan ej ha ägt rum i en trappuppgång då det är skottskador på fasaden
Citera
Medlem
Eolairs avatar
Hur ända in i helvete kan tre välutbildade poliser skjuta ihjäl en grabb med Downs syndrom för att han bär på en leksakspistol? Det händer ju för fan inte ens i USA.

Om dessa poliser får behålla sina jobb så är grov försummelse bara det. Vem vill ha dessa skjutglada lallar patrullerade på gatorna?
Citera
Medlem
Det är mycket snack om "leksakspistol" som om att det skulle handla om en liten neongrön vattenpistol.
Polisen pratar om vapenreplika och pappan själv säger att den såg ut som en K-pist.
Citera
2018-08-02, 18:36
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Nu har jag inte läst hela tråden utan bara de senaste hundra inläggen eller så men;

Är det ingen annan än jag som ser problem med att en ung autistisk man med Downs syndrom har en leksakspistol eller kanske en vapenattrapp? Visserligen tillskrivs han en utvecklingsnivå i paritet med de unga pojkar i förskoleåldern som leker med leksakspistoler men det är långsökt att någon polis skulle känna sig hotad av dem?

När jag hade barn i treårsåldern var det inte svårt att förhindra en eventuell rymning, en kåpa över låsvredet som krävde två samtidiga moment löste det. På vissa äldreboenden har de kodlås. Många hem har låscylinder på insidan också. Det verkar inte heller ha varit första gången han var på rymmen.

Jag försöker inte fördela skuld då jag inte har alla svaren utan nöjer mig med att konstatera att om man tog bort någon faktor hade det aldrig hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in