2018-07-29, 17:52
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Jag menar att det finns oftast alternativa ställen att handla på som tar Amex. Om inte ett apotek tar så tar ett annat. Samma med bensinmackar.
Ok, då förstår jag.
Citera
2018-07-29, 17:57
Medlem
AmericanRogers avatar
Trots att det råder något delade meningar i tråden om hur pass mycket, så verkar det ändå som att man åtminstone till viss del får anpassa sitt konsumtionsmönster om man skulle välja att enbart ha ett amex-kort i Sverige. Tack för alla svar som hittills postats i tråden. Mycket uppskattat och jag hoppas att det kommer fler.
Citera
2018-07-29, 18:06
Medlem
Jag bor i en liten turistort på västkusten och hade besök av en vän som bara hade amex och han fick ta ut kontanter då det var många ställen som inte accepterade kortet. Och det gick inte att ta ut pengar på en av automaterna utan vi fick testa en till. Så jag hade aldrig klarat mig med amex här.
Citera
2018-07-29, 18:14
Medlem
Amex fungerar väl i storstäderna och jag skulle uppskatta att 7 av 10 accepterar kortet.

Acceptansen ökar, och då framför allt i småbutiker och annat såsom t ex glasskiosker tack vare att fler skaffar iZettle.

Värt att notera är att om en e-handlare inte accepterar Amex men väl tar Paypal så går det bra att betala med Amex den vägen.

Med det sagt så ska man ha ett VISA eller Mastercard som back-up. Tycker man det är ett problem så är man fel målgrupp.

Amex använder man för oslagbara förmåner (med rätt kort), bra kundservice och förmånliga bonusprogram.
Citera
2018-07-29, 19:19
Medlem
Deckard-Cains avatar
Jag nyttjar Amex på många ställen.
Tyvärr så går det allt för oftast inte online.

Använder Mastercard gold där inte Amex fungerar
Citera
2018-07-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Tyvärr så går det allt för oftast inte online.

Vi måste handla på helt olika ställen, jag upplever det ännu enklare att betala med Amex online än i butik. Kom ihåg att det går att betala med Amex via Paypal om inte Amex i sig accepteras.
Citera
2018-07-29, 20:59
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Vi måste handla på helt olika ställen, jag upplever det ännu enklare att betala med Amex online än i butik. Kom ihåg att det går att betala med Amex via Paypal om inte Amex i sig accepteras.

Tack för tipset. inte tänkt på det .

Kortet i sig accepteras inte alls ofta online tycker jag.
(Bortsätt större köp, smycken, resor osv).
Citera
2018-07-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Tack för tipset. inte tänkt på det .

Kortet i sig accepteras inte alls ofta online tycker jag.
(Bortsätt större köp, smycken, resor osv).

Var handlar du då? Tror jag betalar med Amex typ nio av tio gånger online...
Citera
2018-07-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Jag menar att det finns oftast alternativa ställen att handla på som tar Amex. Om inte ett apotek tar så tar ett annat. Samma med bensinmackar.
Man kan klara med om man vill vandra runt och leta efter ställen som tar det. Men jag tycker att det finns många roligare saker att lägga energi till än det. Det är bara en betalmedel menar jag, och vill inte vara tvungen att köpa saker på enskilda ställe bara eftersom de tar emot kortet..
Citera
2018-07-29, 22:36
Medlem
Jacobssteges avatar
Jag använder min Amex Centurion överallt. Om det förmodan inte accepteras, så väljer jag nästgårds. Finns alltid andra som tar den.
Citera
2018-07-30, 21:48
Medlem
Enklast är väl att du gör en fiktiv shopping runda till de butiker och nätbutiker du brukar handla i och se om de tar amex. Du kan ju utgå från förra månadens transanktioner tex.

För mig gick det bort då våra största inköpsställen inte tog det. Willys, Netonnet och toys are us Tex.
Citera
2018-08-02, 18:56
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Bilprovningen tar inte AMEX.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in