2018-08-02, 17:59
Medlem
Mitt i natten, person i förmodat mörkt trapphus riktar vapen mot poliserna och uppenbart har någon larmat om situationen och killen ifråga kan bara utstöta ljud, kanske vråla, vad vet vi, vi var inte ens där? Killen varken släpper vapnet eller är talbar, polisen har uppenbart i dunklet inte i sin vildaste fantasi kunnat ana att det rör sig om en ofarlig kille med Downs Syndrom på rymmen, vad tror ni egentligen, att de är fascister som vill utrota Downs Syndrom-drabbade individer ifrån våra gator och trappuppgångar?
Citera
2018-08-02, 17:59
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Pott
Detta måste ju varit en otroligt skarp situation då, jag menar tre poliser avlossar sina vapen mot en mentalt efterbliven kille som endast kan säga mamma och har en leksakspistol.

Skulle rekommendera alla med barn att ta ifrån era ungar deras vattenpistoler, leksaksvapen och nerf guns, nästa gång är de nog de som stryker med eftersom polisen inte har tid att stå och tänka.

Och för guds skull är det dålig belysning så håll inte i något öht för det kan ju faktiskt uppfattas som ett vapen av poliserna och de kan ju inte stå och tänka, skjut ihjäl bara.

Vi lever ju i ett farligare samhälle på grund av alla kriminella invandrare. Sverige kommer bli mer som USA.

Då skjuter man hellre än att få en kula i sig, man tar det säkra före det osäkra. Det är ju hemskt att det håller på att bli så. Nu har det ju inte sket att några poliser blivit skjutna sedan Malexander. Men det är väl bara en tidsfråga innan en polis blir skjuten i Sverige igen.
Citera
2018-08-02, 18:00
Medlem
Snarkarens avatar
iof sig, nästa bankrån kommer troligtvis göras av "DS snubbar" det kanske blir helt riskfritt efter det här, finns det DS-masker och köpa tro ?
Citera
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrtidningsson
Håller med föregående här. Antagligen livrädd liten flickpolis alt homopolis med hbtqcertifiering, också livrädd. Otroligt att de lyckades avfyra sina vapen egentligen.

Eller machopoliserna som taggar upp varandra om att nu skall de allt skjuta den där ökände kriminella gängbrottsligen som alltid befinner sig där...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
En annan intressant sak är ju att pappan ska ha ringt in och sagt att Eric ska ha rymt ? Borde då inte polisen varit medvetna om att det fanns en person ensam omkring Vasastan som är kraftigt utvecklingsstörd och då beaktat att det potentiellt kunnat varit Eric. Men man vet inte om dem visste om det då självklart men, det brukar vara närliggande polis som blir informerad (?) väl

"Sonen hade rymt hemifrån under natten, berättar pappan för Aftonbladet.

– Han brukade göra det oftare förr i tiden, men nu var det länge sedan. Jag anmälde honom försvunnen, men fick höra att polisen inte hade några resurser att leta, säger pappan.

Senare kom polisen med beskedet till familjen att Eric hade skjutits till döds av polis.

– Vi är helt förstörda, vi är i chocktillstånd. Jag kan inte förstå att det är sant, säger Katarina Söderberg."

Hmm
Han ringde och anmälde honom saknad 1 timme efter han blivit skjuten.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Han kan ha fått tag på pappas vapen eller något liknande. Totalt okontrollerbar person.

Ska dom stå där och fundera i någon minut innan de agerar?

Fått tag på pappas vapen, laddat och osäkrat pappas K-Pist? Som pappa inte hade i något vapenskåp? Någon som ser ut som ett barn (även om man missat att han hade DS) gör inte detta. En förälder som har K-Pist skulle inte riskera att det var möjligt.

Även om det är teoretiskt möjligt efterfrågar jag ett annat tillvägagångssätt än att gå fram och skapa direkt konfrontation där det rimligtvis bör uppstå stark misstanke om attrapp.

Poliserna borde inte placerat sig så att de blev tvungna att skjuta för sin egna säkerhet i en situation där man konfronterar ett barn eller handikappad.

Var det mörkt kanske de förstås såg en terrorist framför sig. Det är fullt möjligt.
Citera
Medlem
Visste inte det fanns så många skadeglada idioter på FB men här finns de som vet allt och är i lynch stämning idag. Uppblåsta godhetsknarkare som saknar helhetsyn om vad som hände. Jävla pack och fy faan för att vara polis och försöka skydda er vid behov, men ni lämnar väl inte rummet!
Citera
Medlem
Necrolusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Du känner inte heller till omständigheterna, ljusförhållandena och så vidare. Ingen polis vill skjuta en med downs det kan jag lova dig.
Poliser ska använda sunt furnuft och skapa sig en bild av situationen innan de brukar dödligt våld, vilket de ju uppenbart inte gjorde i denna tragiska situation. De reagerade för snabbt. Sen att alla tre skjuter är ju ta mig fan övervåld så det skriker om det.
Citera
2018-08-02, 18:01
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Troligen ja. Syns ju lång väg att det är en leksakspuffra i plast.
Leksaken för det var en leksak var inköpt för minst 15 år sen så den var inte heller modern utan gammal. Jag reagerar med förfäran.
Han hade ett IQ som en treåring och var autistisk vilket betyder att han dels var svårt förståndshandikappad och dessutom kunde han inte förstå talat språk och vad som ligger bakom orden så att säga...pga sin autism.Han kunde heller inte svara polisen eftersom han enligt sina föräldrar /sin mamma inte kunde tala.
Han förstod väl inte alls de order han fick.

Jag är inte polis men jag känner till både autism och utvecklingsstörning och Downs. Autism i sej ger brist på förståelse av det talade språkets innebörd och oförmåga att tolka kroppsspråk. Hur mycket av det det talade språket kan förstås beror på hur svår utvecklingsstörningen är. Och han var ju svårt utvecklingsstörd och känd som snäll inte våldsam. Hur kunde man missa hans uppenbara handikapp det fattar jag bara inte!

Jag vet också om handikappade personer som är rymningsbenägna-det är svårt att vara med varje ögonblick och passa personen ifråga. Det går helt enkelt inte.Och tydligen var det inte så vanligt på senare tid att han rymde.Han skulle ju förståss haft rätt till personlig assistans! Hans föräldrar gjorde säkert allt de kunde göra!

Jag var också vaken vid 4-tiden inatt då var det rätt ljust.Solen ska ha gått upp 4.38 imorse i Stockholm.

Det är obegripligt att det här kunde ske och förfärligt.Jag är chockad och tänker på hans föräldrar .och övriga anhöriga

Sen vill jag faktiskt att ni ska veta att jag tycker en del av er som skriver här är respektlösa svartvitseeende och tanklösa. Visa lite vett och förmåga att tänka mer än till 0.1!
Senast redigerad av Stina-Lina 2018-08-02 kl. 18:17.
Citera
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Ska dom stå där och fundera i någon minut innan de agerar?
Hur många sekunder tar det för dig att konstatera att någon har Downs syndrom när du står säg 10 meter ifrån och försöker kommunicera med personen ifråga? Om vi tredubblar den tiden handlar det fortfarande om max en halv minut. Ändå tycks dessa poliser ha beslutat sig för att skjuta Eric var enda lösningen. Tycker du spontant att det känns som ett välgrundat beslut?
Citera
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Finns det en möjlighet att patrullen var utrustad med Bodycams? Då kan ju hela förloppet vara fångat på både bild och ljud.
Citera
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Det tror jag inte att någon hävdar heller. Jag tror att folk reagerar på att polisen inte tycks ha frågat sig vem de står i begrepp att sätta ett antal skott i. Den här gången var det en ung kille med Downs syndrom och ett leksaksvapen i plast, vad säger att det inte blir en döv 3-årig flicka med en glass i näven nästa gång? Att skjuta någon ska alltid vara absolut sista utvägen. Vad det verkar nu så har flera poliser i samförstånd tagit en genväg.

Ja, självklart har dom alla stått och räknat ner "3... 2... 1... SKJUT!". Du tror inte det kan vara så enkelt att alla tre känt sig extremt hotade och därför tryckte av avtryckaren när killen riktade vapnet mot dom?

Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Katastrofalt agerande av polisen.

När man läser folks kommentarer om den här händelsen så inser man hur jävla illa det är ställt med den genomsnittliga Svensson i Sverige. Man blir ju mörkrädd.

Varför i helvete ska alla ha så jävla starka åsikter om någonting dom inte vet någonting om? Låt det framkomma vad som skett först, sen kan ni börja ha åsikter. Att sitta här och gnälla på poliserna för att X eller Y ger ju ingenting alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in