2018-08-02, 17:53
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jag försvarar inte det här på något sätt. Men jag har ju väldigt svårt att tro att polisen säger "nämen titta en downie, han skjuter vi ihjäl".
Det tror jag inte att någon hävdar heller. Jag tror att folk reagerar på att polisen inte tycks ha frågat sig vem de står i begrepp att sätta ett antal skott i. Den här gången var det en ung kille med Downs syndrom och ett leksaksvapen i plast, vad säger att det inte blir en döv 3-årig flicka med en glass i näven nästa gång? Att skjuta någon ska alltid vara absolut sista utvägen. Vad det verkar nu så har flera poliser i samförstånd tagit en genväg.
Citera
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Den bedömningen kan man omöjligen lasta en polisman för. Lagen är tydlig med vad som gäller om en polisman känner sig hotad till livet.

Det håller jag med om! Men nu diskuterades det om vapnet var farligt eller ej beroende av vem som höll i det!
Citera
Medlem
MelPoomenes avatar
Politikerna måste ta ansvar för sitt agerande som har skapat en enorm rädsla i samhället. Ta in, förstå vilka enorma krafter som verkar i detta nu.

Till anhöriga beklagar jag sorgen.
Citera
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Mammans ord om händelsen bör inte tas på allvar då hon inte var där. Givetvis är det tragiskt att hennes son som tydligen befinner sig på en treårings mentala nivå befann sig mitt i stan på natten med ett leksaksvapen...

Kan vi börja med vad i helvete han gjorde där mitt i natten?
Han rymde. Hon har inte sagt hur det he gått till utan bara förklarat vad för leksak det var samt hur han var som person.
Citera
2018-08-02, 17:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Tre poliser gjorde alltså samma bedömning. Det styrker väl i så fall deras agerande. Lätt att sitta hemma vid datorn och va efterklok utan att veta hur det gick till.

Många tangentbordspoliser i tråden, som du tex. Att inte fatta att nåt inte stämmer när de klart ser att det är en person med Downs syndrom, då har man rejäla problem som polis.
Att vara polis är inte bara att följa lagar och regler slaviskt utan också att använda sitt omdöme. Varför sticker polisen med svansen mellan benen när dräggen i föroterna slänger sten men är riktiga tuffingar när en gravt begåvningshandikappad person håller i ett leksaksvapen?

Svensk polis är ett skämt. Pajasar.
Citera
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Första tanken var att poliserna gjorde rätt då det är svårt att avgöra om det är en leksakspistol eller en riktig. Men sen kom mer uppgifter och det visade sig att en gravt utvecklingsstörd kille hade rymt hemifrån (vilket han hade tendenser till). Enligt mamman själv så var hans mentalanivå som en treåring och jag tvivlar STARKT på att en treåring kan uppträda hotfull och sikta med en pistol mot poliser. Dessutom ser man tydligt om någon har downsyndrom vilket bör vara tillräckligt för beväpnade poliser att inse att något inte står rätt till, att det inte är en ”beväpnad gängkriminell/mördare/seriemördare” som hördes i polisradion. Poliserna bör även ha märkt att det inte lira mentalt hos honom när han bara kunde säga ”mamma” och sannolikt inte förstår ”släpp ditt vapen!”

Tjänstefel, rent av. Tre poliser (troligtvis kvinnor, homos etc) som inte var kapabla till att analysera och/eller bedöma situationen.

AVGÅ!

Poliser avgår inte. De säger upp sig/blir uppsagda som alla andra. Lagstiftningen är väldigt tydlig med vad som gäller om en polisman känner sig hotad till livet. Vet du varför? Jo, för att polisen inte ska tveka i en nödsituation.
Citera
Medlem
Namnen på snuthororna måste fram! Förmodligen kvinnor! Hur i hela helvetet kan man inte se att någon har downs syndrom, och att risken att denne (som enligt uppgifter endast kan säga "mamma") skulle fått tag på en RIKTIG pistol och därutöver velat döda poliser.

Ruttna jävla snutar, INGET kan försvara det här, inte att det var mörkt, inte att dom inte såg att han var GRAVT utvecklingsstörd, inget!

Och sen att uppgifter i pressen gör gällande att TRE poliser sköt honom,helt jävla vidrigt! Jag ser tyvärr en friande dom för samtliga dock, det brukar liksom bli så.

Allt medans knivhuggande afghaner som nästan dödar en polis blir behandlad med silkesvantar ...
Citera
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Här ni sett hur killen såg ut? Hur fan kan man inte se att det är en snubbe med downes syndrom? Katastrofalt agerande av polisen.

Du känner inte heller till omständigheterna, ljusförhållandena och så vidare. Ingen polis vill skjuta en med downs det kan jag lova dig.
Citera
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Här ni sett hur killen såg ut? Hur fan kan man inte se att det är en snubbe med downes syndrom? Katastrofalt agerande av polisen.
Instämmer.
Citera
Medlem
bergsdals avatar
En annan intressant sak är ju att pappan ska ha ringt in och sagt att Eric ska ha rymt ? Borde då inte polisen varit medvetna om att det fanns en person ensam omkring Vasastan som är kraftigt utvecklingsstörd och då beaktat att det potentiellt kunnat varit Eric. Men man vet inte om dem visste om det då självklart men, det brukar vara närliggande polis som blir informerad (?) väl

"Sonen hade rymt hemifrån under natten, berättar pappan för Aftonbladet.

– Han brukade göra det oftare förr i tiden, men nu var det länge sedan. Jag anmälde honom försvunnen, men fick höra att polisen inte hade några resurser att leta, säger pappan.

Senare kom polisen med beskedet till familjen att Eric hade skjutits till döds av polis.

– Vi är helt förstörda, vi är i chocktillstånd. Jag kan inte förstå att det är sant, säger Katarina Söderberg."

Hmm
Citera
Medlem
Paul.Potts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Är ju inte helt ovanligt att piketen rycker ut när det är larm om galningar som springer omkring med vapen.

Då skjuts det garanterat om man dom får ett vapen riktigt mot sig, i en riktigt skarp situation skjuter man hellre först än att vänta. Det är ganska oväsentligt om det är en person med downs eller psykiskt sjukdom. Orsak och verkan. Polisen hinner stå och tänka, det är mycket möjligt att dom gjorde det enda rätta.

Detta måste ju varit en otroligt skarp situation då, jag menar tre poliser avlossar sina vapen mot en mentalt efterbliven kille som endast kan säga mamma och har en leksakspistol.

Skulle rekommendera alla med barn att ta ifrån era ungar deras vattenpistoler, leksaksvapen och nerf guns, nästa gång är de nog de som stryker med eftersom polisen inte har tid att stå och tänka.

Och för guds skull är det dålig belysning så håll inte i något öht för det kan ju faktiskt uppfattas som ett vapen av poliserna och de kan ju inte stå och tänka, skjut ihjäl bara.
Citera
2018-08-02, 17:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Hur fan kan man kräv att polisen ska skjuta varningsskott först och sen ett i benet när man möter en beväpnad person? tänk på att informationen polisen fått var att det var en man som viftat med ett pistol liknande föremål i närheten av en bostad där en kriminell vistas. Det går så oerhört fort och polisens enda val var att skjuta verkanseld.

Olyckligt och tragiskt ja men jag har svårt att se hur polisens agerande skulle vara felaktigt om det inte framgick tydligt att personen var på ett barns nivå eller bar på en leksak.

Är man såpass nära att inte bara en, utan tre, kan skjuta, då är man också såpass nära att man bör kunna göra en förväntat mer högupplöst bedömning.
Läser man Aftonbladet nu, bild på killen, pappans beskrivning av ”vapnet”, beskrivning av killens generella beteendemönster -
ser det verkligen ut som detta kan ha skett i upphets poliserna emellan, i samband med larmupogifterna.

Jag håller det som orimligt att detta var en grynig situation!

Visst, polisen ÄR trängda idag, dom är less...
Anledningen att Sverige inte utövar hårt polisarbete, är för att vi inte kan hantera det - vi har inte den poliskulturen, och jag tror att detta ärende kommer visa sig bli ett greppbart exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in