2018-08-02, 17:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Folk är seriösa. Svenska folket i ett nötskal. Mycket känslotänk och lite logiskt tänkande.

Tydligen blir ett skjutvapen ofarligt om utvecklingsstörd håller i det.

Ja tydligen var vapnet ofarligt, och det beror inte på vem som höll i det!
Citera
Bannlyst
så klart dom har pratat ihop sig.!..dom är väl inte helt tappade
Citera
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Tre poliser gjorde alltså samma bedömning. Det styrker väl i så fall deras agerande. Lätt att sitta hemma vid datorn och va efterklok utan att veta hur det gick till.
Tre svaga poliser som faller för varandras grupptryck gissar jag.
Citera
2018-08-02, 17:48
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Kan det ha varit en kvinnlig polis? Jag misstänker det starkt! Har noterat att kvinnliga poliser har svårt att hantera situationer likt denna och avlossar tjänstevapnen lite väl lättvindigt!
Jag misstänker det likaså. Kvinnor är oftast känslomässigt styrda så skulle inte bli förvånad om hjärnan gick på högvarv fast dom är i centrala Stockholm. Fick förmodligen panik över potentiell terror attentat eller dylikt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Pott
Vad vet du om händelsen som vi andra inte vet? Det har i princip inte framkommit något förutom det som står i media, dvs att flera poliser skjutit ihjäl en mentalt handikappad kille, framkommer absolut ingenting om händelseförloppet eller andra omständigheter.
Det var klantigt att uttala mig så innan alla detaljer är kända. Men av det vi vet så har en hotfull situation uppstått med en man som håller i ett pistolliknande föremål.
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Har du själv förståelseproblem?

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/eric-20-skots-till-dods-av-polis/
Ja, det kanske jag har. Men jag tolkar mammans uttalande som att hon hävdar att polisens påstående om en hotfull situation är lögn.
Citera
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
På den här bilden https://minfil.com/c5k8C4fbbd/800f2e89-5b2c-4283-a0e8-693820a882de.jpg så ser det ut ut som att det är flera skott än tre som avfyrats. Om markering 6 är en hylsa är svårt att se, men de övriga tycker jag ser ut som hylsor, så åtminstone sex skott tycks man ha avlossat från just den platsen. På andra bilder så finns fler markeringar, men de kanske inte är hylsor.

Bilden är tagen från den här artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lAmm4/katarinas-son-eric-skots-till-dods-av-polis-vi-ar-helt-forstorda

Vad jag förstår var det 3 polisers sköt, antalet skott kan vara fler.
Citera
2018-08-02, 17:49
Medlem
lillapaddingtons avatar
Första tanken var att poliserna gjorde rätt då det är svårt att avgöra om det är en leksakspistol eller en riktig. Men sen kom mer uppgifter och det visade sig att en gravt utvecklingsstörd kille hade rymt hemifrån (vilket han hade tendenser till). Enligt mamman själv så var hans mentalanivå som en treåring och jag tvivlar STARKT på att en treåring kan uppträda hotfull och sikta med en pistol mot poliser. Dessutom ser man tydligt om någon har downsyndrom vilket bör vara tillräckligt för beväpnade poliser att inse att något inte står rätt till, att det inte är en ”beväpnad gängkriminell/mördare/seriemördare” som hördes i polisradion. Poliserna bör även ha märkt att det inte lira mentalt hos honom när han bara kunde säga ”mamma” och sannolikt inte förstår ”släpp ditt vapen!”

Tjänstefel, rent av. Tre poliser (troligtvis kvinnor, homos etc) som inte var kapabla till att analysera och/eller bedöma situationen.

AVGÅ!
Citera
Bannlyst
så klart dom har pratat ihop sig.(antagligen kvinnliga)!..dom är väl inte helt tappade,dom kommer fram med sina skärmar mm...oj det var en vatten pistol....
Senast redigerad av bromsklossen 2018-08-02 kl. 17:51.
Citera
Medlem
highstakess avatar
Är ju inte helt ovanligt att piketen rycker ut när det är larm om galningar som springer omkring med vapen.

Då skjuts det garanterat om dom får ett vapen riktigt mot sig, i en riktigt skarp situation skjuter man hellre först än att vänta. Det är ganska oväsentligt om det är en person med downs eller psykiskt sjukdom. Orsak och verkan. Polisen hinner stå och tänka, det är mycket möjligt att dom gjorde det enda rätta.
Senast redigerad av highstakes 2018-08-02 kl. 17:56.
Citera
2018-08-02, 17:50
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Nej men misstanken om att det kan röra sig om attrapp borde öka. Hur ofta får någon med DS eller ett barn tag på K-Pist i Sverige. Dessutom ha förmågan att osäkra och använda korrekt? Det borde göra att man prövar andra åtgärder än att gå fram och konfrontera för att få ett avslut.
Han kan ha fått tag på pappas vapen eller något liknande. Totalt okontrollerbar person.

Ska dom stå där och fundera i någon minut innan de agerar?
Citera
2018-08-02, 17:51
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Fast nu var väl förmodligen polisen inställda på att det rörde sig om den kriminella person som bodde på adressen som var aktuell.

Jag försvarar inte det här på något sätt. Men jag har ju väldigt svårt att tro att polisen säger "nämen titta en downie, han skjuter vi ihjäl".

Så de avventer ikke situasjonen og observerer litt på forhånd før de dødar en människa? Betryggende att åka til Sverige..
Citera
2018-08-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Är ju inte helt ovanligt att piketen rycker ut när det är larm om galningar som springer omkring med vapen.

Då skjuts det garanterat om man dom får ett vapen riktigt mot sig, i en riktigt skarp situation skjuter man hellre först än att vänta. Det är ganska oväsentligt om det är en person med downs eller psykiskt sjukdom. Orsak och verkan. Polisen hinner stå och tänka, det är mycket möjligt att dom gjorde det enda rätta.

Är det därför det är skotthål i fönstrena i fastigheten,ren tur att ingen annan dog vid detta tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in