2018-08-01, 10:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Nu ska ju inte gränsen dras vid båld utan vid diskriminering på etnisk eller religiös grund. Därmed kommer alla religiösa organisationer som inte accepterar oliktänkande att tvingas lägga ner. Det blir spännande. Ett Sverige där alla leverne verkligheten.

Regeringen hänvisar till det undantag som redan finns i regeringsformen. Så vad står det där?

Föreningsfriheten får begränsas endast när det gäller sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur eller innebär förföljelse av en folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande.

https://lagen.nu/1974:152#K2P24S1

Ordet förföljelse är gansk starkt och inte liktydigt med hets eller diskriminering. Det skulle alltså inte gå att förbjuda religiösa organisationer som diskriminerar folk med dagens skrivning. Frågan är om det ens skulle gå att förbjuda rasistiska organisationer, som var regeringens avsikt. Det beror i så fall på om de ägnar sig åt förföljelse eller inte.
Citera
2018-08-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Regeringen hänvisar till det undantag som redan finns i regeringsformen. Så vad står det där?

Föreningsfriheten får begränsas endast när det gäller sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur eller innebär förföljelse av en folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande.

https://lagen.nu/1974:152#K2P24S1

Ordet förföljelse är gansk starkt och inte liktydigt med hets eller diskriminering. Det skulle alltså inte gå att förbjuda religiösa organisationer som diskriminerar folk med dagens skrivning. Frågan är om det ens skulle gå att förbjuda rasistiska organisationer, som var regeringens avsikt. Det beror i så fall på om de ägnar sig åt förföljelse eller inte.

Att inte få vara med är en form av diskriminering.
Citera
2018-08-01, 15:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Att inte få vara med är en form av diskriminering.

Visst, men regeringformen tillåter inte organisationsförbud på grund av diskriminering.

Du får bara förbjuda organisationer som aktivt förföljer en folkgrupp.
Citera
2018-08-02, 17:25
Medlem
sherms avatar
Den pedofilanstrukna homolobbyn ges utrymme i SvD till syftet att, likt vissa skribenter här i tråden, propagera för att förbjuda Nordiska Motståndsrörelsen.

"Att polisen ger nazister tillstånd att manifestera på våra gator måste få ett stopp."

https://www.svd.se/polisen-tar-inte-hot-om-vald-mot-oss-pa-allvar

Bakgrunden är att HBTQP-rörelsens påverkansarbete hindras av Nordiska Motståndsrörelsens opposition. Det är, så som genomgående belagts i tråden, en verksamhet som bedrivs i enlighet med gällande lag. Anledningen till varför de vill förbjuda organisationen är just att de utsätts för opposition. För Nordiska Motståndsrörelsens del redogörs deras syn på hbtqp-lobbyn RFSL i deras senaste avsnitt i podden Ledarperspektiv, samt nedan länkade artikel. Tiden då dessa kunde agera utan att bjudas på motstånd får nu anses vara över.

https://www.nordfront.se/ledarperspektiv-13-vad-ar-homolobbyn-for-nagot-rfsl-attacken-och-pedofili.smr

https://www.nordfront.se/nordiska-motstandsrorelsen-den-sista-utposten-kampen-mot-homolobbyn.smr
Citera
2018-08-03, 18:44
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Den pedofilanstrukna homolobbyn ges utrymme i SvD till syftet att, likt vissa skribenter här i tråden, propagera för att förbjuda Nordiska Motståndsrörelsen.

"Att polisen ger nazister tillstånd att manifestera på våra gator måste få ett stopp."

https://www.svd.se/polisen-tar-inte-hot-om-vald-mot-oss-pa-allvar

Bakgrunden är att HBTQP-rörelsens påverkansarbete hindras av Nordiska Motståndsrörelsens opposition. Det är, så som genomgående belagts i tråden, en verksamhet som bedrivs i enlighet med gällande lag. Anledningen till varför de vill förbjuda organisationen är just att de utsätts för opposition. För Nordiska Motståndsrörelsens del redogörs deras syn på hbtqp-lobbyn RFSL i deras senaste avsnitt i podden Ledarperspektiv, samt nedan länkade artikel. Tiden då dessa kunde agera utan att bjudas på motstånd får nu anses vara över.

https://www.nordfront.se/ledarperspektiv-13-vad-ar-homolobbyn-for-nagot-rfsl-attacken-och-pedofili.smr

https://www.nordfront.se/nordiska-motstandsrorelsen-den-sista-utposten-kampen-mot-homolobbyn.smr

Du anklagar folk godtyckligt för att vilja förbjuda NMR. Bland annat mig. Men ditt resonemang är haltande. Vi får se vem som har rätt efter valet, ett hundratal tomtar som bedriver "opposition" eller den friska delen av befolkningen som inte leder av patologisk paranoia. NMR tycker om att utmåla sig som sanningssägande martyrer och din diskussionsmetod är ett tecken på hur snedvriden er värld är.
Citera
2018-08-03, 19:05
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Du anklagar folk godtyckligt för att vilja förbjuda NMR. Bland annat mig. Men ditt resonemang är haltande. Vi får se vem som har rätt efter valet, ett hundratal tomtar som bedriver "opposition" eller den friska delen av befolkningen som inte leder av patologisk paranoia. NMR tycker om att utmåla sig som sanningssägande martyrer och din diskussionsmetod är ett tecken på hur snedvriden er värld är.

Med vilken rätt uttalar du dig i folkets namn? Vad som är friskt eller sjukt avgörs vilket som inte av någon PK-indoktrinerad pöbel. En rättsstat ska hålla sig med grundlagar och övrig lagstiftning som inte möjliggör godtyckliga tolkningar av såssebolsjeviker. Enligt juridiska experter har Sverige det och därför kan inte vänstern förbjuda NMR eller andra organisationer man tycker är ”rasistiska”.
Citera
2018-08-03, 19:15
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Jag anklagar folk som argumenterar för att förbjuda Nordiska Motståndsrörelsen för att vilja förbjuda Nordiska Motståndsrörelsen. Att en manstant som du anser det vara godtycke från min sida är inget jag bryr mig vidare om.
Citera
2018-08-04, 12:25
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är en fullt logisk slutsats när den som försvarar rätten att att bilda politiska partier kallas för rasist.
Nu har jag ju varit bortrest och orkar inte riktigt uppdatera mig, men det är väl klart att man kan bli kallad rasist om man vill försvara rätten att bilda ett politiskt parti. Det beror ju liksom på vilken sorts politiska partier man vill försvara rätten att få bilda. Tycker du det låter konstigt?
Citera
2018-08-04, 13:49
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Nu har jag ju varit bortrest och orkar inte riktigt uppdatera mig, men det är väl klart att man kan bli kallad rasist om man vill försvara rätten att bilda ett politiskt parti. Det beror ju liksom på vilken sorts politiska partier man vill försvara rätten att få bilda. Tycker du det låter konstigt?

”Rasist” är ett epitet som skapats av judebolsjeviker och enbart är riktat mot vita. Tycker man inte att vita urbefolkningar ska bytas ut mot icke-vita kolonisatörer så blir man kallad ”rasist” av liberalmarxister. Det har inget med demokrati att göra utan det är i sedvanlig ordning en vänstertaktik för att kapa demokratin.
Citera
2018-08-04, 16:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Om man inte försvarar rätten att få starta politiska partier utan att inskränkas av vad befintliga partier tycker, då är man snarare antidemokrat. Att försvara denna rätt innebär inte att man är rasist.
Citera
2018-08-04, 22:11
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om man inte försvarar rätten att få starta politiska partier utan att inskränkas av vad befintliga partier tycker, då är man snarare antidemokrat. Att försvara denna rätt innebär inte att man är rasist.
Inte om man vill stoppa antidemokratiske partier. Vi har redan provat det där här i Europa. Du tycker alltså att vi ska betrakta NMR som vilket parti som helst? Det får du ju tycka, men då ska du bli förvånad om några vettiga personer anser att du har liiite Nazi sympatier. Du ska ju liksom inte bli överraskad och förfasad vifta omkring med offerkoftan.
Citera
2018-08-04, 22:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Inte om man vill stoppa antidemokratiske partier. Vi har redan provat det där här i Europa. Du tycker alltså att vi ska betrakta NMR som vilket parti som helst? Det får du ju tycka, men då ska du bli förvånad om några vettiga personer anser att du har liiite Nazi sympatier. Du ska ju liksom inte bli överraskad och förfasad vifta omkring med offerkoftan.

Man kan inte försvara demokratin genom att förbjuda politiska partier som tycker annorlunda än makthavarna. Detta gör alla diktaturer och det raserar demokratin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in