2018-07-31, 20:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Turkiet är inte Storbritannien eller Sverige, men visst finns det problem med alla politiska restriktioner. Kommer det en brittisk Erdogan är manegen redan krattad. Inte bara av den här lagen för övrigt, utan av hela den brittiska övervakningsstaten.

Och i Sverige har vi 7K som i mina ögon redan har tagit de första stegen att avskaffa demokratin. Ett par steg till så är vi inte bättre än Turkiet eller Kina.

Citat:
Den brittiska Terrorism Act 2006 är dock inte någon gummiparagraf. Kraven som måste vara uppfyllda för att verkställa ett förbud är noga specifierade.

Våld - politiskt eller opolitiskt - är redan förbjudet. Vad gäller förhärligande av våld kan man hävda att det hotar demokratin om det är en del av ett politiskt program.[/quote]

En lag som förbjuder "förhärligande" av våld är en gummiparagraf och om den dessutom riktas mot politiska partier då är det lika bra att öppet medge att vi inte har demokrati.

Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Jag formulerade mig väldigt dåligt ser jag. Min poäng är att länder som sätter dissidenter i fängelse är länder som godtyckligt behandlar fångar väldigt illa. Det säger en del om nazisterna.

Fortfarande avviker du från det som diskuterades. Det som du framförde var att Turkiets lag egentligen inte är särskilt kontroversiell om de bara hade avhållit sig från tortyr. Det håller jag inte med om, oavsett hur Turkiet behandla sina politiska fångar så kan de inte ses som ett demokratiskt land om de fängslar dem som kritiserar hur Turkiet fungerar. Att kunna debattera hur samhället styrs och ha olika åsikter om det är helt nödvändigt om man ska kunna hävda att man har demokrati.
Citera
2018-07-31, 20:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Även om du har en viss poäng här så ändras inte grundlagen utan hur den tillämpas.

Du tänker på USA där HD kan ändra sina tillämpningar. Men i Sverige ändras faktiskt själva grundlagen nästan varenda valperiod. Ofta sker det genom ett riksdagsbeslut strax innan valet och ett nytt efter valet. Ett aktuellt exempel är detta:

Thelin: Den svenska grundlagsändringen är problematisk

http://www.gp.se/ledare/thelin-den-svenska-grundlags%C3%A4ndringen-%C3%A4r-problematisk-1.5437321

Ofta sker grundlagsändringarna utan politisk debatt om partierna är överens om ändringen.
Citera
2018-07-31, 20:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och i Sverige har vi 7K som i mina ögon redan har tagit de första stegen att avskaffa demokratin. Ett par steg till så är vi inte bättre än Turkiet eller Kina.

När du talar om 7K förmodar jag att du menar C/SD/MP/S/KD/L/M? Det enda riksdagsparti som tydligt avvisade regeringens förslag var ju V.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En lag som förbjuder "förhärligande" av våld är en gummiparagraf och om den dessutom riktas mot politiska partier då är det lika bra att öppet medge att vi inte har demokrati.

Så du menar att Storbritannien inte är en demokrati?
Citera
2018-07-31, 21:09
Medlem
sherms avatar
Citat:
Nu handlade den brittiska lagen om våldsförhärligande politiska organisationer. Så hockeyklubbar och filmbranschen berördes inte.

Jag har inte heller "propagerat" för ett sådant förbud.
Nonsens, du gör det återkommande i tråden och på forumet. Därtill är det väl gulligt att du proppsar för ett förbud av våldsförhärligande organisationer efter att det konstaterats att ett förbud mot våldsbejakande organisationer står i strid med svensk grundlag. Men, det är väl bara att ändra grundlagen så kan man förbjuda politisk opposition hur man vill - om det så skrivs ett förbud mot våldsbejakande eller våldsförhärligande organisationer, eller vad det nu var, så är ändamålet ett och samma: att förbjuda ett litet oppositionsparti som ogillas av riksdagspartierna.
Citera
2018-07-31, 21:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
När du talar om 7K förmodar jag att du menar C/SD/MP/S/KD/L/M? Det enda riksdagsparti som tydligt avvisade regeringens förslag var ju V.

Så du menar att Storbritannien inte är en demokrati?

Förenkla inte diskussion på det där sättet, demokrati är inte antingen eller utan man rör sig på en gråskala. Diskutera saken seriöst.
Citera
2018-07-31, 21:35
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Du tänker på USA där HD kan ändra sina tillämpningar. Men i Sverige ändras faktiskt själva grundlagen nästan varenda valperiod. Ofta sker det genom ett riksdagsbeslut strax innan valet och ett nytt efter valet. Ett aktuellt exempel är detta:

Thelin: Den svenska grundlagsändringen är problematisk

http://www.gp.se/ledare/thelin-den-svenska-grundlags%C3%A4ndringen-%C3%A4r-problematisk-1.5437321

Ofta sker grundlagsändringarna utan politisk debatt om partierna är överens om ändringen.

Tack för informationen, Regulus! Detta borde fler känna till. Hade aldrig hört talats om det här.
Citera
2018-07-31, 21:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nonsens, du gör det återkommande i tråden och på forumet. Därtill är det väl gulligt att du proppsar för ett förbud av våldsförhärligande organisationer efter att det konstaterats att ett förbud mot våldsbejakande organisationer står i strid med svensk grundlag. Men, det är väl bara att ändra grundlagen så kan man förbjuda politisk opposition hur man vill - om det så skrivs ett förbud mot våldsbejakande eller våldsförhärligande organisationer, eller vad det nu var, så är ändamålet ett och samma: att förbjuda ett litet oppositionsparti som ogillas av riksdagspartierna.

Om du tror att jag propagerat för ett sådant förbud har du läst mina inlägg slarvigt.

Det jag skrev var att regeringens förslag (att förbjuda rasistiska organisationer) är en dålig idé och att moderaternas förslag (att förbjuda våldsbejakande organisationer) inte skulle ge avsedd effekt.

Vill man gå förbudsvägen måste man göra som britterna och förbjuda våldsförhärligande organisationer. Inte därför att det är en särskilt bra idé i dagens Sverige utan därför att det är det enda förbud som skulle fungera.

Vad gäller den svenska grundlagen så är den inte förenlig med något av dessa förbud, utom möjligen ett förbud mot rasistiska organisationer, men den brukar som sagt ändras om den krävs för att införa en ny lag.
Citera
2018-07-31, 22:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om du tror att jag propagerat för ett sådant förbud har du läst mina inlägg slarvigt.

Det jag skrev var att regeringens förslag (att förbjuda rasistiska organisationer) är en dålig idé och att moderaternas förslag (att förbjuda våldsbejakande organisationer) inte skulle ge avsedd effekt.

Vill man gå förbudsvägen måste man göra som britterna och förbjuda våldsförhärligande organisationer. Inte därför att det är en särskilt bra idé i dagens Sverige utan därför att det är det enda förbud som skulle fungera.

Vad gäller den svenska grundlagen så är den inte förenlig med något av dessa förbud, utom möjligen ett förbud mot rasistiska organisationer, men den brukar som sagt ändras om den krävs för att införa en ny lag.

Förbud är sannolikt meningslöst. Det är förbjudet att mörda, att hetsa mot folkgrupp, att slå någon med järnrör, elda bilar, sälja knark, våldta och mycket mer, trots det så sker det.

Det finns inget annat skäl till att problematisera NMR än det ideologiska.

Förbjud våldsbejakande, våldsförhärligande samt rasistiska organisationer.
Citera
2018-08-01, 07:33
Medlem
sherms avatar
Citat:
Men herregud din daggmask. Du förneka just det jag anklaga dig för, bara för att i nästa ögonblick göra just det jag anklaga dig för.
Citera
2018-08-01, 07:59
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Regeringen vill nu med hänvisning till att Nordiska Motståndsrörelsen höll torgmöten och delade ut flygblad i Almedalen förbjuda "rasistiska organisationer". Vilka mer organisationer avser de förbjuda? Vad har de för möjligheter att driva igenom en sådan förbudslag och vad kan det få för följder? Själv ser jag syftet att kväsa politisk opposition som givet, men det kan ju också få vara en diskussionsfråga om så är fallet.

https://www.svd.se/regeringen-forbjud-rasistiska-organisationer
Jag är för en väldigt liberal lagstiftning gällande åsiktsfrihet och jag är motståndare till inskränkningar av den. Argumenten som lyfts är dessutom otroligt svaga, Fridolin säger tex följande:

"Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) säger att det också hindrar människors möjligheter att arbeta demokratiskt. – Som unga HBTQ-aktiva som inte kunde åka till Almedalen och beskriva sin verklighet, och man bryter ner lokaldemokratin och skrämmer människor från att engagera sig i ett par svenska kommuner där man etablerat sig, Då behöver vi pröva om vi kan göra som i Finland och begränsa dessa organisationer, säger utbildningsminister Gustav Fridolin."

Självklart kunde de åka till Almedalen och självklart kan de arbeta demokratiskt. Det är en ren lögn att de inte skulle kunna göra det. Jag ogillar åsiktsförbud men tyvärr skriker folk både från höger och vänster om åsiktsförbud för den andra "sidan". Det är ju så med demokrati och åsiktsfrihet, alla gillar det så länge det gynnar "den egna sidan" men när det gynnar den andra sidan så blir det snabbt mer principlöst vad gäller åsiktsfrihet för väldigt många människor.
Senast redigerad av AmericanRoger 2018-08-01 kl. 08:06.
Citera
2018-08-01, 09:48
Medlem
Nu ska ju inte gränsen dras vid båld utan vid diskriminering på etnisk eller religiös grund. Därmed kommer alla religiösa organisationer som inte accepterar oliktänkande att tvingas lägga ner. Det blir spännande. Ett Sverige där alla leverne verkligheten.
Citera
2018-08-01, 10:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Du förneka just det jag anklaga dig för, bara för att i nästa ögonblick göra just det jag anklaga dig för.

Vad är det i uttrycken "dålig idé" och "inte särskilt bra idé i dagens Sverige" som du inte förstår?

Att utan skygglappar diskutera fördelar och nackdelar med olika politiska förslag är inte samma sak som att propagera för något av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in