Citat:
Ursprungligen postat av
donnamanlove
Talar berny någonsin sanning? Eller snarare, måste man ta allt hon säger med en nypa salt eller finns det något sätt man vet huruvida hon talar sanning?
Vet du vad som fått henne att bli som hon är? För hennes utsagor om uppväxten känns inte helt sanningsenliga. Och resten av familjen verkar rätt normal (normal är visserligen en tolkningsfråga, men om man har begreppet normal som mer eller mindre Svenssons).
Jag tycker att Berny är ganska ärlig, men på sitt sätt. Hon påstår ju själv att hon är ganska antisocial och då krävs den ändå enormt arbete för att vara så frispråkig om sitt liv som hon är. Klart att hon vill duga som en vanlig människa men kanske inte alltid klarar av det. Det är en knepig tillstånd att vara i. Lättare att vara kriminell och ta för sig allt man vill men Berny anstränger ändå sig enormt att försöka leva upp till att vara en del av samhället - och mycket av det hon skriver tror jag är just ett verktyg för henne för att rätta sig på en väg i livet som hon rent tankemässigt förstår är rätt väg, men som är svår att leva upp till för en människa som mentalt fungerar annorlunda än alla andra.
Vad jag vill få fram är att det är visserligen väldigt enkelt att peka och säga att hon ljuger när hon beskriver något som större än det är men sanningen finns i helheten inte i detaljerna och kanske är det just det som krävs - att överdriva - just för att hålla sig fast vid sanningen i det långa loppet.