2018-08-02, 15:00
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mnomad
Lever ni i ett parallellt universum? Jag har bott i kvarteret bredvid det där den här skjutningen inträffade i 35 år, jag rör mig genom hela stadsdelen 6 nätter i veckan och har aldrig råkat ut för något anmärkningsvärt. Er bild av området är totalt missvisande. Att det är svårt att sälja lägenheter just nu har helt andra orsaker än att området är "farligt".

On topic: Vaknade av skotten, det lät som betydligt fler än de 3 som vittnet i DN snackar om, snarare 10+, kan det ha varit någon form av ekoeffekt?

Hur tycker du det har blivit sedan pendelstationen har öppnat på Odenplan? Själv tycker jag att det blivit betydligt mer rörelse i området kring där men har inte samma goda insikt som någon som bott i Vasastan i 35år
Citera
2018-08-02, 15:06
Medlem
Enligt SVT var det en replika som den dödade höll i handen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skott-avlossade-i-centrala-stockholm

Och här polisens uppgifter om användning av skjutvapen.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/hur-ofta-anvander-polisen-skjutvapen/
Citera
2018-08-02, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Det byggdes för 35 år sen och ligger 200 meter från en av Stockholms genom tiderna största byggarbetsplatser, där det har byggts konstant sen 2011 och kommer att byggas i minst sju år till. För att inte tala om de övriga platser i stadsdelen som det byggts på de senaste 35 åren. Om du är lika ”relativ” med sanningen i resten av ditt inlägg är det inte mycket att lita på.

De äldre husen runt omkring händelsen, liksom i övriga Vasastaden är byggda förra sekelskiftet, men det fattar inte du din dumma gås, när jag skrev relativt nybyggt. 35 år kallar jag för nybygge. Har själv bott i Vasastaden sedan 1965 och kommer ihåg när huset på Norrbackagatan byggdes.
Citera
2018-08-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
En person är död. Bara det faktumet är en tragedi i sig. Personen kanske hade barn som nu får växa upp utan far och med växande hat i sinnet mot det svenska samhället.

Kanske polisen har barn oxå, varför ska någon idiot ha ihjäl en polis som skyddar oss
Hur hade du själv gjort om du blivit utsatt för en tjuting mot halsen du kanske
hade kunnat snacka dig ur dödshotet
Senast redigerad av Gormer 2018-08-02 kl. 15:20.
Citera
2018-08-02, 15:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skott-avlossade-i-centrala-stockholm

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/hur-ofta-anvander-polisen-skjutvapen/

Det är ganska vanligt att det visar sig att det var en replika som den skjutne höll i handen. Dock nästan omöjligt att avgöra för en polis i en sån situation.
Citera
2018-08-02, 15:18
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Reportrar på SVT verkar ha rökt på för ett "låtsasvapen" kan lika gärna vara en falukorv beroende på vem som betraktar den. En replika däremot är ju ganska uppenbart ett fullt fungerade vapen tills man får in skiten på test. Så ofantligt dåligt att kalla det "låtsasvapen". Men vem är förvånad, det är snarare en garanti för att snubben var blatte.
Citera
2018-08-02, 15:22
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Det blir nog inte lättare att rekrytera poliser om samhällets reaktion på den här typen av händelser blir att ifrågasätta och åtala polisen ifråga.
Vem vill utsätta sig för risken att bli skjuten och risken att bli åtalad om man använder sig av tjänstevapnet för att försvara sig?
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2018-08-02 kl. 15:24.
Citera
2018-08-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Från svt.se....

Hur ska man tolka det, någon som smitit från något boende?

Han verkar inte bott på platsen där det hände.
Citera
2018-08-02, 15:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Det blir nog inte lättare att rekrytera poliser om samhällets reaktion på den här typen av händelser blir att ifrågasätta och åtala polisen ifråga.
Vem vill utsätta sig för risken att bli skjuten och risken att bli åtalad om man använder sig av tjänstevapnet för att försvara sig?

Vad svamlar du om? Polismannen ifråga är inte åtalad. En anmälan är upprättad vilket är standard i såna här situationer.
Polisen är en offentlig myndighet och skall självfallet ifrågasättas och kritiseras om de gör fel. Det är grunden i ett rättsäkert samhälle.
Citera
2018-08-02, 15:31
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mnomad
Lever ni i ett parallellt universum? Jag har bott i kvarteret bredvid det där den här skjutningen inträffade i 35 år, jag rör mig genom hela stadsdelen 6 nätter i veckan och har aldrig råkat ut för något anmärkningsvärt. Er bild av området är totalt missvisande.
Om du rör dig längre än till Hemköp så förstår jag inte riktigt hur du har kunnat missa att Vasastan har förändrats. Visst är ditt hörn fortfarande lugnt, bortsett från bl.a. en bilbomb och en ihjälskjuten beväpnad man de senaste månaderna, men rör dig uppåt Vasaparken och Odenplan ”6 nätter i veckan” så förstår du nog vad jag syftar på. Man måste inte personligen ha blivit våldtagen, knivrånad eller mördad för att se förändringarna, vet du.
Citera
2018-08-02, 15:34
Medlem
Solglittrets avatar
Jag är själv väldigt okunnig kring det här med vapen, ammunition mm.

Men undrar ändå - varför avlider numera nästan alla som polisen öppnar verkanseld mot?

Visst, vet att polisen har specialammunition som inte ens jägare använder. Och visst naturligtvis är bålen lättaste platsen att träffa. Men ändå...
Förr när man läste om skottlossning blev folk träffade i ben, axlar, armar, i sidan. Och de kom till sjukhus, opererades och överlevde. Men idag vekar väldigt många avlida som polisen skjuter på.
3 personer har dött av polisens verkanseld de sista varma veckorna.

Vad har förändrats?
Citera
2018-08-02, 15:35
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Vad svamlar du om? Polismannen ifråga är inte åtalad. En anmälan är upprättad vilket är standard i såna här situationer.
Polisen är en offentlig myndighet och skall självfallet ifrågasättas och kritiseras om de gör fel. Det är grunden i ett rättsäkert samhälle.
I framtiden kommer den här typen av händelser att vara vardagsmat typ som det är i USA idag. Din finliberala attityd kommer inte att hålla i det läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in