Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-01, 23:06
Medlem
Är det någon som sett något mera angående knarkspaningen som sådan på mordkvällen och den skolkande knarkspanaren?

Någon som hört någonting mera om Filters utpekande av Stig E?

Just nu brottas jag själv med scenariot varför mordet både kan verka planerat men också kan verka väldigt improviserat.

Hoppas det kan komma fram något mer vittne eller information från brottsplatsen, det måste fattas pusselbitar där.
Citera
2018-08-01, 23:28
Medlem
Bacchus94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Någon som hört någonting mera om Filters utpekande av Stig E?

Kommer en bok nu denna månad av Thomas Pettersson om SE med titeln "Den osannolika mördaren".
Citera
2018-08-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Bra. Det här är centralt och mycket intressant. Personligen börjar jag vänja mig vid tanken att GM anländer Dekorima strax bakom paret Palme strax före mordet. Dvs han väntar inte där. Tror Cecilia A såg rätt.

LOP kan ha undvikit AB och därför gått på utsidan av reklampelaren.

Tror också - just nu i alla fall - att IM såg AB vanka av och an strax norr om Dekorima ett par minuter före mordet.

IM är som sagt mycket svag när det gäller tider. Inget konstigt i det. Tolkar honom som en person som inte bryr sig så mkt om tider utan mer om själva händelsen/den otäcka upplevelsen.

IM säger att GM "måste ha väntat där" men det är ju inte detsamma som att han gjorde det.

Att GM och OP talade med varandra är ett antagande. Kanske, kanske inte. Men visst börjar man undra vad det är polisen vet om mordet som vi andra inte vet.

Om GM tilltalade OP framstår inte mordet som så särskilt professionellt. Varför ska GM bladdra med offret? Avslöja språk, dialekt, brytning etc.

Kanske räknande gm med att även skjuta av ryggraden på LP?
IM har ju vittnat om gm stod kvar och granskade OP en stund,
Fanns det ngn vinst med att bara ha kulor i revolvern?
Citera
2018-08-01, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
S.E. kom fram till mordplatsen 5-10 sekunder efter mordet, S.E. hade en mörk, knälång rock på sig, förväxlingen
blev naturlig hos många vittnen.
Lyssna på vad han säger i tingsrätten.

När han kommer på trottoarens ytterkant och ungefär vid annonspelaren hör han vad son förmodligen är skott nummer två.

Därefter sneddar han in mot götabankens fönster för att kolla klockan.
Efter lite grävande genom ytterrock och kavaj får han fram klockan och kollar den, och sedan fortsätter han promenaden söderut.
Då har han 20-25 m kvar att gå.
Hur kan han då vara framme på mordplatsen på 5-10 sekunder efter skotten?

Det borde ha tagit minst en halv minut från skottögonblicket.

Dessutom var AH och SG redan på plats då han kom fram.

Hans egen tidsberäkning 7-8 sek handlar dessutom om den tid det tog för honom att gå efter att han tittat på klockan, inte efter att han hörde skotten, och den promenaden tog uppskattningsvis 15 sek.
Alltså handlar det om en halv minut totalt.
Citera
2018-08-01, 23:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ett stort frågetecken är varför inte NF såg AB, men däremot en annan snubbe med liknande täckjacka på den annars folktomma trottoaren?
Han var - som NF uppfattade det - också den man som var halvvägs inne i en port (Dekorima).
Den mannen borde ha varit AB!

Frågan är också varför ingen stod vid Dekorima när NF gick förbi?

AB hade stått där tidigare då vännerna hämtade pengar, det vet vi.
Det känns som om AB följt med sina vänner en bit upp, men vänt om ungefär uppe vid Kammakargatan.
Under tiden kan mördaren ha kommit upp till Dekorima från ett annat håll.
De tre personerna som CA sett snedda över Sveavägen mot reklampelaren kan inte ha varit LOP+GM, utan kan ha varit några okända vittnen.
Ekman, Almsäter och en okänd tjej. Då skulle Ekman rimligtvis också kunna vara mannen i beige.
NF säger inte, att det inte var någon person vid Dekorima, han säger att det inte var någon person inne på Tunnelgatan. Enligt tre vittnen och AB själv, följde inte AB med sina vänner från banken (den södra reklampelaren) norrut mot Kammakargatan. NF såg med andra ord AB bakom paret Palme efter det att paret Palme passerade banken (den södra reklampelaren) inte efter att de passerade den norra reklampelaren.
Citera
2018-08-01, 23:58
Medlem
Citat:
Bra. Det här är centralt och mycket intressant. Personligen börjar jag vänja mig vid tanken att GM anländer Dekorima strax bakom paret Palme strax före mordet. Dvs han väntar inte där. Tror Cecilia A såg rätt.

Tror också - just nu i alla fall - att IM såg AB vanka av och an strax norr om Dekorima ett par minuter före mordet.

IM är som sagt mycket svag när det gäller tider. Inget konstigt i det. Tolkar honom som en person som inte bryr sig så mkt om tider utan mer om själva händelsen/den otäcka upplevelsen.

IM säger att GM "måste ha väntat där" men det är ju inte detsamma som att han gjorde det.

Att GM och OP talade med varandra är ett antagande. Kanske, kanske inte. Men visst börjar man undra vad det är polisen vet om mordet som vi andra inte vet.

Om GM tilltalade OP framstår inte mordet som så särskilt professionellt. Varför ska GM bladdra med offret? Avslöja språk, dialekt, brytning etc.

Ja vad polisen vet plus Lisbeth vet undrar man ju .. Palmemordet är och har förmodligen aldrig varit en gåta för utredarna ( speciellt Hans Holmér ) , men för oss är det en gåta då det alltid varit locket på .
Citera
2018-08-02, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Lyssna på vad han säger i tingsrätten.

När han kommer på trottoarens ytterkant och ungefär vid annonspelaren hör han vad son förmodligen är skott nummer två.

Därefter sneddar han in mot götabankens fönster för att kolla klockan.
Efter lite grävande genom ytterrock och kavaj får han fram klockan och kollar den, och sedan fortsätter han promenaden söderut.
Då har han 20-25 m kvar att gå.
Hur kan han då vara framme på mordplatsen på 5-10 sekunder efter skotten?

Det borde ha tagit minst en halv minut från skottögonblicket.

Dessutom var AH och SG redan på plats då han kom fram.

Hans egen tidsberäkning 7-8 sek handlar dessutom om den tid det tog för honom att gå efter att han tittat på klockan, inte efter att han hörde skotten, och den promenaden tog uppskattningsvis 15 sek.
Alltså handlar det om en halv minut totalt.
Ger man inte utrymme för felbedömningar hos vittnen, blir det omöjligt att ens få ihop endast 2 vittnens utsagor från mordplatsen, någonstans går deras berättelser isär.
Det finns helt enkelt inte 2 vittnen som är samstämmiga och tolkar händelsen 100% likadant.

Med andra ord kan du ta vilket vittne som helst som du tror på och jag kan såga det med fotsulorna med ett annat vittne som du också tror på, därför att någonstans blir deras berättelser inte samstämmiga.

Att S.E. var där strax efter mordet och hade en lång, mörk rock på sig är inget svammel och att ögonvittnen som satt i en bil eller gick på andra sidan Sveavägen har förväxlat honom som GM är inte osannolikt.
S.E. säger även att han sprang efter poliserna därför att dom hade fått signalement på honom.
Senast redigerad av sovvandring 2018-08-02 kl. 01:07.
Citera
2018-08-02, 10:25
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ca 2 minuter innan mordet:
Efter att "dom finska flickorna" har frågat Dekorimamannen vad klockan är, byts Dekorimamannen ut(igenkänd), det står alltså ingen personen i Dekorimahörnet när Fauzzi Nicola går förbi där.
GM blir istället personen som Fauzzi Nicola ser gå 10 meter bakom LOP vid den norra reklampelaren, GM=blå täckjacka.
Det Fauzzi säger är att han inte såg GM komma på Tunnelgatan men på Sveavägen och att det var Anders B han såg.

Fauzzi vet inte var paret Palme korsade Sveavägen och vet inte att Anders B endast gick bakom paret Palme från banken (den södra reklampelaren) Han tror paret Palme korsade Sveavägen vid Kammakargatan och att Anders B kom från norr bakom paret Palme.

Mannen i skinnjacka som dom finska flickorna såg, kan vara mannen i brun skinnjacka som vittnen Jan N och Hans J såg springa på Tunnelgatan sekunderna efter mordet.
Citera
2018-08-02, 11:18
Medlem
Citat:

Det är ett starkt argument du har och framför allt varför riskera att visa sitt ansikte, å andra sidan om avsikten var att skjuta dem båda så spelar det ju ingen roll. Då inställer sig givetvis frågan varför gör han inte det då? Varför slutför han inte? Vissa hävdar att han uppfattar det som att han träffar LP eftersom hon "sjunker ned" bredvid sin make, men att han inte lyckats särskilt bra har han ju givetvis förstått om inte innan så åtminstone när LP börjar skrika. Jag ska dock inte spinna vidare på det för tillfället.

Min utgångspunkt var att jag har svårt att tro på mötesscenariot, men eftersom Delsborn vittnar om att de stått mitt emot varandra och Björkman uppfattar dem som ett sällskap så försökte jag finna en alternativ förklaring som inte innefattar ett planerat möte utan en mycket kort kontakt som så att säga har avsikten att hejda paret Palme i steget samt göra att ett fysiskt närmande till dem inte förefaller hotfullt.
Jag finner ingen större anledning att tvivla på Delsborns uppgifter om hur GM och LOP var placerade i förhållande till varandra. När det gäller Björkman kan man givetvis ifrågasätta dennes förmåga att göra korrekta observationer, men hans intryck av att de går tillsammans och är ett sällskap menar jag är starkt då det också är vad han säger till sin fru när han kommer hem. "...det var så konstigt för här går ett sällskap på tre personer i godan ro och sedan så skjuter den ena..."

Men så är det ju som sagt det där med Cecilia A...
Senast redigerad av cherryfive 2018-08-02 kl. 11:22.
Citera
2018-08-02, 11:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det fetade.
Intressant, varför i så fall?

Nja, nu kan man ju invända att det inte spelade någon roll om GM pratade eftersom offret dog.
Men det är att göra det lite för enkelt för sig.

LP stod alldeles intill och kan ha hört nåt och bakom dem gick AB.

Min kommentar handlade mer om att det generellt framstår som oklokt av en gärningsman att avslöja för många detaljer om sig själv. Det är ju därför rånare etc maskerar sig.

GM på Tunnelgatan kanske inte sa ett enda ord. Vi vet inte. Men om han gjorde det är det ett tecken på bristande professionalitet.

RRV:s experter kommenterar detta i GRK och säger likadant. En pratande GM är mindre skicklig än en tyst GM allt annat givet.
Citera
2018-08-02, 11:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det är ett starkt argument du har och framför allt varför riskera att visa sitt ansikte, å andra sidan om avsikten var att skjuta dem båda så spelar det ju ingen roll. Då inställer sig givetvis frågan varför gör han inte det då? Varför slutför han inte? Vissa hävdar att han uppfattar det som att han träffar LP eftersom hon "sjunker ned" bredvid sin make, men att han inte lyckats särskilt bra har han ju givetvis förstått om inte innan så åtminstone när LP börjar skrika. Jag ska dock inte spinna vidare på det för tillfället.

Min utgångspunkt var att jag har svårt att tro på mötesscenariot, men eftersom Delsborn vittnar om att de stått mitt emot varandra och Björkman uppfattar dem som ett sällskap så försökte jag finna en alternativ förklaring som inte innefattar ett planerat möte utan en mycket kort kontakt som så att säga har avsikten att hejda paret Palme i steget samt göra att ett fysiskt närmande till dem inte förefaller hotfullt.
Jag finner ingen större anledning att tvivla på Delsborns uppgifter om hur GM och LOP var placerade i förhållande till varandra. När det gäller Björkman kan man givetvis ifrågasätta dennes förmåga att göra korrekta observationer, men hans intryck av att de går tillsammans och är ett sällskap menar jag är starkt då det också är vad han säger till sin fru när han kommer hem. "...det var så konstigt för här går ett sällskap på tre personer i godan ro och sedan så skjuter den ena..."

Ja jag har verkligen vridit och vänt på detta med Delsborns uppgift om att de stod vända mot varandra.

En variant är att GM trots allt stod vid fönstret vänd mot Sveavägen och att paret Palme gick emot honom ovetande om att han var en mördare. Då kan det för en sekund - Delsborn kastade ju bara en snabb blick - ha givit intrycket av att de stod vända mot varandra.

Delsborn hörde inget samtal genom bilrutan på det avståndet. Han tolkade situationen.

Men då faller Cecilia A:s uppgift som ju går ut på att GM gick bakom paret Palme in mot Dekorima.

AB:s iakttagelse tycker jag är mer okomplicerad. Han ser plötsligt tre personer framför sig och gör ryggmärgstolkningen att de utgör samma sällskap eftersom de går tillsammans som i en grupp.

Det AB såg var sekunderna innan skotten då GM gått ikapp Palme.

När GM "höjer armen som för att omfamna personen i mitten" så lyfter han egentligen högra armen med revolvern för att skjuta Palme i ryggen. Så tolkar jag det.

IM är tydlig med att GM skjuter med höger hand så det är logiskt.

Jag tror inte heller på mötesscenariot. Det framstår som djupt osannolikt att Palme skulle stämma träff med någon på en trottoar sent en fredagkväll då han varit på bio med sin fru.

Nej, "mötet" är tolkningar av synintryck från främst Delsborn och AB.

Då är jag mer osäker på det här med att GM tilltalade OP. IM antyder något sådant. GM kan ha sagt något som även LP hörde - och det är det polisen vet som ingen annan utomstående vet.
Citera
2018-08-02, 11:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Ja vad polisen vet plus Lisbeth vet undrar man ju .. Palmemordet är och har förmodligen aldrig varit en gåta för utredarna ( speciellt Hans Holmér ) , men för oss är det en gåta då det alltid varit locket på .

Ja vårt problem har hela tiden varit att vi inte har tillgång till all information. Bland annat saknar vi Säpos PM från april 1986. När/om det blir offentligt kan vi nog lugnt sluta oss till att WT-männen har betydelse för gåtans lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in