Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
Det är ett starkt argument du har och framför allt varför riskera att visa sitt ansikte, å andra sidan om avsikten var att skjuta dem båda så spelar det ju ingen roll. Då inställer sig givetvis frågan varför gör han inte det då? Varför slutför han inte? Vissa hävdar att han uppfattar det som att han träffar LP eftersom hon "sjunker ned" bredvid sin make, men att han inte lyckats särskilt bra har han ju givetvis förstått om inte innan så åtminstone när LP börjar skrika. Jag ska dock inte spinna vidare på det för tillfället.
Min utgångspunkt var att jag har svårt att tro på mötesscenariot, men eftersom Delsborn vittnar om att de stått mitt emot varandra och Björkman uppfattar dem som ett sällskap så försökte jag finna en alternativ förklaring som inte innefattar ett planerat möte utan en mycket kort kontakt som så att säga har avsikten att hejda paret Palme i steget samt göra att ett fysiskt närmande till dem inte förefaller hotfullt.
Jag finner ingen större anledning att tvivla på Delsborns uppgifter om hur GM och LOP var placerade i förhållande till varandra. När det gäller Björkman kan man givetvis ifrågasätta dennes förmåga att göra korrekta observationer, men hans intryck av att de går tillsammans och är ett sällskap menar jag är starkt då det också är vad han säger till sin fru när han kommer hem. "...det var så konstigt för här går ett sällskap på tre personer i godan ro och sedan så skjuter den ena..."
Ja jag har verkligen vridit och vänt på detta med Delsborns uppgift om att de stod vända mot varandra.
En variant är att GM trots allt stod vid fönstret vänd mot Sveavägen och att paret Palme gick emot honom ovetande om att han var en mördare. Då kan det för en sekund - Delsborn kastade ju bara en snabb blick - ha givit intrycket av att de stod vända mot varandra.
Delsborn hörde inget samtal genom bilrutan på det avståndet. Han tolkade situationen.
Men då faller Cecilia A:s uppgift som ju går ut på att GM gick bakom paret Palme in mot Dekorima.
AB:s iakttagelse tycker jag är mer okomplicerad. Han ser plötsligt tre personer framför sig och gör ryggmärgstolkningen att de utgör samma sällskap eftersom de går tillsammans som i en grupp.
Det AB såg var sekunderna innan skotten då GM gått ikapp Palme.
När GM "höjer armen som för att omfamna personen i mitten" så lyfter han egentligen högra armen med revolvern för att skjuta Palme i ryggen. Så tolkar jag det.
IM är tydlig med att GM skjuter med höger hand så det är logiskt.
Jag tror inte heller på mötesscenariot. Det framstår som djupt osannolikt att Palme skulle stämma träff med någon på en trottoar sent en fredagkväll då han varit på bio med sin fru.
Nej, "mötet" är tolkningar av synintryck från främst Delsborn och AB.
Då är jag mer osäker på det här med att GM tilltalade OP. IM antyder något sådant. GM
kan ha sagt något som även LP hörde - och det är det polisen vet som ingen annan utomstående vet.