Citat:
Ursprungligen postat av
Recondite
Hej och hjärtligt välkomna till min diktatorsimulator! Tråden med bäst stämning på hela Flashback. Här tänkte jag att vi ska snacka lite länder och varför vissa av dom inte borde se ut som de gör eller inte borde finnas alls. Vilka länder har inget existensberättigande? Vilka borde finnas? Vilka har inte rätt till alla sina landområden och vilka borde har rätt till mer?
Att erkänna eller inte erkänna stater grundas på internationell rätt. Vi skiter i allt sånt här. Motivera bara varför du tycker som du gör så löser det sig säkert. Och jag skiter i hur mkt du vill "atombomba mellanöstern" eller kasta Ayatollan i fängelse. Här snackar vi landgränser. Dra om kolonialgränserna i Nordafrika, förena Nord- och Sydkorea, upplös Belgien, ge Krim till Ukraina, ta Västsahara från Marocko, Anschluss 2.0, upprätta Kurdistan. Ni fattar.
Gränser bör dras efter folkviljan. Alltså, skall man dra gränser bör detta beslutas genom folkomröstningar idet aktuella området. Områden där jag kan tänka mig att det idag skulle vara lämpligt att ändra gränser om folkviljan vill detta är:
1) Ukrainas gräns mot Ryssland.
2) Moldaviens gränser mot Transnistrien, och möjligen Rumänien.
3) Spaniens gräns mot Katalonien.
4) Möjligen Greklands gräns mot Makedonien.
5) Gränsen mellan Kosovo och dess granländer.
6) Gränsen mellan Bosnien och dess gränsländer.
7) gränsen mellan Serbien och slavonien.
8) Kurdistans gränser mot Turkiet, Syrien, Irak och Iran.
9) Gränsen mellan Grekland och Turkiet.
10) Gränsen mellan Italien och Österrike.
Allt skall naturligtvis ske fredligt, som Sverige gränsregleringar mot Norge och Finland.