2018-08-01, 11:38
Medlem
hängballens avatar
Har förundersökningen lagts ner än eller har det inte kallnat tillräckligt?
2018-08-01, 11:59
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Har förundersökningen lagts ner än eller har det inte kallnat tillräckligt?

Lugn, förundersökning påbörjades absolut tidigast bara för någon dag sedan då Kammaråklagaren skulle börja med fallet någon gång denna veckan.

Kan ta ett antal veckor.
2018-08-01, 12:04
Medlem
Jag undrar varför hon inte sökte upp 52-åringen i planet? Det handlar ju om en synnerligen begränsad yta att leta på. Så kunde hon ha involverat honom i sin hjältemodiga insats:

”You are most likely going to be killed in Afghanistan but I!! am going to save your life!! You will at least most likely die psychic- eh ...”

Så kunde hon zoomat in hans tacksamma och lyckliga leende i stället för att bara visa närbilder av sig själv och veva med ett foto av en 26-something person som inte ens befann sig ombord.

* *
Jag har en mycket modest önskan, och det är att alla som framdeles intervjuar spektaklet ställer samma fråga:

”Varifrån har du fått missuppfattningen att alla som utvisas är på väg till en närmast säker död?”

Hon kan gärna prata med Janne Josefsson också.
2018-08-01, 12:19
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Helt obegripligt att inte polis tillkallades.
Det gjorde den nog? var det inte polisen som tog emot henne utanför planet?
2018-08-01, 12:36
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Det gjorde den nog? var det inte polisen som tog emot henne utanför planet?

Efter 25 minuter ja!!!?

Helt oacceptabelt att det tar så lång tid innan de kommer på plats. Ett kraftigt underkännande för flygplatspolisen på Landvetter!
2018-08-01, 12:37
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Efter 25 minuter ja!!!?

Helt oacceptabelt att det tar så lång tid innan de kommer på plats. Ett kraftigt underkännande för flygplatspolisen på Landvetter!
De väntade kanske utanför för att se hur det utvecklades. Hade kaptenen begärt hjälp hade de kommit ombord.
2018-08-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Det blir väl svårt för Elin att rädda Oussama Kassir. Han sitter dock i fängelse i USA, dömd till två livstidsstraff för terrorism. Och vi får väl ändå hoppas att Sverige inte väljer att ta hit honom för att sedan, i god svensk ordning, snart släppa honom fri.

Off topic: Jämför inte Oussama Kassir med Annika Östberg.

Annika Östberg satt 28 år i fängelse i Kalifornien och hade därmed i prinicp suttit av sitt straff (som ju var 25 år till till livstid) innan hon överfördes till Sverige.
Annika Östberg hade aldrig släppts om det inte vore för om. Flera statsministrar hade försökt att få loss henne men släktingar till de mördade vägrade att ge sitt samtycke till sänkt straff. När USA låg på om att Piratebay skulle dras inför domstol ställde Reinfeldt krav på att få "hem" Östberg. Reinfeldt blixtinkallades till USA. Han var spårlöst försvunnen i Sverige under tre dagar. Ingen på departementet "visste" var han var. Strax efter Reinfeldts hemkomst meddelades att Östberg hade fått sitt straff tidsbestämt och att hon snart skulle föras till Sverige. USA fick sin Piratebayrättegång med känt resultat.
2018-08-01, 13:13
Medlem
Wotans avatar
Jag kommer bara att tänka på den stackars kinesiske mannen på filmen som var nyhetsstoff för något år sedan. Ett amerikanskt flygbolag hade överbokat i vanlig ordning och det blev bråk om en plats. Deras behandling av passageraren (kinesisk läkare?) som inte ville ge upp sin plats var ovärdig och avskyvärd, men den typen av behandling hade varit på sin plats i detta fallet, dvs Elin. Varför har inte svenska flygplatser den typen av vakter som kan ingripa? De har ju beväpnade skyddsvakter, varför kan de inte ha riktiga ordningsvakter också?
2018-08-01, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggeh
För att se till att "hjältar" som dessa inte fortsätter att skapas, kan inte migrationsverket gå in med knyten näve och säga, fine men för varje stoppad utvisning, så genomför vi två extra nästa dag?

Det hade lösts enkelt det här om britten som hörs i videon + några män till gick ihop, krossade mobilhelvetet och slängde ut henne. Kabinpersonalen (som försvarade henne när britten i videon försökte ta hennes telefon) är medansvariga och borde fockas omedelbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Jag kommer bara att tänka på den stackars kinesiske mannen på filmen som var nyhetsstoff för något år sedan. Ett amerikanskt flygbolag hade överbokat i vanlig ordning och det blev bråk om en plats. Deras behandling av passageraren (kinesisk läkare?) som inte ville ge upp sin plats var ovärdig och avskyvärd, men den typen av behandling hade varit på sin plats i detta fallet, dvs Elin. Varför har inte svenska flygplatser den typen av vakter som kan ingripa? De har ju beväpnade skyddsvakter, varför kan de inte ha riktiga ordningsvakter också?

Tog upp det i mitt förra inlägg. Det var United som hade överbokat ett plan för ett tag sedan. Han påstod att han behövde träffa en patient och vägrade resa sig från sin redan betalda plats. Om vakter och liknande kan göra så mot en vanlig kund så hade den här naiva idioten gott kunnat invalidiseras.

Hur pass bra ursäkt hade det varit om man, efter att ha prylat skiten ur en hysterisk person som Elin i kabinen, bara hävdade att man trodde det rörde sig om en terrorist (tyckte hon sade "bomb")? Säkerhetspersonalen sket ju helt i att göra sitt jobb trots allt(?).
Senast redigerad av wazzobazzo 2018-08-01 kl. 14:06.
2018-08-01, 14:08
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Efter 25 minuter ja!!!?

25 minuter? Elins film är väl bara 13 minuter?
Det hade varit intresssnt med lite tider som starttid för sändningen, när polis kommer in i flyget, när Elin lämnar mm.
En sak som bör ha bidragit till förseningen är att de tydligen skulle hitta och lasta av den 52-åringens väska. Sedan vet jag inte om de kunde starta direkt när alla som inte skulle med hade lämnat. En gång när jag flög lämnade en passagerare flygplanet mellan innan start, men efter att vi hade lämnat gaten. Då fick vi övriga redovisa (plocka ner från hyllorna) vårt handbagage i en extra säkerhetskontroll (”ja, det här är min väska och min spritflaska”). Vilket tog lite tid.
2018-08-01, 15:14
Medlem
youarenothings avatar
Subban borde torska för luftfartssabotage kan ge upp till Fyra års fängelse och dyra böter.

Något som hänt henne ännu?
2018-08-01, 17:17
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Inlägg om civil olydnad
Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg har twittrat om civil olydnad:

Anne Rambergs tweet om civil olydnad

Anne Rambergs tweet om rättsstaten

Den 26 juli skrev Anne Ramberg ett inlägg på sin blogg om samma ämne.

Anne Rambergs blogginlägg om civil olydnad

Inläggen har lett till många reaktioner.

Med anledning av detta har Advokatamfundets ordförande gjort följande uttalande:

”Uttalande av ordföranden

Med anledning av reaktioner som kommit mig till del på ett twitteruttalande av Anne Ramberg vill jag framhålla följande. Det som sägs i tweeten om en persons agerande i samband med ett försök att stoppa en utvisning ska inte förstås som ett ställningstagande från Advokatsamfundets sida till det lagliga eller lämpliga i agerandet.

Christer Danielsson, ordförande Advokatsamfundet”

Han skulle få sparken efter han låter henne sitta kvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in