2018-08-01, 13:42
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Okej. Men det viktiga för tråden är nog det att det påtalas att det inte är på det viset, som någon/några tror, att det på något vis skulle vara omöjligt att avskriva misstankarna mot SD om man inte lyckas få någon annan misstänkt på samma/högre grad.

Nej, jag tror inte att man behöver en ny MGM innan man avskriver en tidigare, ej längre MGM.
Citera
2018-08-01, 13:53
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst är det bra med tips men dom bör väl kanske grunda sig på någon/viss eftertanke. Jag uppfattade att här rörde det sig om flertal. En del hade troligt förhörts redan och kanske avskrivits varför ev ny kandidat presenterats osv. Polisen har skyldighet att undersöka alternativen.

Självklart behövs teknisk bevisning för att föra fallet till en rättslig prövning. Inte heller tror jag att utredarna drabbats av tunnelseende utan att man bedrivit en bred undersökning där SD med envishet tycks framkomma i de många förhör som skett.

NFC har dock stora problem att leverera de tekniska analyssvar som krävs för att föra fallet framåt, men som sägs bl.a. i programmet I lagens namn (jag länkade tidigare) och i mängder av artiklar skapar det stora och allvarliga problem för kriminalutredningar och för rättssäkerhetens vidkommande då t.ex. skäligen misstänkta släpps fria.

Ljuga och bedra har han uppenbarligen inga svårigheter med.

Klokt inlägg!
Håller med dig i det du skriver. Även jag tror att man arbetar brett i utredningen men att man precis som du beskriver återkommer till SD. Svaren från NFC kan ju i bästa fall bekräfta eller dementera om SD har med mordet att göra.
Citera
2018-08-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Nej, jag tror inte att man behöver en ny MGM innan man avskriver en tidigare, ej längre MGM.

Jag håller med, det kan ju t.ex. dyka upp en person som ger MGM
ett kontrollerbart säkert alibi, att det inte skulle gå å skriva av
honom då verkar helt galet.
Citera
2018-08-01, 13:57
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst är det bra med tips men dom bör väl kanske grunda sig på någon/viss eftertanke. Jag uppfattade att här rörde det sig om flertal. En del hade troligt förhörts redan och kanske avskrivits varför ev ny kandidat presenterats osv. Polisen har skyldighet att undersöka alternativen.

Självklart behövs teknisk bevisning för att föra fallet till en rättslig prövning. Inte heller tror jag att utredarna drabbats av tunnelseende utan att man bedrivit en bred undersökning där SD med envishet tycks framkomma i de många förhör som skett.

NFC har dock stora problem att leverera de tekniska analyssvar som krävs för att föra fallet framåt, men som sägs bl.a. i programmet I lagens namn (jag länkade tidigare) och i mängder av artiklar skapar det stora och allvarliga problem för kriminalutredningar och för rättssäkerhetens vidkommande då t.ex. skäligen misstänkta släpps fria.

Ljuga och bedra har han uppenbarligen inga svårigheter med.

Polisen har ingen skyldighet att undersöka alernativen såtillvida dom inte själva tror på dom.
Citera
2018-08-01, 13:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Kollar de inte upp alibi innan de häktar någon på skälig misstanke?
Citera
2018-08-01, 13:59
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
]Men om du redan visste vem eventuell mördare är, varför kontaktar du inte polisen först? 🤔 [/b]

SD tar upp att han har misstankar mot olika personer. Men först efter att han själv sitter anhållen som misstänkt.

Innan så hörde han inte av sig till polisen.
Det är ett minst sagt konstigt beteende.

Inte konstigt alls. VEM, mer än du då,skulle tulta iväg till polisen med sina misstankar? I dag sköter var och en sitt. Är man inte säker så golar man INTE. I all synnerhet inte när det är personer i ens närhet det gäller. Det gäller MORD. Då bör man nog värna om sitt eget först. Allt annat vore dumdristigt. Glöm det! En annan sak är om man själv blir anklagad för mordet. Då kanske man försiktigt lägger fram sina teorier. SD har gjort exakt samma som de flesta skulle gjort. Den här mördaren med ev medhjälpare är kallblodig. Stefan gör helt rätt att hålla sej utanför.
Och varför köper alla i tråden Moralensväktares motstridiga uppgifter och spekulationer? Hen vacklar fram och tillbaks, och driver en linje åt gången stenhårt. Så kan man inte göra. Visst kan man vara osäker, men då driver man inte bägge linjerna så hårt. M.a.o strider MV med sej själv. T.o.m Draifos verkar svalt hela MV:s bete. Det gör mej besviken. Trodde bättre om dej Draifos efter ditt deltagande i denna tråd.
Senast redigerad av Sockerhals 2018-08-01 kl. 14:01.
Citera
2018-08-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Klokt inlägg!
Håller med dig i det du skriver. Även jag tror att man arbetar brett i utredningen men att man precis som du beskriver återkommer till SD. Svaren från NFC kan ju i bästa fall bekräfta eller dementera om SD har med mordet att göra.

Det är väl själva meningen. Oavsett för det fallet på mördaren framåt på ett eller annat sätt.
Citera
2018-08-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kollar de inte upp alibi innan de häktar någon på skälig misstanke?

Det gör dom säkert, men den här personen va på vandring i
Myanmars djungler å va ganska svår å nå, det tog några månader
innan man fick tag på honom.
Citera
2018-08-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag kan tycka att svaren från NFC är viktiga pusselbitar att invänta. De kan visa spår som leder mot SD eller mot någon annan och då tar utredningen en annan vändning. Eller så finns inga klara spår och då ser utredningsläget sämre ut.
Även om inte hela fallet hänger på de svar som inväntas från NFC så är det en viktig del som KAN avgöra fallet om tydlig teknisk bevisning framkommer.

Hmm, jo. Insinuerar du att jag menade ngt annat, säg det i så fall i klartext.

Citat:

Detta var ju ett fall framåt; kanske är det sommarvärmeböljanssvetten som fått den lilla poletten att till slut halka ned.🙂
Men du vidhåller din uppfattning om att det är domstolarna som äger frågan om SD skall hållas som skäligen misstänkt?

Citat:
En sak till är att SD har möjlighet att överklaga "skäligen misstänkt" till HovR.
Så har inte skett, antagligen på advokatens inrådan, så vad fan har dom.
Citera
2018-08-01, 14:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Och varför köper alla i tråden Moralensväktares motstridiga uppgifter och spekulationer? Hen vacklar fram och tillbaks, och driver en linje åt gången stenhårt. Så kan man inte göra. Visst kan man vara osäker, men då driver man inte bägge linjerna så hårt. M.a.o strider MV med sej själv. T.o.m Draifos verkar svalt hela MV:s bete. Det gör mej besviken. Trodde bättre om dej Draifos efter ditt deltagande i denna tråd.
MV är den ende vad jag vet som (åtminstone tidigare) har haft insyn i utredningen. Jag ser ingen anledning att ifrågasätta de mycket trovärdiga uppgifter han/hon tidigt lämnade här i tråden om de sakliga omständigheterna, t.ex. vilka objektiva fynd som faktiskt har gjorts.

Sedan är det väl en annan sak att MV delar de tidigare utredarnas fasta övertygelse om att de här omständigheterna är till SD:s nackdel. Jag uppfattar det snarare tvärtom, dvs. att polisen och ÅH knappast kunde få ihop ett begripligt händelseförlopp med SD som GM utifrån de omständigheter som faktiskt föreligger.

Som jag uppfattar det har även MV på senare tid insett det här problemet:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-08-01 kl. 15:05.
Citera
2018-08-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hmm, jo. Insinuerar du att jag menade ngt annat, säg det i så fall i klartext.

Detta var ju ett fall framåt; kanske är det sommarvärmeböljanssvetten som fått den lilla poletten att till slut halka ned.🙂
Men du vidhåller din uppfattning om att det är domstolarna som äger frågan om SD skall hållas som skäligen misstänkt?

Jag har påstått att SD kan överklaga domstolens beslut, det har du
tydligen inte fattat.
Stycket längst ner på sidan kan jag rekommendera.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fminfil.com%2Foek4Pfedb8% 2F8250C19F-1FDB-49F3-BEEF-971C746F981C.png
Citera
2018-08-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag hoppas att de fortfarande jobbar på brett och förutsättningslöst och tittar på fler alternativ under denna väntan på "pusselbiten". Med tanke på att den kan förändra allt, som det verkar.

Ja visst hoppas man på att de jobbar brett. Kan sen inte hålla med om att det direkt verkar som att det finns en pusselbit som kan förändra allt. Att de har skickat 'jättemycket' material till NFC har ju framgått men vadi detta består av etc vet vi ju intet om.

Har du förresten fått tid att kolla lite mer på Draifos länk ang visum till USA? Den som du citerade ang USA:s möjligheter att kolla om någon tidigare blivit arresterad. Jag menade att det handlade om ifall man blivit arresterad i USA, du menade överallt i världen om jag fattade rätt.
Du skrev då som svar på mitt påpekande:
"Vet inte vilken text du menar att jag skulle misstolkat men jag letade bara efter ett svar på den fråga som var uppe för diskussion och där min information verkade ifrågasättas av en del att USA inte skulle kunna hitta information om inresande på eget sätt. Det är det enda jag läst.
Det som jag citerat behandlar det ämnet bara."
Kanske kan du kolla länken igen?

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

En fråga lyder "Have you ever been arrested or convicted for any offense or crime?", och det hade han ju.
http://international.iupui.edu/visas/f1-students/arrest.html

Edit: förtydligande
Senast redigerad av Rubar 2018-08-01 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in