2018-08-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om du inte sett detta beteenden hos en misstänkt i andra liknande situationer, då kan du inte följt många kriminalfall? Det är snarast regel än undantag se på Johanna Möller (Arboga), Mantorp (dubbelmord), Madsen (Ubåtsfallet) för att nämna aktuella. Ingen av dom kan anklagas för att sakna fantasi snarast har dom överskott av den varan.

Andra tiger sig mer eller mindre hela tiden genom alla förhör och rättegång. Lisa Holm mördaren är ett exempel på det.

Samtliga nämnda fall ledde till fällande dom på livstid.

Här avrådde hans advokat SD från att ta upp teorierna. Åtminstone initialt. Uppenbarligen gör han det ändå.

Då underskattar han grovt både förundersökningsledare och Åklagaren samt sin advokats erfarenhet.

Han riskerar sin trovärdighet.
(det fetade)
Och om SD förlorar sin trovärdighet, då räcker det för att han skall gå raka vägen in i kurran?
Trodde det krävdes nån form av teknisk bevisning om det saknas stöd i form av ett erkännande från den misstänkta personen.

SD kanske är en person som vill vara hjälpsam och därför framlägger egna teorier och det utan tanke på att det hos en kanske tunnelseende utredninngsenhet kommer att ses som att han beter sig misstänkt?
Vill påpeka att jag inte känner SD, men uppfattar honom som ytterst opålitlig med tanke på hur han har betett sig mot sin hustru HD. Ingen bra man beter sig så i min moraliska bok.
Citera
2018-08-01, 12:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Att vänta till man själv sitter i förhör med att tipsa polisen är enligt mig definitivt mer tecken på skuld än oskuld.
Vore han oskyldig hade väl det bästa varit att bara svara på polisens frågor och litat på att det skulle bevisat hans oskuld? Inte komma med tips själv.
Men att tro att man kan lura polisen med alternativa teorier och gärningsmän blir lite too much.
Vore han oskyldig kunde han också tipsat polisen direkt med det han visste.
Så hade han ju själv sluppit sitta anhållen.
Men så smart var han inte.
Bet sig själv i foten kan man säga.
Skapa inte några nya trådsanningar nu om att SD skall ha försökt lura polisen med "alternativa teorier och gärningsmän". Det enda vi vet är att han har diskuterat en teori om vad som kan ha hänt med sin advokat. Inte att han har lagt fram någon teori för polisen.

Sedan handlar det inte som du skriver om att SD har anledning att "bevisa sin oskuld". Vad det handlar om är att åklagaren har försökt visa på sådant som talar för att han skulle kunna vara skyldig, och där har hon som du säkert har förstått inte lyckats så bra.
Citera
2018-08-01, 12:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Att vänta till man själv sitter i förhör med att tipsa polisen är enligt mig definitivt mer tecken på skuld än oskuld.
Vore han oskyldig hade väl det bästa varit att bara svara på polisens frågor och litat på att det skulle bevisat hans oskuld? Inte komma med tips själv.
Men att tro att man kan lura polisen med alternativa teorier och gärningsmän blir lite too much.
Vore han oskyldig kunde han också tipsat polisen direkt med det han visste.
Så hade han ju själv sluppit sitta anhållen.
Men så smart var han inte.
Bet sig själv i foten kan man säga.

Det beror på polisens frågor. Om den misstänkte förnekar brott ställer de motfrågor om vem som då kunde gjort det. Vilka teorier har du o.s.v.
Citera
2018-08-01, 12:43
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Så det tyder på att han är skyldig?

Hur gör en oskyldigt anklagad i förhör då? Samma sak också.

Säger sanningen och inget annat
Citera
2018-08-01, 12:45
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
Och om SD förlorar sin trovärdighet, då räcker det för att han skall gå raka vägen in i kurran?
Trodde det krävdes nån form av teknisk bevisning om det saknas stöd i form av ett erkännande från den misstänkta personen.

SD kanske är en person som vill vara hjälpsam och därför framlägger egna teorier och det utan tanke på att det hos en kanske tunnelseende utredninngsenhet kommer att ses som att han beter sig misstänkt?
Vill påpeka att jag inte känner SD, men uppfattar honom som ytterst opålitlig med tanke på hur han har betett sig mot sin hustru HD. Ingen bra man beter sig så i min moraliska bok.

Vore han hjälpsam hade han direkt meddelat polisen det han påstår sig veta angående scenario.
Håller med dig angående din moraliska bok.
Citera
2018-08-01, 12:48
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Det beror på polisens frågor. Om den misstänkte förnekar brott ställer de motfrågor om vem som då kunde gjort det. Vilka teorier har du o.s.v.

Det kanske de gör.
Och då har SD säkert lagt fram sin teori.
Den kommer genomskådas tror jag
Citera
2018-08-01, 12:57
Medlem
Citat:
Gör dom? Det kallas väl brottsprovokation i så fall?
Citera
2018-08-01, 13:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Gör dom? Det kallas väl brottsprovokation i så fall?

Du menar att man inte i förhör skulle fråga om tips? Vilka som kunde haft skäl att skada BO och varför?
Så är det i mitt hemland iaf och borde vara samma här annars fattar jag inte hur polisen får information som kan leda undersökningen framåt?
Citera
2018-08-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Det fetade: Nej, jag vet inte exakt hur en avskrivning går till, tyvärr.

Okej. Men det viktiga för tråden är nog det att det påtalas att det inte är på det viset, som någon/några tror, att det på något vis skulle vara omöjligt att avskriva misstankarna mot SD om man inte lyckas få någon annan misstänkt på samma/högre grad.

Citat:

OnT: Eftersom du hjälpt till med att försätta denna tråd i en sorts 'I väntan på Godot' (läs: NFC) och då ingen vet när eller ens OM det så småningom kommer nåt avgörande, så undrar jag om du vet om Polisen Örebro resp NOA har nån plan B?
Alltså vad blir nästa steg om inte NFC kan leverera nåt entydigt? Blir det då att man plockar in SD ytterligare en gång och ger honom lite av tredjegradsförhör med efterföljande erkännande, så att man i alla fall kan dra honom inför skranket.
.

Kan bara hålla med: ingen vet nog i nuläget vad som komma skall avs analysresultat. Många här verkar ha förtittat sig på CSI etc; lever i tron att det bara måste finnas något avgörande prov och att det i enlighet med någon form av forensisk naturlag därför bara är en tidsfråga innan detta för fallet så avgörande bevis kan presenteras och liksom när man skakar ketchupflaskan frågar man sig: 'Vafför kommere' inge?'😏
Svaren kanske bara i slutändan blir till ett intetsägande 'jaha'; lite dna/avtryck etc som varken talar för eller mot någon särskild.
Det återstår att se. Men att bara förutsätta att den där sista lilla pusselbiten skall trilla in det är ju nästan på gränsen till lite naivt.
Citera
2018-08-01, 13:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Okej. Men det viktiga för tråden är nog det att det påtalas att det inte är på det viset, som någon/några tror, att det på något vis skulle vara omöjligt att avskriva misstankarna mot SD om man inte lyckas få någon annan misstänkt på samma/högre grad.

Kan bara hålla med: ingen vet nog i nuläget vad som komma skall avs analysresultat. Många här verkar ha förtittat sig på CSI etc; lever i tron att det bara måste finnas något avgörande prov och att det i enlighet med någon form av forensisk naturlag därför bara är en tidsfråga innan detta för fallet så avgörande bevis kan presenteras och liksom när man skakar ketchupflaskan frågar man sig: 'Vafför kommere' inge?'😏
Svaren kanske bara i slutändan blir till ett intetsägande 'jaha'; lite dna/avtryck etc som varken talar för eller mot någon särskild.
Det återstår att se. Men att bara förutsätta att den där sista lilla pusselbiten skall trilla in det är ju nästan på gränsen till lite naivt.

Jag hoppas att de fortfarande jobbar på brett och förutsättningslöst och tittar på fler alternativ under denna väntan på "pusselbiten". Med tanke på att den kan förändra allt, som det verkar.
Citera
2018-08-01, 13:32
Medlem
Citat:
(det fetade)

Visst är det bra med tips men dom bör väl kanske grunda sig på någon/viss eftertanke. Jag uppfattade att här rörde det sig om flertal. En del hade troligt förhörts redan och kanske avskrivits varför ev ny kandidat presenterats osv. Polisen har skyldighet att undersöka alternativen.

Självklart behövs teknisk bevisning för att föra fallet till en rättslig prövning. Inte heller tror jag att utredarna drabbats av tunnelseende utan att man bedrivit en bred undersökning där SD med envishet tycks framkomma i de många förhör som skett.

NFC har dock stora problem att leverera de tekniska analyssvar som krävs för att föra fallet framåt, men som sägs bl.a. i programmet I lagens namn (jag länkade tidigare) och i mängder av artiklar skapar det stora och allvarliga problem för kriminalutredningar och för rättssäkerhetens vidkommande då t.ex. skäligen misstänkta släpps fria.

Ljuga och bedra har han uppenbarligen inga svårigheter med.
Citera
2018-08-01, 13:41
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Jag kan tycka att svaren från NFC är viktiga pusselbitar att invänta. De kan visa spår som leder mot SD eller mot någon annan och då tar utredningen en annan vändning. Eller så finns inga klara spår och då ser utredningsläget sämre ut.
Även om inte hela fallet hänger på de svar som inväntas från NFC så är det en viktig del som KAN avgöra fallet om tydlig teknisk bevisning framkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in