2018-08-01, 11:55
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är inte mitt resonemang och personliga tycke riktigt utan det är mänsklig psykologi. Tyvärr kanske man ska säga. Återigen, människor verkar faktiskt dra sig för att peka finger mot sina nära förrän de har mer kött på benen så att säga. Man gör inte det på lösa grunder och när det bara är spekulation och en teori bland många. Man kan ju misstänkta flera i sin omgivning av olika anledningar.
Jag menar inte att detta beteende är acceptabelt på något vis men det är mänskligt.
Det är nog jag som förklarar dåligt igen. Men det finns andra omständigheter som pekar mot SD som skyldig än hans beteende i förhören med att peka finger o.s.v. Samma sak gör även oskyldiga.

Det var visst ditt resonemang! Glömmer du vad du skriver?
Du skrev att skulle alla som visste något höra av sig till polisen skulle de inte göra annat än lyssna på tips.
Din förklaring till att SD inte tipsade polisen. Och att han inte vill hänga ut ev bekant. Det hade han tydligen inga problem att göra när han själv satt på förhör. Lite märkligt eller?
Citera
2018-08-01, 11:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja det kan stämma. Läste en FUP (styckmord) där hennes namn fanns med, där den initialt misstänkte visade sig vara fel GM och en annan blev dömd senare.
Någon som vet säkert om hon har bytts ut, eller om hon bara har semester?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-08-01, 11:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det var visst ditt resonemang! Glömmer du vad du skriver?
Du skrev att skulle alla som visste något höra av sig till polisen skulle de inte göra annat än lyssna på tips.
Din förklaring till att SD inte tipsade polisen. Och att han inte vill hänga ut ev bekant. Det hade han tydligen inga problem att göra när han själv satt på förhör. Lite märkligt eller?

Jag menar att det inte är mitt resonemang = inte min personliga åsikt. Säger man inte så då? Jag skriver hur en del människor tänker och beter sig.
Citera
2018-08-01, 11:59
Medlem
Citat:
Det är inte mitt resonemang och personliga tycke riktigt utan det är mänsklig psykologi. Tyvärr kanske man ska säga. Återigen, människor verkar faktiskt dra sig för att peka finger mot sina nära förrän de har mer kött på benen så att säga. Man gör inte det på lösa grunder och när det bara är spekulation och en teori bland många. Man kan ju misstänkta flera i sin omgivning av olika anledningar.
Jag menar inte att detta beteende är acceptabelt på något vis men det är mänskligt.
Det är nog jag som förklarar dåligt igen. Men det finns andra omständigheter som pekar mot SD som skyldig än hans beteende i förhören med att peka finger o.s.v. Samma sak gör även oskyldiga.

Betyder det att du tror att SD tror att GM finns i kretsen nära honom?
Citera
2018-08-01, 11:59
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Jag menar att det inte är mitt resonemang = inte min personliga åsikt. Säger man inte så då? Jag skriver hur en del människor tänker och beter sig.

Du skrev nyss att du tror att SD pekat ut ett scenario! Inte en specifik person.
Varför tipsade han inte polisen om det?
Det gjorde han först när han själv fick kniven mot strupen.
Osmart!
Citera
2018-08-01, 12:02
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det finns ju olika uppfattningar kring den saken i tråden, personligen tänker jag som du. Men vet du om åkl ens behöver kontakta TR ang en avskrivning?
Om det är helt upp till åkl att besluta i frågan så förstår jag inte varför det måste vara nödvändigt.

Det fetade: Nej, jag vet inte exakt hur en avskrivning går till, tyvärr.
Citera
2018-08-01, 12:05
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018

Rosamund beskriver bara människor i allmänhet i sina inlägg
Citera
2018-08-01, 12:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018

Vet inte men jag tolkade Moralensväktares inlägg som så att SD kom med flera teorier om flera alternativa GM och händelseförlopp. I så fall tänker jag att det kan vara någon i hans umgängeskrets, i synnerhet som att BO också verkar ha samma umgängeskrers via geocach t.ex?
Som sagt jag invände mot Moralensväktare synpunkt på att SD skulle vara skyldig p.g.a. hans beteende i förhör med att han framlägger massa teorier. Det är inte alls ovanligt och tyder inte på varken skuld eller oskuld!
Citera
2018-08-01, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det var du som tog upp att man golar inte.

Jag förstår nu att du inte jobbar som polis.
Läs bättre.
Jag skrev att man inom gängrelaterad brottslighet undviker att gola. Jag påpekade också särskilt att jag inte ansåg SD tillhöra sådana gäng.

Nej, att jag inte jobbar som polis, det kan jag villigt erkänna. Jag har haft högre mål i livet än så och har därför skaffat mig examina inom mer anständiga yrken om man så säger.

OnT: Eftersom du hjälpt till med att försätta denna tråd i en sorts 'I väntan på Godot' (läs: NFC) och då ingen vet när eller ens OM det så småningom kommer nåt avgörande, så undrar jag om du vet om Polisen Örebro resp NOA har nån plan B?
Alltså vad blir nästa steg om inte NFC kan leverera nåt entydigt? Blir det då att man plockar in SD ytterligare en gång och ger honom lite av tredjegradsförhör med efterföljande erkännande, så att man i alla fall kan dra honom inför skranket.
Typ Jonas Falk-fallet. Fast han erkände förstås inte.
Citera
2018-08-01, 12:11
Medlem
Citat:
Vet inte men jag tolkade Moralensväktares inlägg som så att SD kom med flera teorier om flera alternativa GM och händelseförlopp. I så fall tänker jag att det kan vara någon i hans umgängeskrets, i synnerhet som att BO också verkar ha samma umgängeskrers via geocach t.ex?
Som sagt jag invände mot Moralensväktare synpunkt på att SD skulle vara skyldig p.g.a. hans beteende i förhör med att han framlägger massa teorier. Det är inte alls ovanligt och tyder inte på varken skuld eller oskuld!
Kanske bättre att Du skriver vad Du tror/tycker/tänker?
Hade det inte varit på sin plats att ringa polisen och tipsa om man nu har teorier oavsett GM... vad tycker Du?
Citera
2018-08-01, 12:13
Medlem
flixa81s avatar
Citat:

Att vänta till man själv sitter i förhör med att tipsa polisen är enligt mig definitivt mer tecken på skuld än oskuld.
Vore han oskyldig hade väl det bästa varit att bara svara på polisens frågor och litat på att det skulle bevisat hans oskuld? Inte komma med tips själv.
Men att tro att man kan lura polisen med alternativa teorier och gärningsmän blir lite too much.
Vore han oskyldig kunde han också tipsat polisen direkt med det han visste.
Så hade han ju själv sluppit sitta anhållen.
Men så smart var han inte.
Bet sig själv i foten kan man säga.
Citera
2018-08-01, 12:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om du inte sett detta beteenden hos en misstänkt i andra liknande situationer, då kan du inte följt många kriminalfall? Det är snarast regel än undantag se på Johanna Möller (Arboga), Mantorp (dubbelmord), Madsen (Ubåtsfallet) för att nämna aktuella. Ingen av dom kan anklagas för att sakna fantasi snarast har dom överskott av den varan.

Andra tiger sig mer eller mindre hela tiden genom alla förhör och rättegång. Lisa Holm mördaren är ett exempel på det.

Samtliga nämnda fall ledde till fällande dom på livstid.

Här avrådde hans advokat SD från att ta upp teorierna. Åtminstone initialt. Uppenbarligen gör han det ändå.

Då underskattar han grovt både förundersökningsledare och Åklagaren samt sin advokats erfarenhet.

Han riskerar sin trovärdighet.

Så det tyder på att han är skyldig?

Hur gör en oskyldigt anklagad i förhör då? Samma sak också.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-01 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in