2018-08-01, 11:27
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Precis vad skönt med en trådläsare som förstår vad jag försöker förklara.
Och inte går in för att missförstå varenda mening. 😉

Johanna Möller slog väl någon form av rekord i antal historier... Billy Fagerström hittade till och med på en låtsasperson (Ludde) för att rentvå sig själv.
Att SD verkar kunna uppvisa ett liknande beteende i förhör bådar inte gott. För honom själv alltså.
Citera
2018-08-01, 11:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad tror ni om min teori, om att man inte var överens om hur begreppet "bevis" skall definieras:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Jag är lite tveksam till att åklagaren skulle vara så omedveten vad som gäller i TR och om de definierar teknisk bevisning först när resultat kommit in och kan koppla den misstänkte med BO. Hade inte denna åklagare haft flera mordfall innan?
Citera
2018-08-01, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

///

Jag väljer att inte spekulera i vem som är mördaren, men det är tydligt att du matar tråden med bl a rent trams om hur du anser att en persons tigande under förhör skall [van-]tolkas.

Om du inte sett detta beteenden hos en misstänkt i andra liknande situationer, då kan du inte följt många kriminalfall? Det är snarast regel än undantag se på Johanna Möller (Arboga), Mantorp (dubbelmord), Madsen (Ubåtsfallet) för att nämna aktuella. Ingen av dom kan anklagas för att sakna fantasi snarast har dom överskott av den varan.

Andra tiger sig mer eller mindre hela tiden genom alla förhör och rättegång. Lisa Holm mördaren är ett exempel på det.

Samtliga nämnda fall ledde till fällande dom på livstid.

Här avrådde hans advokat SD från att ta upp teorierna. Åtminstone initialt. Uppenbarligen gör han det ändå.

Då underskattar han grovt både förundersökningsledare och Åklagaren samt sin advokats erfarenhet.

Han riskerar sin trovärdighet.
Senast redigerad av Remark 2018-08-01 kl. 11:42.
Citera
2018-08-01, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Har du fått någon förklaring eller hört via dina läckor hur det kom sig att åklagaren misslyckades två gånger att få till sannolika skäl?

Det är väldigt ovanligt att Tingsrätter är så uppstudsiga och inte går på åklagarens linje vid en häktningsförhandling, vad är utredarnas förklaring till Tingsrättens ovilja?

Enligt min mening så är fallet i så fall väldigt svagt och det verkar mer som en ren chansning från åklagarens sida att gå på sannolika skäl men du kanske har hört något annat?

Nää, Tingsrätten behöver inte redogöra så mycket för sitt beslut. Men jag antar att man inte gjorde samma helhetsbedömning på om SD skulle kunna försvåra utredningen på fri fot.
Som åklagaren gjorde. Sen får Sverige hård kritik för långa häktningar under utredningstiden så min övertygelse är att det i framtiden kommer bli svårare att få igenom häktningar.

Visst är det ovanligt att Tingsrätten går emot en åklagare två gånger i samma ärende.
Men det betyder ingalunda att inte bevisen är tillförlitliga utan det är helt enkelt bedömningar som avgör det hela.
Citera
2018-08-01, 11:35
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tolkar det som att han (likt t.ex. oss i tråden) har olika teorier på alternativa GM och händelseförlopp.
Om alla hörde av sig till polis för att berätta till dem skulle utredarna inte göra annat än följa upp tips.
Sedan är nog de flesta ändå rätt försiktiga med att peka finger mot människor i sin umgängeskrets när det gäller ett så grovt brott som mord. I synnerhet när det bara är spekulation och en teori av många teorier man har.
Vad finns det för anledning att göra så om man har tillit till polisens kompetens till att kunna lösa brottet?

Men blir man själv anklagad för brottet då måste man berätta om sina teorier.
Det är inte ovanligt mänskligt beteende. Både skyldiga och oskyldiga gör samma sak.

Men hur resonerar du?
Självklart vill polisen ha in ALLA tips i ett mordfall.
Hur vet du att SD har teorier om att det någon i hans umgängeskrets? Du skrev det, att man blir försiktig med att peka ut någon då?

Du tycker inte själv det är märkligt att SD inte tipsar om han vet något utan väntar med att berätta detta tills han själv är intagen som misstänkt?
Citera
2018-08-01, 11:40
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som att han (likt t.ex. oss i tråden) har olika teorier på alternativa GM och händelseförlopp.
Om alla hörde av sig till polis för att berätta till dem skulle utredarna inte göra annat än följa upp tips.
Sedan är nog de flesta ändå rätt försiktiga med att peka finger mot människor i sin umgängeskrets när det gäller ett så grovt brott som mord. I synnerhet när det bara är spekulation och en teori av många teorier man har.
Vad finns det för anledning att göra så om man har tillit till polisens kompetens till att kunna lösa brottet?

Men blir man själv anklagad för brottet då måste man berätta om sina teorier.
Det är inte ovanligt mänskligt beteende. Både skyldiga och oskyldiga gör samma sak.
Hade en kompis till mig blivit mördad och jag hade den minsta misstanke på hur det ev gått till så hade jag kontaktat polisen omedelbart (oavsett om bekanta eller ej). Sen är det upp till polisen om dom vill kolla upp det eller ej. Vad jag upplevt är polisen tacksamma för tips och återkommer om dom vill ha mer uppgifter. Att ge tips tidigt gör också att det kan klaras upp tidigare... har inget med tilltro till polisen att göra som Du skriver.
Citera
2018-08-01, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
/--/

Det är åklagaren som avför en person från misstanke, om så skulle vara fallet.

Ja det finns ju olika uppfattningar kring den saken i tråden, personligen tänker jag som du. Men vet du om åkl ens behöver kontakta TR ang en avskrivning?
Om det är helt upp till åkl att besluta i frågan så förstår jag inte varför det måste vara nödvändigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
/-/

Om nu Stefan Davidsson kommer att avskrivas så räcker det att åklagaren kontaktar tingsrätten. Ingen förhandling sker vid ett avskrivande.

Eftersom det har diskuterats mycket i tråden så har jag personligen kontaktat åklagarmyndigheten och ställt frågan.
/--/B]
Citera
2018-08-01, 11:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Men hur resonerar du?
Självklart vill polisen ha in ALLA tips i ett mordfall.
Hur vet du att SD har teorier om att det någon i hans umgängeskrets? Du skrev det, att man blir försiktig med att peka ut någon då?

Du tycker inte själv det är märkligt att SD inte tipsar om han vet något utan väntar med att berätta detta tills han själv är intagen som misstänkt?

Det är inte mitt resonemang och personliga tycke riktigt utan det är mänsklig psykologi. Tyvärr kanske man ska säga. Återigen, människor verkar faktiskt dra sig för att peka finger mot sina nära förrän de har mer kött på benen så att säga. Man gör inte det på lösa grunder och när det bara är spekulation och en teori bland många. Man kan ju misstänkta flera i sin omgivning av olika anledningar.
Jag menar inte att detta beteende är acceptabelt på något vis men det är mänskligt.
Det är nog jag som förklarar dåligt igen. Men det finns andra omständigheter som pekar mot SD som skyldig än hans beteende i förhören med att peka finger o.s.v. Samma sak gör även oskyldiga.
Citera
2018-08-01, 11:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag är lite tveksam till att åklagaren skulle vara så omedveten vad som gäller i TR och om de definierar teknisk bevisning först när resultat kommit in och kan koppla den misstänkte med BO. Hade inte denna åklagare haft flera mordfall innan?
Hanteringen av det här fallet ger ju onekligen ett intryck av att hon är oerfaren. En googling visar också på några tidigare fall, men där verkar utredningarna senare ha fått läggas ned.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-01 kl. 11:49.
Citera
2018-08-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Men har han sagt nått om att han tror att en annan, utpekad, person är GM?
Du skriver det på flera ställen att han pekar ut eller har misstankar om olika personer.

Hans advokat säger att han inte delgett polisen sina teorier. Jag TROR inte han pekat ut en person, utan ett scenario, varför LW var på fel plats vid fel tillfälle. Så tolkar jag advokatens ord.

Det du skriver kommer ju direkt från förhör med SD i så fall och inte från TR?

Vad var det som gick så fel i TR för åklagaren (tror inte jag sett något svar på det)?
Det uttalandet om jätte mycket bevis kontra försvarsadvokatens "dom har inget bevis" går ganska mycket stick i stäv. Även om det här till sakens natur att föra en sådan polemik, så borde försvarsadvokaten säga "dom har inga bevis som pekar mot min klient". Då finns det bevis, men går inte att härleda.

Skulle vara ett stort tillskott att veta något mer om vilken teknisk bevisning åklagaren ville föra upp, men som TR ignorerade (väldigt ovanligt, dessutom med ny bevisning sista gången).

Jag svarade just på en fråga från en trådföljare.
Man ska inte dra för stora växlar på att åklagaren förlorade två gånger i tingsrätten utan det är en bedömningsfråga och vi har med personer som gör olika bedömningar av bevisvärdet i det man lägger fram till Tingsrätten.

SD har inte pekat ut en enskild person utan lagt fram flera trådar för att slippa fokus på sig själv. Det är enligt han själv ett smart drag men oftast faller man på eget grepp och återigen riktas fokus på SD. Det är en sak att skvallra om saker på stan och få folk att tro på det man säger. En helt annan sak att göra det i polisförhör där man på detaljnivå kollar upp sanningen.

När det gäller utredningen så känner jag mig mera trygg i att det råder tystnad kring den.
Då det är ett tecken på att man har material att jobba med. Först när man kör fast och behöver få in mera iakttagelser från allmänheten brukar man släppa detaljer från utredningen.
Citera
2018-08-01, 11:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Hon ger ju onekligen ett visst intryck av att vara oerfaren. En googling visar också på några tidigare fall, men där verkar utredningarna senare ha fått läggas ned.

Ja det kan stämma. Läste en FUP (styckmord) där hennes namn fanns med, där den initialt misstänkte visade sig vara fel GM och en annan blev dömd senare.
Citera
2018-08-01, 11:52
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Vad tror ni om min teori, om att man inte var överens om hur begreppet "bevis" skall definieras:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Jodå. Syn på kvantitet kontra kvalitet vad gäller bevistyngd kan ha påverkat utfallet vid förhandlingarna, tror jag. Med kvantitet menar jag den påstådda jättemyckna tekniska bevisningen och med kvalitet avsaknad av vissa svar från NFC, som tyvärr verkar dröja. Kanske tyckte inte TR att (symboliskt) en rejäl mängd frukt från (av åklagare/utredare) specifikt utvalda träd garanterade en otvivelaktigt god sylt innan den var färdigtillverkad?
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2018-08-01 kl. 12:03. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in