Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Tyvärr har den svenska versionen förlorat mycket av sin ursprungliga charm. Under senare år har jag aldrig tittat på ett Svenska Antikrundan i realtid, utan bara på svt play, i syfte att kunna snabbspola bort alla störande mellanakter, flams med programledare, inslag från sminkrummet etc.
Däremot är den engelska versionen fortfarande väldigt sevärd, både värderinginslagen men även mellanakterna.
Det började för några år sedan om jag minns rätt: De där urtråkiga inslagen på alldeles för lång programtid om någon lokal trasmattsväverska som levde på orten under 1800-talet, orten där avsnittet spelas in på alltså. (Bara ett generiskt exempel, men hoppas att min poäng når fram).
Brittiska förlagan har förvisso liknande, men ändå, urtråkigt. Snabbspolar också förbi dessa inslag.
Retar mig också på deras värderingar, delvis på att de frågar "kunden" vad kunden tror att föremålet är värt,

, samt att de bara brukar ange ett värde utan att berätta om det rör sig om försäkringsvärdet, eller marknadsvärdet. (Dessa kan diffa, då antikviteter må ropas in på auktion för smärre belopp, men ska man ersätta en försvunnen pryl/stulen pryl med en motsvarande, kan det ta åratal av auktionsbesök, och kan ofta "lättare" hittas i antikaffärer som dock har vett att lägga ordentliga påslag på sina föremål..)
Antikrundan är på en knapp timma, det sevärda kanske är 20-30 minuter i bästa fall, normalt under 20 min.. Vissa föremål intresserar mig inte alls, exempelvis gamla dockor, nallebjörnar eller bjäfs. Halvruttna allmogeföremål renderar i lika stort ointresse hos undertecknad. -Blir snabbspolning där! (Även på allt kurbitsmålat!)
Saknar Peter Pluntky, hans kunnande på udda tekniska prylar var kul. Synd att SVT är så jäkla anala på att sparka medarbetare för minsta lilla. (Har för mig att han hade gjort något smärre reklamjobb, hade väl räckt med en varning tycker jag.)
Knut Knutsson blir mer och mer en parodi på sig själv med tiden, även om han är en rätt skön snubbe så blir det lite överspelat ibland...
Edit och lite OT: Till utseendet påminner Knut Knutsson en del om den nye M-ledaren slog det mig plötsligt just nu..