2018-03-23, 07:19
  #457
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Visst har Antikrundan ändå fått en hel del kritik för rilltagande flamsighet? Ändå blir det bara värre och värre, det där nya inslaget om inspelningsorternas historia är ju ett nytt lågvattenmärke.
Citera
2018-07-31, 18:33
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Finns gamla (2009) avsnitt av Antikrundan någonstans?

Citat:
Frågor, svar och diskussioner om vart man kan ladda ner, eller hitta streams till tv-program
är inte tillåtna i programdiskussionstrådar.
Det finns dock andra ställen där man kan fråga och diskutera om detta.

• Vill man fråga vart man kan ladda ner tv-program så får man göra detta i fildelningsforumet,
där finns det en tråd som är avsedd för just detta:
(FB) Önskar du något? Posta dina REQUESTS här! ►►► EJ INVITES OCH STREAMING!

• Söker man efter en laglig stream till ett tv-program så kan man fråga i den avsedda
tråden för detta: (FB) Den stora "Var kan jag hitta ..."-tråden

https://www.flashback.org/announcement.php?f=56
Citera
2018-07-31, 19:07
  #459
Moderator
Dr Kings avatar
Nissen idag i Engelska Antikrundan som hade med en jacka som tillhört JFK och värderades till 300 000 pund. Snacka om att proviniens var allt där. Utan ”storyn” hade han väl fått kanske 100 pund för jackan.
Citera
2018-07-31, 20:39
  #460
Medlem
GilGrissom82s avatar
Idag har smyckesexperten Lars-Yngve Johansson avlidit, 77 år gammal:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/1kpqkQ/antikrundans-expert-lars-yngve-johansson-dod--blev-77-ar
Citera
2018-07-31, 21:17
  #461
Medlem
freeriderXIIs avatar
Tråkigt han var än av de bättre i antikrundan på att entusiasmera folket kring sitt specialområde.
Citera
2018-07-31, 21:47
  #462
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Tråkigt han var än av de bättre i antikrundan på att entusiasmera folket kring sitt specialområde.

Håller med. Undrar vem som blir efterträdare, inspelningarna brukar ju äga rum i slutet av sommaren.
Citera
2018-08-01, 07:04
  #463
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vorlander
De har fördärvat programmet till stor del med all musik och bakom kulisserna klipp som stör rytmen. Tyvärr är det så med de flesta tv produktioner idag. Det sköna med antikrundan förr var att föremålen var helt i fokus och utan musik och annat ovidkommande så försattes man i ett närmast meditativt tillstånd när man såg programmet. Istället för musik hörde man tidigare det där sköna sorlet i bakgrunden som ytterligare förstärkte känslan.

Tyvärr har den svenska versionen förlorat mycket av sin ursprungliga charm. Under senare år har jag aldrig tittat på ett Svenska Antikrundan i realtid, utan bara på svt play, i syfte att kunna snabbspola bort alla störande mellanakter, flams med programledare, inslag från sminkrummet etc.

Däremot är den engelska versionen fortfarande väldigt sevärd, både värderinginslagen men även mellanakterna.
Citera
2018-08-01, 07:18
  #464
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Idag har smyckesexperten Lars-Yngve Johansson avlidit, 77 år gammal:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/1kpqkQ/antikrundans-expert-lars-yngve-johansson-dod--blev-77-ar

Otroligt tråkigt, även om hans ämne smycken inte är det som tilltalat mig mest var det en trevlig expert och en "given" figur i rutan. Varit med i drygt 20 år alltså, tiden går fort verkligen.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tyvärr har den svenska versionen förlorat mycket av sin ursprungliga charm. Under senare år har jag aldrig tittat på ett Svenska Antikrundan i realtid, utan bara på svt play, i syfte att kunna snabbspola bort alla störande mellanakter, flams med programledare, inslag från sminkrummet etc.

Däremot är den engelska versionen fortfarande väldigt sevärd, både värderinginslagen men även mellanakterna.

Dom svenska mellanakterna har tagit över för mycket ja. Visst att det kan vara på sin plats med nåt kortare inslag som t.ex. när något minnesvärt föremål har sålts vidare men inte som det är nu när det känns som att halva tiden är andra inslag än när det värderas.

Det är ju värderingarna som är det intressanta. Ska man göra inslag vore det mer intressant att se något om varje experts "vardagsjobb" isf så man får en inblick i det. Inte långa men en kort variant.
Citera
2018-08-01, 07:25
  #465
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tyvärr har den svenska versionen förlorat mycket av sin ursprungliga charm. Under senare år har jag aldrig tittat på ett Svenska Antikrundan i realtid, utan bara på svt play, i syfte att kunna snabbspola bort alla störande mellanakter, flams med programledare, inslag från sminkrummet etc.

Däremot är den engelska versionen fortfarande väldigt sevärd, både värderinginslagen men även mellanakterna.

Det började för några år sedan om jag minns rätt: De där urtråkiga inslagen på alldeles för lång programtid om någon lokal trasmattsväverska som levde på orten under 1800-talet, orten där avsnittet spelas in på alltså. (Bara ett generiskt exempel, men hoppas att min poäng når fram).
Brittiska förlagan har förvisso liknande, men ändå, urtråkigt. Snabbspolar också förbi dessa inslag.

Retar mig också på deras värderingar, delvis på att de frågar "kunden" vad kunden tror att föremålet är värt, , samt att de bara brukar ange ett värde utan att berätta om det rör sig om försäkringsvärdet, eller marknadsvärdet. (Dessa kan diffa, då antikviteter må ropas in på auktion för smärre belopp, men ska man ersätta en försvunnen pryl/stulen pryl med en motsvarande, kan det ta åratal av auktionsbesök, och kan ofta "lättare" hittas i antikaffärer som dock har vett att lägga ordentliga påslag på sina föremål..)

Antikrundan är på en knapp timma, det sevärda kanske är 20-30 minuter i bästa fall, normalt under 20 min.. Vissa föremål intresserar mig inte alls, exempelvis gamla dockor, nallebjörnar eller bjäfs. Halvruttna allmogeföremål renderar i lika stort ointresse hos undertecknad. -Blir snabbspolning där! (Även på allt kurbitsmålat!)

Saknar Peter Pluntky, hans kunnande på udda tekniska prylar var kul. Synd att SVT är så jäkla anala på att sparka medarbetare för minsta lilla. (Har för mig att han hade gjort något smärre reklamjobb, hade väl räckt med en varning tycker jag.)

Knut Knutsson blir mer och mer en parodi på sig själv med tiden, även om han är en rätt skön snubbe så blir det lite överspelat ibland...

Edit och lite OT: Till utseendet påminner Knut Knutsson en del om den nye M-ledaren slog det mig plötsligt just nu..
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-08-01 kl. 07:31.
Citera
2018-08-01, 11:04
  #466
Medlem
Krickerts avatar
Varför finns inte antikrundan på svtplay?
Hittar bara antikmagasinet.
Citera
2018-08-01, 13:35
  #467
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Varför finns inte antikrundan på svtplay?
Hittar bara antikmagasinet.



En viss tid är det bara utlagt
Citera
2018-08-15, 20:19
  #468
Moderator
Dr Kings avatar
Obetalbar min på nissen som hade en tavla från Tanzania som hängde i barnrummet och som hade trodde var värd 5000 kr men som var värd 200 000 kr. Det är precis sådana typer av inslag som gör Antikrundan bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in