2018-08-01, 01:54
Medlem
praeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
SD har åtminstone påverkat samtalsklimatet enormt mycket. Och SD kommer självklart inte att kollapsa, de är starkare än någonsin. Ut i verkligheten med dig och prata med folk.
SD fyllde en viktig funktion från 2009-2015 ungefär. Jag själv röstade in dem i riksdagen 2010 och då kallades sverigedemokrater för hemska rasister och vanliga hjärntvättade svenskar sa upp sin bekantskap med människor som röstade SD. Samma människor som agerade så 2010, kommer i detta valet att själva rösta på SD. SD lyckades normalisera idén om "invandringskritik" så att vanligt folk tog till sig detta och vågade börja prata om problemen. SD vann striden mot medierna och vänsteretablissemanget, de lyckades normalisera denna frågan och när denna striden var vunnen, skulle de fortsatt "högerut" och jobbat för att normalisera nästa fråga, t.ex frågan om massiv återvandring för missanpassade babbar. Istället gör de det motsatta, de sparkar ut de radikala elementen inom partiet, personer som Kent Ekeroth osv. Har i allmänhet NOLL ENERGI, genomför inga kampanjer, ställer inga till svars för sitt beteende. Med det väljarstödet i ryggen är det otroligt att de inte lyckas göra mera väsen av sig.

Enligt mig är det uppenbart att SD valt fel strategi här, man har blivit mer PK istället för mer radikala. Man är uppenbart nöjda med sina positioner som högavlönade riksdagsmän. Man är långt ifrån den idealistiska, drivna rörelse man en gång var. Man har helt enkelt bekväma politiker
som hellre vill behålla sina positioner som riksdagsmän än att faktiskt skapa en förändring.

SD kommer inte kollapsa eftersom deras väljare till stor del består av nyfrälsta, religiösa fanatiker som dyrkar sin ledare JIMMIE över allt annat. Det här är människor som kommer, likt gamla gråsossar, som inte tänkt en egen politisk tanke i hela sitt liv, fortsätta rösta på SD "för att jag alltid har gjort det"

Fler och fler kommer dock gå över Afs och de är framtiden. Extremt viktigt att de kommer in redan i höst, då de med ett riksdagsinträde kan visa hjärntvättade sverigedemokrater vilken skillnad det faktiskt är i driv och engagemang mellan de två partierna.
Citera
2018-08-01, 06:02
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Kollapsen börjar efter kanonvalet man kommer göra detta val.

Man kommer fortsätta på sin liberalisering och sedan kommer man inte få något av värde uträttat och man kommer istället vara ett urvattnat parti åt det mer liberala-hållet snarare än det nationella.

Tror detta kommer börja märkas tydligt runt 2019-2020 och väljarna kommer börja undra vad SD egentligen kan göra för att återställa den sammanhållning, netionella stolthet, lag och ordning som en gång fanns i Sverige. Vart är vår trygghet? Vart är vår skola i världsklass? Varför låter vi parasiter vara kvar? Varför pratas det mer om homoadoptioner, kvotflyktingar och öppen svenskhet än om Sverige och svenskar?

Lite åt det hållet tror jag det kommer braka, hur snabbt kollapsen kommer är dock svårt att säga. Kommer inte hända över en natt utan kommer så klart ta ett par år. Kollapsen accelererar jämsides med förfallet i samhället.

My 2 cents iallafall och just för tillfället ser jag inget annat alternativ till detta. Det vore om SD ändrade kursen på skutan en aning men det kommer inte hända så länge maktstrukturen inom partiet ser ut som den gör.
Citera
2018-08-01, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27

Om vi bortser från dina våldsfantasier, så kan du väl läsa lite mer själv.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/78-av-85-tomma-stolar-tillhor-sverigedemokraterna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On69zw/tomma-sd-stolar-i-52-kommuner

Då har vi inte ens kommit in på de kommuner där SD:s representant/representanter inte ens klarat av att komma in med en endaste lite motion eller interpellation på hela sin madatperiod.

Läget nu är inte läget efter valet om en månad. Men du kanske inte fattar det? Sedan är det många som vill ha förändringar i riksdagen men inte bryr sig om kommun och landsting men de tar ju en lapp och stoppar i den så klart som protest.

Finns det kommuner som saknar namn på valsedeln för Sd så lägger man ju en sådan i alla fall för alternativen är avskyvärda. Jag kommer inte rösta Sd utan Afs, men i kommun och landsting får Sd duga och de har minst 30 namn i min kommun och kanske 100 i landstinget. Bryr mig inte alls om vad de har för sig men det är best choise.

Hur det är i Bjurholm vet jag inte 1 röst för Sd för några år sedan. Nu är det mer men ändå väldigt ointressant för alla utom några stycken i Bjurholm. Lokal politiken Stensele, Arjeplog är inte heller av någon allmänt intresse.
Citera
2018-08-01, 08:03
Medlem
Det som är oroande med SD är alla utrensningar samt att partiet så klart och tydligt har gått ut och bekräftat att de inte kommer att föra den politik som väljarna kommer att rösta in dem på i det kommande valet.

Åkesson har själv sagt att inga som är bosatta i landet kommer att sändas hem. Det har SD inte politik för.

NATO säger de snarare nja till än blankt nej.

I EU har de gått med i en grupp som är lite väl positivt inställda till EU.

De två senare är nog mest för att ställa in sig hos M som har både NATO och EU som viktiga frågor.

För Sverige kommer resultatet dock att bli ett närmare sammarbete med NATO, ingen Swexit och om kanske ett något minskad invandring men likväl alla som kommit hit stannar kvar samt eventuellt deras anhöriga kommer att tillkomma och belasta systemet än mer.

Jag hoppas jag har fel men lutar nog mer mot att detta är en rimlig analys. :-(

Att SD har rensat ut så många gamla trotjänare är för att förbereda ett samarbete med M. Eller S för den delen (beroende på vem som nappar först) då partiledningen har uttalat sig positiva till samarbete med båda de partierna.

De gamla trotjänarna var sådana som även stod för den gamala politiken. Den som SD har vunnit mark på men nu helt släppt. För att kunna bli en samarbetspartner med M eller S så var de tvungna att få bort allt motstånd inom partiet. Detta på bekostnad av SDs traditionella politik och på bekostnad av många gamla trotjänare.

Denna ”kupp” kom tillstånd när Jimmie var sjukskriven och Karlsson ledde partiet. Vid denna tidpunkt kunde en liberal grupp ta över och ställa om politiken. Det är väl främst Bieler och Karlsson som står för det nya SD som jag förstått det?

Detta förklarar även varför så många odemokratiska individer har fått utrymme inom partiet. De behövdes helt enkelt för att kunna genomföra utrensningen.

Som jag sa tidigare. Jag hoppas att jag har fel. Vi behöver ett starkt SD som kan få ordning på landet men jag är rädd för att det SD vi kommer att se efter valet inte kommer att uppfylla väljarnas förväntningar.

Jag befarar att många väljare kommer bli besvikna och försent upptäck att SD inte kommer att driva på de förändringar av migrationspolitik som väljarna förväntat sig.

Därav anser jag även det vara bra att det finns alternativ med Afs. Frågan är bara om det inte är för sent att vänta till 2022 innan arbetet med att rädda landet kan påbörjas?

Hoppas innerligt att jag har fel i min analys av situationen men jag är rädd för att jag inte har det.

Endast tiden kan utvisa och vi får se hur SD sköter sig under den kommande mandatperioden.

Klart är att SD kommer bli stora. Många kommer att rösta på SD då folk inte förmår att ta in den information som faktiskt finns om läget och om den omställda politiken. Man behöver inte gå längre än till SDs egna företrädare för att få den omställda politiken belagd och bekräftad.

Ett annat stort problem med SD är att många med år av erfarenhet har fått lämna eller självmant lämnat partiet. Det är folk på lokal nivå som suttit i kommuner, landsting och i olika nämnder och gjort ett kanonarbete men nu ska ersättas av folk som har lite om någon erfarenhet av politiskt arbete.

Det kommer att bli tungrott och skapar en massa onödiga problem på vägen.

Jag tror att den främsta orsaken till att det ser ut som det gör inom SD är att vissa i partiledningen ansett att de jobbat så många år nu och tänker kassera in. De ska nå så höga positioner som möjligt och vissa hoppas på att kunna uppnå ministerposter i ett eventuellt regeringssamarbete. Dessa skiter nog fullständigt i landet och hur det går så länge de kan maximera sina inkomster och avsluta sina karriärer med att ha tagit sig så högt upp de kan i den politiska hierarkin. På så sätt tror jag att flera i partiet har gett upp kampen om landet.
Senast redigerad av envik 2018-08-01 kl. 08:18.
Citera
2018-08-01, 09:08
Medlem
Mycket intressant att notera att "SDs kollaps" nu ekar som ett mantra från extremhögern. Tidigare har det bara varit extremvänsterns företrädare som i tråd efter tråd tjatat om detta. Det visar med all önskvärd tydlighet att extremerna åt vardera håll till slut möts. Med andra ord, en röst på AfS = en röst på extremvänstern. Hujedamig.
Citera
2018-08-01, 18:03
Medlem
Alla uppgifter och undersökningar tyder på att SD är starkare än någonsin så kollapsen är nog långt borta.
Citera
2018-08-01, 21:14
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Mycket intressant att notera att "SDs kollaps" nu ekar som ett mantra från extremhögern. Tidigare har det bara varit extremvänsterns företrädare som i tråd efter tråd tjatat om detta. Det visar med all önskvärd tydlighet att extremerna åt vardera håll till slut möts. Med andra ord, en röst på AfS = en röst på extremvänstern. Hujedamig.

Skulle du kunna utveckla tack?
Citera
2018-08-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Nu räknar jag med att en hel del SD-troll kommer att gå i taket och totalförneka att SD på något sätt skulle stå inför en kollaps. Men om ni är Sverigevänner på riktigt och inte bara SD-vänner, så skiter ni fullständigt i SD och bryr er om nationen istället.

Bakgrunden till min trådstart är de massiva utrensningar som har skett i SD. Utrensningarna innebär en form av selektion och vad man har selekterat bort är "potenitial att hota befintliga ledningens position".

Kvar blir då en samling lallande ja-sägare som lärt sig att man kan bli rikligt belönad om man bara håller känselspröten uppe och läser av vad man tror att ledningen vill att man ska göra.

En dag kommer givetvis "de fyras gäng" att ha lämnat partiet eller jordelivet vilket nu som blir först och ersättare måste hittas. Alla ledare med potienial har redan kastats ut ur partiet, man måste därför välja en ledare bland alla dessa ja-sägare.

En ledare som inte vet vad han vill, har känselspröten uppe för vad andra vill och vars enda driftkraft är personlig vinning. Det blir en partiledare som blir lättkontrollerad utifrån - precis som i alla andra partier. Och då kan vi räkna med att SD står för precis samma globalistiska politik som resten av etablissemanget.

Min gissning är att detta sker när Mattias Karlsson lämnar politiken. Det är i praktiken han som bestämmer hur politiken ska formas.
det är därför att alla andra partier är helt från vettet som gör att sd bara växer
Citera
2018-08-01, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlpe
Jag sympatiserar inte med allt SD står för, men det drev som pågår nu i det tysta påminner om Ryssland inblandning i det amerikanska valet.

Hahaha! Här har vi en som läster Aftonhoran.
Hahaha! Ryssland....
Citera
2018-08-01, 23:29
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Nu räknar jag med att en hel del SD-troll kommer att gå i taket och totalförneka att SD på något sätt skulle stå inför en kollaps. Men om ni är Sverigevänner på riktigt och inte bara SD-vänner, så skiter ni fullständigt i SD och bryr er om nationen istället.

Bakgrunden till min trådstart är de massiva utrensningar som har skett i SD. Utrensningarna innebär en form av selektion och vad man har selekterat bort är "potenitial att hota befintliga ledningens position".

Kvar blir då en samling lallande ja-sägare som lärt sig att man kan bli rikligt belönad om man bara håller känselspröten uppe och läser av vad man tror att ledningen vill att man ska göra.

En dag kommer givetvis "de fyras gäng" att ha lämnat partiet eller jordelivet vilket nu som blir först och ersättare måste hittas. Alla ledare med potienial har redan kastats ut ur partiet, man måste därför välja en ledare bland alla dessa ja-sägare.

En ledare som inte vet vad han vill, har känselspröten uppe för vad andra vill och vars enda driftkraft är personlig vinning. Det blir en partiledare som blir lättkontrollerad utifrån - precis som i alla andra partier. Och då kan vi räkna med att SD står för precis samma globalistiska politik som resten av etablissemanget.

Min gissning är att detta sker när Mattias Karlsson lämnar politiken. Det är i praktiken han som bestämmer hur politiken ska formas.
Vid första anblicken verkar detta resonemang absurt. SD är ett parti i framgång - med "flyt". Inte kollapsar det? Men på sikt är det faktiskt inte helt omöjligt- delvis av de skäl som TS framhåller. Komihåg att det dominerande högerpopulistpartiet i Danmark - dansk folkeparti - ursprungligen var en utbrytning ur det då stora populistpartiet - framstegspartiet. Därför är det inte omöjligt att om fem sex år eller något mer, att det dominerande högerpopulistpartiet inte heter SD, utan AfS eller något annat!
Citera
2018-08-02, 02:54
Medlem
Jag tror de blir besegrade av sin egen seger när de väl får del av makten.
När de måste dalta med varenda pissfråga de blir med-ansvariga för i en regering så börjar det att kosta stöd och bilda osämjor inombords. Men efter att det hänt tar det nog ett bra tag ändå.
Skulle inte tro att de börjar kämpa nere vid riksdagsspärren förrän cirka 2050, men då har antingen SD fyllt sitt syfte eller så är landet utplånat i vilket fall som helst så det spelar ingen roll...
Citera
2018-08-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Skulle du kunna utveckla tack?

Det var en hänvisning till/allegori på Reimanns matematik, att + oändligheten och - oändligheten möts i samma punkt.

I det aktuella kontextet åstyftade jag att visst språkbruk (och hat-nivån) hos AfS är mycket likt det vi sett hos extremvänsterns flashbacktroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in