Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-31, 20:26
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Så du tror hon dopade sig helt på egen hand, för att dra fördelar gentemot sina träningskamrater, grannar och typ bästa väninnor, Björgen & Flugstad Östberg?

Såg några avsnitt av "verdens beste skijenter" inför VM i Falun 2015 och vid sidan om spåret är det här unga tjejer, som mest är fokuserad på att åka skidor.. De har ingen auktoritet alls gentemot t.ex. läkare och mäktiga NSF som har enorma resurser..

Att någon av dessa unga tjejer skulle köra ett eget dopingsupplägg vid sidan om NSF, det finns inte.. Skulle de åka dit hade man varit totalt körd för att bli uttagen framöver i landslaget också, då det finns många duktiga norska skidåkare att välja bland..

Tror även det norska folket som är skidkunniga greppade det rätt tidigt också, även de som tror på ev. medveten doping förstår att det i sådana fall var Norska Skidförbundet och inte Johaug som var boven i dramat..

Kanske därför jentan sluppit mycket kritik också, medan folk inte har mycket till övers för Skidförbundet med deras astmamediciner mm.. Det behöver inte bero på ren patriotism och att man som en struts stoppar ner huvudet i marken, utan kan också vara så att man har bättre koll på skidsporten än de flesta och förstår lite mer hur det funkar..

Menar du att det inte gör något om en utövare missar tre kontroller eller?
Citera
2018-07-31, 20:27
  #158
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Varför säger de att den sista avvikelsen är i slutet av en 12-månadersperiod då? Det är väl helt självklart, att det är så, när perioden är rullande.. Kanske uppfattar fel, men jag antog att avvikelse 3 kom precis i slutet av 12-månadersperioden och hade det missade tillfället kommit en bit senare, så hade avvikelse 1 hunnit bli struken..

Tänkte reda ut vad som gäller bara. Miss 3 är inget att snacka om, när den kommer är det kalkat. Men att miss 1 måste komma i början av det rullande 12 månadersperioden ställer jag mig frågande till. Jag tolkar det som att det inte är tillåtit med tre missar under en rullande 12 månadersperiod. Följaktligen kan då miss 1 och 2 komma i månad 7 och 9 t ex.

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Jaha, för dig kanske, men du var väl inte ens med i diskussionen?

Nej, sant. Jag var inte med i ursprungsdiskussionen. Kollade bakåt i tråden och såg ursprunget. På vilket sätt gör det skillnad om det är tre raka eller tre utspridda enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Prompt, jag tror inte att hon dopat sig helt enkekt, sträckte mig till rätt övertygad, men sade också att att man aldrig kan vara helt säker och därmed är jag inte helt övertygad..

Ja, det var lite dubbla budskap i ditt inlägg jag citerade först. Förstår dig bättre nu.

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Tid för eftertanke och en gnutta sunt förnuft? Ja, att inte döma någon på förhand tycker jag passar rätt bra in på detta..

Likaså är ett friande synsätt av misstänkt atlet på förhand inte bra förutsättningar. Vi får helt enkelt se vart det leder...

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Det är klart att förbundet varit på henne efter miss 1 och miss 2 (har läst det också), men det var personer som hävdade att den "spontana känslan var 3 st raka missar" och då tror jag man skulle legat på mycket hårdare, vid 2 raka missar.. Om avvikelserna skett t.ex. månad 1, månad 6 & månad 12, så är det fullt förståeligt att man ligger på, men inte lika hårt som om det var flera avvikelser i rad..

Jo, ska vi spekulera så borde förbundet varit på henne efter miss 1 och 2. Hur hårt vet vi inte (om det nu spelar någon roll)?

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Ja, regler är regler, men för mig är det en enormt skillnad nu när jag skall följa årets skidsäsong med Johaug, om hon själv fuskat medvetet eller om hon enbart klantat sig alt. läkare lurat i åkarna förbjudna preparat..

Ett litet sidospår ja. Tror vi tycker olika i den affären. Bra så...

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Har jag sagt att Bahta är ett offer? Bara för att man inte målar f*n på väggen utan ser positivt på situationen, så innebär det inte att jag ser henne som oskyldig till detta läge.. Även om hon är "ren", så har hon själv satt sig i en knivig situation och det får hon ta ansvar för.. Klarar man inte få bort någon av dessa avvikelser, så riskerar hon med rätta en avstängning för brott mot dopingsreglerna..

Nej, du har inte sagt det ordagrant. Jag la det ordet i munnen på dig. Fel av mig inser jag när jag ser din reaktion, sorry för det. Tolkade ditt vurmande för att MB underförstått inte hade alla hönsen hemma samt att du hintade om slarv/klant som att hon var ett offer för omständigheterna.
__________________
Senast redigerad av rainbowia 2018-07-31 kl. 20:41.
Citera
2018-07-31, 21:43
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Menar du att det inte gör något om en utövare missar tre kontroller eller?

Tror jag förklarade min synpunkt på detta, i slutet av ett inlägg strax innan ditt..

För övrigt känns det väldigt märkligt att man bara ska lägga locket på från Friidrottsförbundet fram till EM.. Har ju gillat Meraf och hennes resa, men det känns inte bra att ha detta liggande över EM, där Bahta är ett av våra affischnamn.. Ska man hålla på henne eller inte liksom?

Det hade varit så mycket bättre om Friidrottsförbundet varit tydligare kring detta och om de tror på goda möjligheter att få bort avvikelser, så förklara gärna detta..

Om det bara är missförstånd och inte dopingmisstankar, så håll inte bara tyst utan upp med det på bordet, så svenska folket i bästa fall kan få möjligheten att heja fram Meraf i EM..

Det blir ju väldigt svårt att glädjas över en ev. framgång för Bahta om man inte har fått de här tveksamheterna ur världen innan tävlandet..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-07-31 kl. 21:45.
Citera
2018-07-31, 22:44
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tänkte reda ut vad som gäller bara. Miss 3 är inget att snacka om, när den kommer är det kalkat. Men att miss 1 måste komma i början av det rullande 12 månadersperioden ställer jag mig frågande till. Jag tolkar det som att det inte är tillåtit med tre missar under en rullande 12 månadersperiod. Följaktligen kan då miss 1 och 2 komma i månad 7 och 9 t ex.

Nej, sant. Jag var inte med i ursprungsdiskussionen. Kollade bakåt i tråden och såg ursprunget. På vilket sätt gör det skillnad om det är tre raka eller tre utspridda enligt dig?

Ja, det var lite dubbla budskap i ditt inlägg jag citerade först. Förstår dig bättre nu.

Likaså är ett friande synsätt av misstänkt atlet på förhand inte bra förutsättningar. Vi får helt enkelt se vart det leder...

Jo, ska vi spekulera så borde förbundet varit på henne efter miss 1 och 2. Hur hårt vet vi inte (om det nu spelar någon roll)?

Ett litet sidospår ja. Tror vi tycker olika i den affären. Bra så...

Nej, du har inte sagt det ordagrant. Jag la det ordet i munnen på dig. Fel av mig inser jag när jag ser din reaktion, sorry för det. Tolkade ditt vurmande för att MB underförstått inte hade alla hönsen hemma samt att du hintade om slarv/klant som att hon var ett offer för omständigheterna.

Ja, jag är ju inte helt säker på detta, utan kan ha tolkat det fel, men förstår inte varför man skulle uttala sig om att den sista avvikelsen kommit i slutet på en rullande 12-månadersperiod, vilket ju alla förstår..

Ja, inte friar det Bahta från ansvaret, men det är klart att jag ifrågasätter påståenden som menade att det var klappat och klart med 3 avvikelser strax efter varandra..

Friar hellre än dömer en misstänkt iaf, men jag har inte "friat" Bahta heller, utan hon har en hel del att förklara först, det är rätt självklart iom 3 avvikelser inom ett år..

Man har varit på henne efter den första, ännu mer efter den andra, så det borde inte kunna gå att missa en tredje gång, därför behöver Friidrottsförbundet vara tydligare om vad som hänt, framför allt när man såg så positivt på att få stryka åtminstone en avvikelse, så borde det inte vara några problem..

Det jag sett av Bahta är en person som ansträngt sig på ett helt annat sätt än t.ex. Aregawi och verkligen velat representera Sverige på ett bra sätt i mästerskap och Finnkampen.. Jag ser också en person som haft det lite svårt i intervjuer och när hennes första förklaring är problem med läs -och skrivkunnighet, samt förståelse, så är väl det minsta man kan göra att lyssna på henne, innan man dömer ut henne som dopad.. Dock kommer man inte ifrån att det är Bahta som själv har ansvaret och klarar hon inte att fixa det själv, måste hon ta hjälp för detta måste ju fungera..

Om Friidrottsförbundet kan visa på att det definitivt inte handlar om doping, så behöver man ta fram det innan EM..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-07-31 kl. 22:52.
Citera
2018-07-31, 23:04
  #161
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Ja, jag är ju inte helt säker på detta, utan kan ha tolkat det fel, men förstår inte varför man skulle uttala sig om att den sista avvikelsen kommit i slutet på en rullande 12-månadersperiod, vilket ju alla förstår..

Ja, inte friar det Bahta från ansvaret, men det är klart att jag ifrågasätter påståenden som menade att det var klappat och klart med 3 avvikelser strax efter varandra..

Friar hellre än dömer en misstänkt iaf, men jag har inte "friat" Bahta heller, utan hon har en hel del att förklara först, det är rätt självklart iom 3 avvikelser inom ett år..

Man har varit på henne efter den första, ännu mer efter den andra, så det borde inte kunna gå att missa en tredje gång, därför behöver Friidrottsförbundet vara tydligare om vad som hänt, framför allt när man såg så positivt på att få stryka åtminstone en avvikelse, så borde det inte vara några problem..

Det jag sett av Bahta är en person som ansträngt sig på ett helt annat sätt än t.ex. Aregawi och verkligen velat representera Sverige på ett bra sätt i mästerskap och Finnkampen.. Jag ser också en person som haft det lite svårt i intervjuer och när hennes första förklaring är problem med läs -och skrivkunnighet, samt förståelse, så är väl det minsta man kan göra att lyssna på henne, innan man dömer ut henne som dopad.. Dock kommer man inte ifrån att det är Bahta som själv har ansvaret och klarar hon inte att fixa det själv, måste hon ta hjälp för detta måste ju fungera..

Om Friidrottsförbundet kan visa på att det definitivt inte handlar om doping, så behöver man ta fram det innan EM..

Ja, att den tredje missen kommer i slutet av perioden säger sig självt. Det är då man åker fast så att säg. Min frågeställning var dock miss ett och två. Jag uppfattar det som de kan vara när som helst under perioden. T.o.m. kan de vara i månad 12 alla tre?

Tror inte det dessvärre kan komma något besked om doping eller inte innan "Em". Jag menar, ska MB själv erkänna att hon dopat sig? Och ett uttalande att hon är oskyldig kan man inte gå på som en sanning.

Hon blir i bästa fall avstängd tills vidare i väntan på ev utredningar.
Citera
2018-07-31, 23:17
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, att den tredje missen kommer i slutet av perioden säger sig självt. Det är då man åker fast så att säg. Min frågeställning var dock miss ett och två. Jag uppfattar det som de kan vara när som helst under perioden. T.o.m. kan de vara i månad 12 alla tre?

Tror inte det dessvärre kan komma något besked om doping eller inte innan "Em". Jag menar, ska MB själv erkänna att hon dopat sig? Och ett uttalande att hon är oskyldig kan man inte gå på som en sanning.

Hon blir i bästa fall avstängd tills vidare i väntan på ev utredningar.
Bahta kommer väl inte bli avstängd utan forsätter tävla på i sann Sundby/Froome anda mot experter som Andren Sandbergs åsikt. Känns sådär faktiskt.
Citera
2018-07-31, 23:25
  #163
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Bahta kommer väl inte bli avstängd utan forsätter tävla på i sann Sundby/Froome anda mot experter som Andren Sandbergs åsikt. Känns sådär faktiskt.

Jag som precis hade intalat mig att det oavsett skulle bli ett trovärdigt beslut. Tyvärr så har det cyniska ofta företräde...
Citera
2018-07-31, 23:41
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, att den tredje missen kommer i slutet av perioden säger sig självt. Det är då man åker fast så att säg. Min frågeställning var dock miss ett och två. Jag uppfattar det som de kan vara när som helst under perioden. T.o.m. kan de vara i månad 12 alla tre?

Tror inte det dessvärre kan komma något besked om doping eller inte innan "Em". Jag menar, ska MB själv erkänna att hon dopat sig? Och ett uttalande att hon är oskyldig kan man inte gå på som en sanning.

Hon blir i bästa fall avstängd tills vidare i väntan på ev utredningar.

Tvivlar på att alla skulle vara i månad 12, i sådana fall har verkligen Friidrottsförbundet lagt ut dimridåer med 19 lyckade test sedan januari 2017 och uttalandet om att den sista avvikelsen skedde i slutet av 12-månadersperioden..

Läs-och skrivsvårigheter, olyckliga sjukdomsfall, samt även inloggningsproblem och kompletterande rapportering via mail uppges som orsaker, enligt Friidrott.se

www.friidrott.se/nyheter.aspx?id=22381
Citera
2018-07-31, 23:51
  #165
Medlem
Mo Farrah missade visst två test inför doping-OS i London.

Lizzie Armistead, brittisk cyklist (som därmed lär vara dopad) missade tre test inför Rio men fick tävla iallafall pga teknikaliteter.

Så missade test används av dopare inför mästerskap.

Att fridrottsförbundet tar så lättvindigt på detta är inte bra. Skickar signaler till resten av världen att Sverige är en doping-nation.
Citera
2018-08-01, 00:17
  #166
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Mo Farrah missade visst två test inför doping-OS i London.

Lizzie Armistead, brittisk cyklist (som därmed lär vara dopad) missade tre test inför Rio men fick tävla iallafall pga teknikaliteter.

Så missade test används av dopare inför mästerskap.

Att fridrottsförbundet tar så lättvindigt på detta är inte bra. Skickar signaler till resten av världen att Sverige är en doping-nation.

Min spontana tanke när jag nu läste vad som står på friidrott.se hemsida var - Hmm. här finns en klar risk att de slår knut på sig själva. Förbundet då alltså. Å ena sidan framhäver de att det ska vara doping - noll tolerans o andra sidan verkar de ha köpt MBs story med hull och hår. Bl a så hänvisar de till sociala medier till MBs försvar.

Citat:
Vi kan dock konstatera att Meraf inte hållit sig undan eller medvetet felrapporterat, vilket bland annat är tydligt då vi alla kan följa hennes tränings- och tävlingsaktiviteter via sociala medier.

Står också att hon är fri att tävla i "EM".

Håller med att det är en lättvindig attityd.



Ligger nu på dopingkommisionens bord.

Lite info om hur det ser ut ute i distrikten om hur man ska bekämpa dopingen.

Citat:
6.11 Hjälpmedel

DF/SISU-distrikt bör vid varje tillfälle som ges sprida antidopinginformation. RF tillhandahåller några hjälpmedel för att informera om antidoping.
 Dopingkontrollnytt, nyhetsbrev per e-post till dopingkontrollfunktionärer.  Antidopingnytt, nyhetsbrev per e-post till intresserade prenumeranter.  Facebooksidan Svensk Antidoping.  Powerpointbildspel.  Foldrar - ”Dopingkontroll”, ”Tänk efter före”, ”Vaccinera klubben”.  Affischer.  Banderoller.  Rollups.  Utbildningsupplägg: Vaccinera klubben mot doping www.rf.se/vaccinera Dopingquiz  Lärgruppshandledning: Antidopingsnack.  Filmer - ”Dopingkontroll”, ”Kosttillskott”.


Hade varit intressant att få ta del av quizen.

Edit. Även filmen "Dopingkontroll" är av intresse. Man ser framför sig lokala vältränade skådisar ligga på bänkpressen med pålagt strategiska svettdroppar här och där, när (utan förvarning) en kvinna med barsk min och knut i nacken knackar på och ska göra ett så kallat "oannonserat dopingtest".
__________________
Senast redigerad av rainbowia 2018-08-01 kl. 00:33.
Citera
2018-08-01, 00:21
  #167
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Tvivlar på att alla skulle vara i månad 12, i sådana fall har verkligen Friidrottsförbundet lagt ut dimridåer med 19 lyckade test sedan januari 2017 och uttalandet om att den sista avvikelsen skedde i slutet av 12-månadersperioden..

Läs-och skrivsvårigheter, olyckliga sjukdomsfall, samt även inloggningsproblem och kompletterande rapportering via mail uppges som orsaker, enligt Friidrott.se

www.friidrott.se/nyheter.aspx?id=22381

Tack för länken.

Ser mellan raderna att det finns inget som tyder på varken det ena eller andra när det gäller Miss 1 och 2. Kan vara månad 1, kan vara månad 8, kan vara månad 12. Vi vet inte. Vad säger du om att vi släpper det tills vidare?
Citera
2018-08-01, 00:29
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Min spontana tanke när jag nu läste vad som står på friidrott.se hemsida var - Hmm. här finns en klar risk att de slår knut på sig själva. Förbundet då alltså. Å ena sidan framhäver de att det ska vara doping - noll tolerans o andra sidan verkar de ha köpt MBs story med hull och hår. Bl a så hänvisar de till sociala medier till MBs försvar.



Står också att hon är fri att tävla i "EM".

Håller med att det är en lättvindig attityd.



Ligger nu på dopingkommisionens bord.

Lite info om hur det ser ut ute i distrikten om hur man ska bekämpa dopingen.



Hade varit intressant att få ta del av quizen.
Påminner om Johaug-saken då skidförbundet la ut diverse rökridåer, förutom den sparkade läkaren så viftades med något protokoll son skulle bevisa oaktsamheten och diverse karaktärsbeskrivningar. Så typiskt, fördöma all doping i andra länder, men händer det här är det ett gulligt missförstånd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback