2018-07-31, 20:45
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Tycker karlovic serve ser ovanligt lös ut i highlightsen, som att han inte gick på den riktigt vid några tillfällen.

Vet inte vad för hastighet Karlovic slog sina servar men han gjorde i alla fall sju servess i första och noll i andra. Kan inte vara så vanligt att Karlovic spelar ett set utan att slå ett enda ess så han hade väl inte sin bästa servedag kan man nog säga.
Citera
2018-07-31, 20:46
Medlem
Murray är rankad 832 enligt aftonbladet. Varför detta? Senast jag kolla så var han åtminstone topp 5.
Citera
2018-07-31, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Vet inte vad för hastighet Karlovic slog sina servar men han gjorde i alla fall sju servess i första och noll i andra. Kan inte vara så vanligt att Karlovic spelar ett set utan att slå ett enda ess så han hade väl inte sin bästa servedag kan man nog säga.

Men kanske är nu Elias kommer , ska han bli topp 20 som du tror han kan bli så bör det ske snart
Citera
2018-07-31, 20:49
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Nån som sett nån match i Washington? Dom testar shot clock där. Murray var positiv efter sin match igår(tuff tresetare mot McDonald).

Får väl kika in lite matcher ikväll.

Har inte sett något från Washington men det låter bra. Nu får man allt svart på vitt så det kan inte bli något klag på domarna och inga domare som är rädda för att gå in och dela ut varningar. Håll dig till shot clock annars får du skylla dig själv helt enkelt.
Citera
2018-07-31, 20:52
Avslutad
Citat:
25 sekunder från det att domaren ropat ut ställningen. Vid servebyte 25 sekunder efter att bollarna är på rätt sida plan. Bollen måste inte vara i spel men man måste påbörjat serverörelsen(bollstuds räknas inte). Bestraffningssystemet är samma som utan shot clock, varning, poängstraff o.s.v.

Det där kan väl knappast stämma, om de nu inte har ändrat det (vilket vore idiotiskt). Snabb googling ger:
From 2013, on both the ATP World Tour and ATP Challenger Tour, a time violation between points (25 seconds) will be penalised in the first instance with a warning. For the second and all subsequent violations, the penalty will be a fault for the server and a point penalty for the receiver.
Så först varning, sen sumpar man förstaserven varje gång det händer senare. Men aldrig poängförlust (eller gem- och matchförlust, som är fallet vid racketsmashar och andra varningar).

("point penalty for the receiver" är alltså om mottagaren går runt och inte är redo, vilket knappast aldrig sker.)
Citera
2018-07-31, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det där kan väl knappast stämma, om de nu inte har ändrat det (vilket vore idiotiskt). Snabb googling ger:
From 2013, on both the ATP World Tour and ATP Challenger Tour, a time violation between points (25 seconds) will be penalised in the first instance with a warning. For the second and all subsequent violations, the penalty will be a fault for the server and a point penalty for the receiver.
Så först varning, sen sumpar man förstaserven varje gång det händer senare. Men aldrig poängförlust (eller gem- och matchförlust, som är fallet vid racketsmashar och andra varningar).

("point penalty for the receiver" är alltså om mottagaren går runt och inte är redo, vilket knappast aldrig sker.)

Returtagaren ingår väl mycket väl i servereglerna. Men ok, inget mer än poängbestraffning.

Det idiotiska med hårdare straff vet jag inte om jag håller med om. Golfen testade shot clock för några månader sedan med ett slags plikt direkt. Föll väl ut, bara fyra stycken drog över tiden på hela tävlingen och ingen mer än en gång. Tappad förstaserve betyder för dom flesta ca 25% sämre chans att vinna bollen. Tappa två-tre förstaservar på en match ändrar inte så mycket, men möjligen på dom viktigaste poängen. Till sist handlar det mer om att ändra ett beteende än något annat och få ett bättre flyt i matcherna.

Domare har fortfarande chansen att visa fingertoppskänsla efter långa poäng och inte ropa ut ställningen direkt ifall en spelare ligger ned framme vid nät eller liknande.
Citera
2018-07-31, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolandinho
Murray är rankad 832 enligt aftonbladet. Varför detta? Senast jag kolla så var han åtminstone topp 5.

Murray la ned säsongen halvvägs ifjol, höftskadad. Sen testade han vid nyår men var inte redo. Kom tillbaka till grässäsongen men kände sig inte redo för femsetsmatcher och skippade Wimbledon. Så nu under hardcourtsäsongen blir det hans riktiga comeback på touren, han har helt enkelt inte spelat kontinuerligt på ett år.
Citera
2018-07-31, 21:27
Avslutad
Citat:
Returtagaren ingår väl mycket väl i servereglerna. Men ok, inget mer än poängbestraffning.

Det idiotiska med hårdare straff vet jag inte om jag håller med om. Golfen testade shot clock för några månader sedan med ett slags plikt direkt. Föll väl ut, bara fyra stycken drog över tiden på hela tävlingen och ingen mer än en gång. Tappad förstaserve betyder för dom flesta ca 25% sämre chans att vinna bollen. Tappa två-tre förstaservar på en match ändrar inte så mycket, men möjligen på dom viktigaste poängen. Till sist handlar det mer om att ändra ett beteende än något annat och få ett bättre flyt i matcherna.

Domare har fortfarande chansen att visa fingertoppskänsla efter långa poäng och inte ropa ut ställningen direkt ifall en spelare ligger ned framme vid nät eller liknande.

Tycker straffet är hårt nog. Tappa förstaserven känns, och gör såklart att folk kommer försöka undvika att gå över. Hade de räknats tillsammans med de andra varningarna hade folk dessutom riskerat poängavdrag för första gången de slår sönder ett racket (Zverev och Wawrinka brukar kunna ha sönder ett per varje viktig match, typ). Plus, efter första poängavdraget hade man riskerat gemförlust, vilket är på tok för strängt.

Men visst, man kan tycka annorlunda om det.

Tror för övrigt jag lästa att Nadal låg på 25 sekunder i genomsnitt i kvartsfinalen i Wimbledon, och hans motståndare Del Potro på 26 sekunder. Rätt många som ligger där. Har egentligen aldrig stört mig så hemskt mycket, även om Nadal vs. Djokovic-matcher kan bli rätt långa ibland.

Sen är frågan vad som händer om en spelare kastar upp bollen men väljer att ta ner den igen för att uppkastet var dåligt, tex Murray och Konta. Borde också räknas som tid.
Citera
2018-07-31, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Tror för övrigt jag lästa att Nadal låg på 25 sekunder i genomsnitt i kvartsfinalen i Wimbledon, och hans motståndare Del Potro på 26 sekunder. Rätt många som ligger där. Har egentligen aldrig stört mig så hemskt mycket, även om Nadal vs. Djokovic-matcher kan bli rätt långa ibland.

Sen är frågan vad som händer om en spelare kastar upp bollen men väljer att ta ner den igen för att uppkastet var dåligt, tex Murray och Konta. Borde också räknas som tid.

25 sekunder i snitt är grymt mycket på gräs om du tänker på hur många poäng som är färdiga direkt på serven. Blankgem kan gå på en bit under minuten. Jag tror inte många ligger på den tidsnivån som Nadal och Del Potro gör, som är två av dom kanske 5-10% segaste spelarna på touren.

Apropå dom här spelarna tror jag det påverkar Del Potro oerhört mycket mer negativt än Nadal. D-P har byggt hela sin karriär på att vara sävlig och vila upp sin stora kropp så mycket det bara går mellan poängen. Nadal behöver fysiskt sett inte den där vilan, han måste bara få igenom sina ritualer. Möjligen att hans servande som är mer taktiskt än dom flesta andras kan få sig en törn.
Citera
2018-07-31, 21:46
Avslutad
Citat:
25 sekunder i snitt är grymt mycket på gräs om du tänker på hur många poäng som är färdiga direkt på serven. Blankgem kan gå på en bit under minuten. Jag tror inte många ligger på den tidsnivån som Nadal och Del Potro gör, som är två av dom kanske 5-10% segaste spelarna på touren.

Apropå dom här spelarna tror jag det påverkar Del Potro oerhört mycket mer negativt än Nadal. D-P har byggt hela sin karriär på att vara sävlig och vila upp sin stora kropp så mycket det bara går mellan poängen. Nadal behöver fysiskt sett inte den där vilan, han måste bara få igenom sina ritualer. Möjligen att hans servande som är mer taktiskt än dom flesta andras kan få sig en törn.

Det kan du nog ha rätt i. Kyrgios, Monfils och Federer är bland de snabbaste. Men både Agassi och Sampras från den "gamla tiden" tog det rätt snabbt också. Eller Borg.

Man kan ju undra om inte Nadal borde tjäna på att köra snabbare mellan servarna, i synnerhet på grus och HC. Är ju inte många som står emot honom i fysiskt, nötande spel. Så om han kan känna behovet att andas ut efter en intensiv 23-slagsduell kan man förmoda att de flesta motståndare är än mer uttröttade. Och om han då helt sonika tvingar dem att gå in i en ny duell efter bara en 10-sekundersvila: ja, kanske kan Nadal då köra slut sina motståndare än snabbare än vad som annars hade varit möjligt.

Har en del sympati för Nadals ymniga svettproduktion, då jag själv svettas jävligt mycket. Ocd-Grejset borde han dock kunna försöka jobba bort.

Vi får väl se vad resultatet blir. US Open kan hursomhelst bli grymt, med Fed, Nadal, Djok med i leken, Delpo, Cilic på nästa level, och Zverev, Isner, och Anderson på nästa efter det. (Wawrinka och Murray är väl ännu för osäkra i form för att kunna bedömas.)
Citera
2018-07-31, 21:52
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Men kanske är nu Elias kommer , ska han bli topp 20 som du tror han kan bli så bör det ske snart

Då säger vi att han vinner. Mannario är ingen storservare eller någon som slår dig av banan så det kommer bli en hel del långa bolldueller. Elias får bara inte blir för passiv, ha ett offensivt tänk genom hela matchen och inte slarva med transportslagen.

Del Potro tar hem titeln på söndag.
Citera
2018-07-31, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Då säger vi att han vinner. Mannario är ingen storservare eller någon som slår dig av banan så det kommer bli en hel del långa bolldueller. Elias får bara inte blir för passiv, ha ett offensivt tänk genom hela matchen och inte slarva med transportslagen.

Del Potro tar hem titeln på söndag.

Nej det är ju det han blir Elias ofta, för passiv , jag tror faktiskt han kan bli topp 50 iallafall, men han måste börja spela som han ska.
Han måste förstå själv hur han ska spela.
Han kan ju slå hårt och allt det där, gäller bara hitta ett offensivt spel som passar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in