Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
25 sekunder i snitt är grymt mycket på gräs om du tänker på hur många poäng som är färdiga direkt på serven. Blankgem kan gå på en bit under minuten. Jag tror inte många ligger på den tidsnivån som Nadal och Del Potro gör, som är två av dom kanske 5-10% segaste spelarna på touren.
Apropå dom här spelarna tror jag det påverkar Del Potro oerhört mycket mer negativt än Nadal. D-P har byggt hela sin karriär på att vara sävlig och vila upp sin stora kropp så mycket det bara går mellan poängen. Nadal behöver fysiskt sett inte den där vilan, han måste bara få igenom sina ritualer. Möjligen att hans servande som är mer taktiskt än dom flesta andras kan få sig en törn.
Det kan du nog ha rätt i. Kyrgios, Monfils och Federer är bland de snabbaste. Men både Agassi och Sampras från den "gamla tiden" tog det rätt snabbt också. Eller Borg.
Man kan ju undra om inte Nadal borde tjäna på att köra snabbare mellan servarna, i synnerhet på grus och HC. Är ju inte många som står emot honom i fysiskt, nötande spel. Så om han kan känna behovet att andas ut efter en intensiv 23-slagsduell kan man förmoda att de flesta motståndare är än mer uttröttade. Och om han då helt sonika tvingar dem att gå in i en ny duell efter bara en 10-sekundersvila: ja, kanske kan Nadal då köra slut sina motståndare än snabbare än vad som annars hade varit möjligt.
Har en del sympati för Nadals ymniga svettproduktion, då jag själv svettas jävligt mycket. Ocd-Grejset borde han dock kunna försöka jobba bort.
Vi får väl se vad resultatet blir. US Open kan hursomhelst bli grymt, med Fed, Nadal, Djok med i leken, Delpo, Cilic på nästa level, och Zverev, Isner, och Anderson på nästa efter det.

(Wawrinka och Murray är väl ännu för osäkra i form för att kunna bedömas.)