2018-07-31, 20:22
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kanonad? Han är säkerhetsklassad, inte nån hemlig agent.

Vad konstigt. Du som var så tvärsäker på att han inte hade något med försvaret att göra. Möjligen hemvärnsman kunde du sträcka dig till. Rackarns att Schazz släppte det där med klassningen och Säpo redan i början. Annars hade det märkliga svartsjukedramat varit lättare att tvinga igenom.
Citera
2018-07-31, 20:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Det är helt frivilligt, precis som det ska vara. Du har rätt. Jag tror att vi får vänta och aldrig veta.
Det är nog dessutom bara vi på Flashback som väntar. Alla andra har glömt bort det och det är väl lika bra. Dock finns det en del att vara uppmärksam på.T ex hur andra mord rapporteras i medierna. Det är blod, och mord och knivar. Senast i Örebro såg man offret under en presenning. Polisen uttalar sig och pressen suger ur minsta gnutta av rykten och oviktiga intervjuer med grannar osv osv. Jämför med LW fallet i ert stilla sinne.
76 artiklar om fallet bara i NA. Hur många krävs det?
Citera
2018-07-31, 20:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Han behöver inte vara anhållen i sin frånvaro. Det räcker med att han blivit förhörd och är "person of interest" (vet ej svenska termen för detta uttryck) för människorov i hemlandet vilket han ju var i början tydligen.

Jag talar om efter det han kom hem. Det verkar alltså intesom att det är från svensk polis man efterfrågat om SDs resa. Så USA verkar rimligtvis fått reda på det annorstädes. Att en person i inledningsskedet kan vara intressant och hörs är väl heller ingen offentlig uppgift som USA eller någon annan lätt kan tanka ned likt kretis och pletis slutskattebesked.

Återigen, jag bryr mig inte om vilka kriterier USA ställer för att godta eller neka någon inresa, det är deras angelägenhet. Om de vill får de neka någon på grund av fula skor om så är. Det som stör är om någon offentlig representant i Sverige så att säga kör ut uppgiften för en person som man då inte ens hade tillräckligt på för att hålla.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-31 kl. 20:33.
Citera
2018-07-31, 20:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Vad konstigt. Du som var så tvärsäker på att han inte hade något med försvaret att göra. Möjligen hemvärnsman kunde du sträcka dig till. Rackarns att Schazz släppte det där med klassningen och Säpo redan i början. Annars hade det märkliga svartsjukedramat varit lättare att tvinga igenom.
Mmm, finns en del i HV som är säkerhetsklassade... men det visste du säkert redan. Kanske till högre klass än UW, hur hög han nu har.
Citera
2018-07-31, 20:30
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
76 artiklar om fallet bara i NA. Hur många krävs det?

Ja där kommer det igen. Alla i tråden som har undrat varför det är så tyst, varför inget händer, varför NFC tar så lång tid osv, har naturligtvis fel och inbillar sig, så måste det vara.
Citera
2018-07-31, 20:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag talar om efter det han kom hem. Det verkar alltså intesom att det är från svensk polis man efterfrågat om SDs resa. Så USA verkar rimligtvis fått reda på det annorstädes. Att en person i inledningsskedet kan vara intressant och hörs är väl heller ingen offentlig uppgift som USA eller någon annan lätt kan tanka ned likt kretis och pletis slutskattebesked.

Tyvärr vet jag inte detaljer hur de vet men de får reda på på något vis vad inresande haft för sig i hemlandet. Säkerheten har skärpts till sedan 11/9, jag tror att främst de europeiska länderna gjort avtal med USA att registrera alla invånare som är misstännta av polisen i diverse brott. Dessa släpps inte in i USA. Du får gärna googla. Jag har tyvärr inte intresserat mig för detta förut men vet nu iaf att kontrollerna är väldigt trikta av de inresande.
De tillfrågas tydligen också om de haft kontakt med polisen i hemlandet av någon anledning. Det är ju möjligt också att SD själv berättade att han förhörts nyligen?
Senast redigerad av Rosamund 2018-07-31 kl. 20:38.
Citera
2018-07-31, 20:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ja där kommer det igen. Alla i tråden som har undrat varför det är så tyst, varför inget händer, varför NFC tar så lång tid osv, har naturligtvis fel och inbillar sig, så måste det vara.
Det finns alltså mediaintresse. Försök inte lägga in mer i mitt inlägg än jag skrev.
Citera
2018-07-31, 20:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Återigen, jag bryr mig inte om vilka kriterier USA ställer för att godta eller neka någon inresa, det är deras angelägenhet. Om de vill får de neka någon på grund av fula skor om så är. Det som stör är om någon offentlig representant i Sverige så att säga kör ut uppgiften för en person som man då inte ens hade tillräckligt på för att hålla.

Det har diskuterats tidigare. Sök i tråden så hittar du ett inlägg från Rosamund.
Citera
2018-07-31, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Tyvärr vet jag inte detaljer hur de vet men de får reda på på något vis vad inresande haft för sig i hemlandet. Säkerheten har skärpts till sedan 11/9, jag tror att främst de europeiska länderna gjort avtal med USA att registrera alla invånare som är misstännta av polisen i diverse brott. Dessa släpps inte in i USA. Du får gärna googla. Jag har tyvärr inte intresserat mig för vår detta förr men vet nu iaf att kontrollerna är strikta av de inresande.

Var han ens delgiven misstanke när han åkte? Nej jag bryr mig inte om att googla för det låter lätt absurt.
Citera
2018-07-31, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har diskuterats tidigare. Sök i tråden så hittar du ett inlägg från Rosamund.

Ja det har diskuterats tidigare. Och jag är tveksam till att uppgiften lämnats till USAs myndigheter från polis eller åklagare. Det kan ju lätt ses som ett slags utomrättsliga trakasserier från den ev svenska myndighetsrepresentanterna. I en brottsutredning är det väl tänkbart att det inledningsvis ofta är flera som ses som intressanta och tas in för förhör.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-31 kl. 20:44.
Citera
2018-07-31, 20:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Var han ens delgiven misstanke när han åkte? Nej jag bryr mig inte om att googla för det låter lätt absurt.
Med tanke på att tidigare brottslighet inte ses med blida ögon av USA:s myndigheter är det väl rimligt att tro att de kräver en hel del tillgång till ”information” från de länder som vill vara med i ESTA?
Men att det var så djupgående samarbete att det räckte med att ha varit anhållen ett par timmar...
Citera
2018-07-31, 20:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Med tanke på att tidigare brottslighet inte ses med blida ögon av USA:s myndigheter är det väl rimligt att tro att de kräver en hel del tillgång till ”information” från de länder som vill vara med i ESTA?
Men att det var så djupgående samarbete att det räckte med att ha varit anhållen ett par timmar...

Människorov är ett allvarligt brott. Man kan ju se det som att offret troligtvis har mördats också. Nej jag tror inte något land vill släppa in en eventuell mördare.
Självklart vill de veta om utlänningar varit anhållna för så grova brott.

Det hade ju varit bra om alla länder samarbetade så att man kunde utföra en sådan strikt kontroll innan man släpper in vem som helst i sitt land.
Senast redigerad av Rosamund 2018-07-31 kl. 20:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in