2018-07-31, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag hoppas att Elin går fri. Jag tycker att hon var modig. Vi behöver människor med lite passion.

Modig ? Är man modig om man pissar på lagar och på alla medborgare.

Så jag är modig om jag går ut och skjuter någon ? är det det du menar ?
2018-07-31, 01:33
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Om det inte finns en utsaga från pilot eller kabinpersonal om att hon brutit mot deras anbefallning hur ska en åklagare då visa att något anbefallits, idiotdjävel.

Ärligt talat, väx upp o sluta kasta fula ord. Eller är du under 18 som är gränsen för fb?

Det behövs ingen utsaga från någon pilot! Hon har filmat sig själv begå brottet. Man hör i videon hur kabinchefen ber henne sätta sig ner eller gå av planet för att kaptenen vill åka iväg! Det är nog bevis på att hon inte lydde. Hon stod upp och styrde och ställde och hindrade planet minst 30 min.

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Den räcker troligen inte, piloten måste troligen höras.

1. Det finns två pilotER på ett flygplan av denna storlek. Det ordet du snarare bör använda är befälhavaren vilket det enbart bara finns en utsedd att vara på varje flight.

2. Nej de måste inte höras. Som jag förklarade tidigare så är inte brottet begånget gentemot kaptenen. Han bryr sig inte mer än att han blev försenad och fick en situation på jobbet. Det hon bryter mot är Svensk lagstiftning i form av Luftfartslagen. Alltså blir det staten dvs. en tillsatt åklagare som driver målet om denne finner det värt att driva.

Personal hade behövts höras möjligtvis om hon inte filmade allt så det finns att se på nätet. Men nu var hon dum nog att göra detta och således så har hon själv fixat bevisningen som krävs för att sätta dit henne själv för brottet.

Så snälla läs vad vi skriver innan du på nytt hävdar samma infantila sak.

Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Det gjorde hon och i filmen säger hon själv att personalen försökt ta hennes mobil.
Dessutom är dom framme och säger till henne att stänga av mobilen och sätta sig på sin plats, något hon vägrar.

Exakt.

E: "I will not leave the plane until the man gets off."

Personalen: "But the captain tells you that you need to sit down or leave the aircraft now!"

E: "The captain has the authority to make the man go, I wont sit down until he goes."

Rätt självklart att hon går emot Befälet ombord redan där. Hade hon inte gjort det och kaptenen var på hennes sida så hade det ju inte vart något problem, då hade ju inte polisen kommit till gaten och mött upp henne när hon gått av.
2018-07-31, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag hoppas att Elin går fri. Jag tycker att hon var modig. Vi behöver människor med lite passion.

Visst, hennes ”passion” var det inget fel på. Däremot brast hon i konsekvenstänket. Effekterna vet ingen än. Kanske får hon anledning att ångra sig under lång tid framöver. Kanske kommer folk som ska utvisas fråntas möjligheten att säga adjö till sina nära och kära. Kanske kommer dyra privatflyg att användas i högre utsträckning för skattepengar som hade kunnat användas till mer behjärtansvärda ändamål.

Dessutom blir det större miljöpåverkan - vad säger fjanten och Elin-kramaren Ernman om det!?

Problemet är att folk som ni tre som sagt saknar konsekvenstänk.
2018-07-31, 08:28
Medlem
Tyvärr så kommer hon gå fri, så funkar mes Sverige, hon kanske får böter nen det finns jualltid nån idiotorganisation som betalar böterna åt henne, förmodligen med skattebidrag.
2018-07-31, 08:35
Medlem
Hanne Kjöller på DN skriver idag en utmärkt bra krönika om Elin Ersson och hennes agerande:

Citat:
Elin Ersson filmade hur hon stoppade en utvisning. Den som ser det live-sända inslaget och inte blir rörd – har inget hjärta. Men den som inte också ställer sig ett par frågor har ingen hjärna.

Ska alla avvisningar stoppas eller var det något särskilt med just denna? Ska vi alls ha en reglerad invandring? Och vem är det i så fall som ska reglera den? Folket – genom våra folkvalda i riksdagen – eller enskilda, som Elin Ersson?

https://www.dn.se/ledare/kolumner/hanne-kjoller-alla-som-anser-att-aktivism-gar-fore-ratt-reser-sig-upp/

Citat:
Låt säga att migrationsdomstolarna är usla på att tolka svensk lag: vilka är i så fall bättre? Får man mer rättssäkra beslut genom att be en grupp flygplansresenärer resa sig upp för att rädda en man som, enligt Elin Ersson, troligen kommer att dödas om han skickas till Afghanistan?

Citat:
Och hur är det egentligen med det med risken att dödas i Afghanistan? Större – absolut. Men sannolik? Tidskriften Blankspot har gjort det som inga andra medier gjort. Sedan 2016 har man fortlöpande, i Sverige och i Afghanistan, följt människor som ska eller har avvisats. I senaste numret konstaterar tidningen att man inte känner till att någon av de återvändande som följts skulle ha dött.

Citat:
Även den som tycker att målet helgar medlen har ett par frågor att besvara: Är det moraliskt rätt att förhindra en politik som enligt SOM-institutet har stöd hos majoriteten av befolkningen? Och kommer Elin Erssons minoritetsuppfattning att kunna tvingas på majoriteten?

Det där var en himla bra krönika av Hanne Kjöller. Hon ställer flera frågor som alldeles för sällan hörs i massmedia, där så många bara talar om hur viktigt det är att stå upp för godheten och hylla Elin Ersson för att hon är god.
2018-07-31, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey

(Mkt intressant text)

E: "I will not leave the plane until the man gets off."

Personalen: "But the captain tells you that you need to sit down or leave the aircraft now!"

E: "The captain has the authority to make the man go, I wont sit down until he goes."

p

Men på vilka grunder skulle kaptenen ”make the man go”? Bara för att en blek liten tjej hävdar att han högst sannolikt kommer att dö annars?

Det finns mig veterligen ingen information om att vederbörande man skulle ha uppträtt hotfullt, störande eller aggressivt. Därmed ingenting som skulle motivera att han lämnar planet efter avslutad ombordstigning.

Reglerna för att över huvud taget få lämna ett boardat plan måste väl vara oerhört stränga och ffa tillämpas vid akut sjukdom o.dyl.

Om inte flygbolagen och myndigheterna sätter ner foten nu kommer det att bli mängder med galna copycats som också vill testa gränserna.

Mitt förakt för de lismande och applåderande skarorna känner inga gränser.
2018-07-31, 09:03
Medlem
NorthernAngels avatar
Jag vet inte om det tagits upp men Marcus Oscarsson på TV4 har gjort en lite enkät på sin facebook-sida. Han är hyfsat neutral och har nog en ganska genomsnittlig skara följare. 22000 tycker Elin gjorde fel och 1300 tyckte Elin gjorde rätt. Jag tror det speglar vad folk i allmänhet tycker. Aktivister som hon är elitistiska och har inte folket med sig, bara en elit av kändisar och radikala personer inom politiken och media. Det är det som skiljer Elin mot t.ex. Gandhi och andra medborgarrättskämpar som hon säkert vill jämföra sig med: Gandhi, Martin Luther King och Nelson Mandela hade en folklig opinion med sig. Elin har 5 % med sig.

https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/1587603871346249?comment_id=1587604658012837
2018-07-31, 09:29
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Hanne Kjöller på DN skriver idag en utmärkt bra krönika om Elin Ersson och hennes agerande:

Det där var en himla bra krönika av Hanne Kjöller. Hon ställer flera frågor som alldeles för sällan hörs i massmedia, där så många bara talar om hur viktigt det är att stå upp för godheten och hylla Elin Ersson för att hon är god.

Kjöller och DN vet mycket väl att den här aktionen kommer att gynna SD. Det är det enda de bryr sig om, dessa kreatur. Glöm inte att det var hon som var med och mörkade sexövergreppen i Kungsträdgården.
Senast redigerad av WordWarrior 2018-07-31 kl. 09:31.
2018-07-31, 09:44
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Kjöller och DN vet mycket väl att den här aktionen kommer att gynna SD. Det är det enda de bryr sig om, dessa kreatur. Glöm inte att det var hon som var med och mörkade sexövergreppen i Kungsträdgården.

Hanne Kjöller kommer aldrig att respekteras på grund av hennes ställning då.
2018-07-31, 09:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorzeny
Hon studerar på socialhögskolan, är det verkligen lämpligt att en sådan människa skall få arbeta socialsekreterare?
När hon uppenbart tycker att hennes egna åsikter är viktigare än lagar och regler, borde hon inte avskiljas från utbildningen?
Det verkar inte speciellt rättssäkert att en sådan person skall arbeta som socialsekreterare.
90% av de som studerar på socialhögskolan har exakt samma åsikter som Elin. Efter några års ideologisk skolning så tar dom plats i samhällsapparaten som tjänstemanna-aktivister.
2018-07-31, 10:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Anne Ramberg debatterade mot Sven Erik Alhem i Morgonstudion.

Tant Ramberg framstår närmast som surrealistisk. Hon jämför med Martin Luther King, apartheid, införandet av rösträtt, almarna osv. Hon framstår verkligen som helt stollig.

Vänsterkärringarna på SVT ställer givetvis inte den enda relevanta frågan: "Skall aktivisten åtalas eller inte?"

1h 8m in i programmet
https://www.svtplay.se/video/18324506/morgonstudion/morgonstudion-31-jul-07-00-1
2018-07-31, 12:22
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men på vilka grunder skulle kaptenen ”make the man go”? Bara för att en blek liten tjej hävdar att han högst sannolikt kommer att dö annars?

Det finns mig veterligen ingen information om att vederbörande man skulle ha uppträtt hotfullt, störande eller aggressivt. Därmed ingenting som skulle motivera att han lämnar planet efter avslutad ombordstigning.

Reglerna för att över huvud taget få lämna ett boardat plan måste väl vara oerhört stränga och ffa tillämpas vid akut sjukdom o.dyl.

Om inte flygbolagen och myndigheterna sätter ner foten nu kommer det att bli mängder med galna copycats som också vill testa gränserna.

Mitt förakt för de lismande och applåderande skarorna känner inga gränser.

En Befälhavare kan bestämma vem som får finnas på planet eller ej. Den berörde måste inte nödvändigtvis ha gjort något. I den stunden där och då är det enbart befälhavaren som bestämmer.

Sen står det i bolagets manualer att det säkert måste finnas en anledning till varför man aktivt nekar någon och befälhavaren hade nog fått skit i efterhand om denne inte lydde detta. Men fortfarande så att i den aktuella stunden när Elin var ombord på planet så är det befälhavaren som har ansvaret ombord och ingen annan.

Givetvis anser jag att det var riktigt kasst agerat att de tog av mannen som skulle utvisas. Man borde tillkallat polis och tagit av Elin enbart. Så hade jag ifrån cockpit begärt att situationen skulle hanteras. Men samtidigt så får man tänka att detta är en turkisk kapten som har NOLL koll på svensk migrationspolitik. Han kanske trodde att det var en våldsam person därbak med utvisningsärende pga grov kriminalitet. Då valde han kanske ta det säkra före det osäkra och ta av båda parter istället.

Somsagt svårt att sätta sig in i en annan persons uppfattning och mindset. Det är inte flygbolagspersonal som skall ta dessa beslut egentligen i en perfekt värld.

Det man skall skylla på är rättssystemet om inte Elin döms till hårda påföljder i form av fängelsestraff samt att Turkish driver ett civilmål mot henne ekonomiskt för ersättning av förseningen, missade connecting flights, extra hotell etc. Man måste ifrån statligt håll statuera exempel för att avskräcka liknande aktivister i framtiden!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in