Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Nej, jag påstod att devisen om att "den som håller sig till sanningen inte behöver anstränga sig för att minnas vad den sagt" inte alltid är helt sann. Oavsett om det gäller vittnen, BO eller MGM.
Och jag blandar inte ihop det med vittnesmål. Jag tror väldigt många skulle ha svårt att redogöra på minuten eller ens timmen vad de gjorde för en eller två veckor sedan.
Ja, det är väldigt svårt att minnas exakt tidpunkt. Om inte man kan koppla det till någonting med exakt tidsangivelse.
Ex, dagens eko kvart i fem. Om man samtidigt som det pågår iakttar någonting, har man det som referens. Eller att när sommaren med Ernst precis slutat öppnade jag balkongdörren och hörde ljudet. Då har man en referens vilket stärker vittnesmålet.
Men det jag vill säga angående att man ska hålla sig till sanningen är att förhörstekniken bygger på att man återkommer till visa saker fast man ställer frågorna på olika sätt för att kolla om den förhörda håller sig till en röd tråd eller ändrar på sina svar.
Och ljuger du medvetet så kommer du inte ihåg vad du sagt och lämnar en någorlunda liknade berättelse fast med vissa avsteg som tidpunkt eller plats. Och det gör man bara om man ljuger och försöker anpassa sin berättelse efter vad förhörsledaren ställer för frågor.
Visst som åtalad får du ljuga, men din trovärdighet i rätten blir lika med noll så man blir då många dömd mot sitt nekande.
Hoppas du blir klokare av det jag försöker förtydliga.