Citat:
Ursprungligen postat av
durmazbrorsa
En sista gång. Ja, jag vet att
orden särskild och speciell i stort sett är samma sak.
Vid en särskild händelse organiserar sig polisen på ett annat sätt än i vanliga fall och går upp i stab, vilket innebär att särskilda resurser och personer avsätts för att arbeta enbart med den särskilda händelsen. (Man uttrycka det som att ”Särskild händelse” är namnet på den kommande insatsen)
Sedan fattar man ett BiS, dvs. Beslut i Stort. Vad gör man inledningsvis, vad gör man mitt i och vad gör man avslutningsvis. (Jag antar att man gör så än idag)
Jag skulle inte bli förvånad om nya, unga poliser blir förvirrade om någon plötsligt säger att vi har en speciell händelse. De skulle nog se ut som fågelholkar allihop.
Jag har själv i suttit i stabsrummet i timmar ett antal gånger närmast under under stabschefen och då har vi varit 10-15 personer
Någon för sköta mediakontakter, någon ser till att ringa personalens anhöriga om det är en större insats. En annan ser till att mat och dryck kommer till stabsledningen. En annan sitter och plottrar / skriver ner det väsentliga. Det finns fler funktioner.