2018-07-30, 22:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Tack Pajosv. Blir förvånad över texten. Det låter som prat. Och jag blir lite förfärad över tonen, ska utredningen kontakta honom för att få svar?, om han har något att tillföra en pågående utredning?

(Jag uppskattar GW och tycker att hans röst är viktig i kriminaldebatten. Tycker även att han är en utmärkt skönlitterär författare. Jag uppskattar hans saklighet och att han uttrycker sig med stöd av statistik. Men med det så har han också fel ibland. Och när en person med stöd av siffror börjar anta och bli förmäten försvinner gunsten hos nördarna fort. Jag glömmer inte heller hans felbedömning av Peter Madsen, som direkt kändes helt fel att läsa.)

Jag visste genast att Peter Madsen hade planerat att mörda Kim Wall. Varför har han annars med sig till exempel stora, tunga rördelar, lämplig tejp och annat? Men i "Veckans brott" satt GW Persson först och sa att han inte alls trodde att mordet var planerat. Men han ändrade sig ganska snart – tyvärr utan att Camilla Kvartoft påminde honom om det eller pressade honom om det. Jag har skrivit det förut och skriver det igen: GW Perssons bäst-före-datum har gått ut för länge sedan.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-07-30 kl. 22:27.
Citera
2018-07-30, 22:30
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag visste genast att Peter Madsen hade planerat att mörda Kim Wall. Varför har man annars med sig till exempel stora, tunga rördelar? Men i "Veckans brott" satt GW Persson först och sa att han inte alls trodde att mordet var planerat. Men han ändrade sig ganska snart – tyvärr utan att Camilla Kvartoft påminde honom om det eller pressade honom om det. Jag har skrivit det förut och skriver det igen: GW Perssons bäst-före-datum har gått ut för länge sedan.

Som jag minns det tog det ett tag för honom att ändra sig. Tänker på hans första, eller en av hans första kolumner i Expressen om fallet, som jag inte hittar trots att jag har sökt. Andemeningen var att PM inte är unik på något sätt. Vill gärna länka när jag uttalar mig, men hittar det inte.

För att koppla det till det här fallet, GW uttalar sig samtidigt med tveksamhet och tvärsäkerhet. Det är inte gott för hans trovärdighet, men framförallt gynnar det inte fallet. Jag undrar varför han uttalar sig som han gör.
Citera
2018-07-30, 23:08
Medlem
Ponera att bröderna O åker ut mot Sjöängen och där har tillgång till båt. Sedan tar de närmsta mindre väg hem, via prästkvarn, trankärr, hökamossen och västergården. Väl hemma inser de att det finns persedlar kvar i bilen och de åker tillbaka samma väg för att dumpa väskan och annat i kusabäcken. Då stämmer det med viking77's uppgifter, trankärrvittnets uppgifter, samt användaren KungKarl12:es uppgifter om väskfynd.
Citera
2018-07-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Är det ett citat om HA-fallet från Vingmutter-boken?
Och detta skriver han samtidigt som han är hundra på att utredningen har fel? Har du lust att citera stycket?
Absolut.
"Jag tror att det var ungefär så här som det gick till och eftersom jag brukar ha rätt ungefär åtta gånger av tio så fort jag och andra fått tillgång till facit finns det i vart fall statistiskan skäl till att ta del av det som jag har att säga. Även om jag den här gången, på grund av mitt bristande underlag, anser att det finns anledning att minska den sannolikheten åtskilligt. Kanske till femtio-femtio. Hur som helst. Ibland tvingas man leva med sådant och nöja sig med en initierad gissning."

GW är alltså inte speciellt säker utan gissar precis som vi i tråden gör. Han "tror", "gissar" och har "bristande underlag".
Citera
2018-07-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ponera att bröderna O åker ut mot Sjöängen och där har tillgång till båt. Sedan tar de närmsta mindre väg hem, via prästkvarn, trankärr, hökamossen och västergården. Väl hemma inser de att det finns persedlar kvar i bilen och de åker tillbaka samma väg för att dumpa väskan och annat i kusabäcken. Då stämmer det med viking77's uppgifter, trankärrvittnets uppgifter, samt användaren KungKarl12:es uppgifter om väskfynd.

Inte omöjligt, MEN finns det någon som bekräftat att MO och/eller DO var på Stadt, eller åtminstone utanför entrén vid stängning?

Det är en grundregel för att O*son spåret ska vara intressant att nysta i.
Citera
2018-07-30, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Inte omöjligt, MEN finns det någon som bekräftat att MO och/eller DO var på Stadt, eller åtminstone utanför entrén vid stängning?

Det är en grundregel för att O*son spåret ska vara intressant att nysta i.
Håller inte med. Varför låsa fast sig vid en enda position? De kan lika gärna varit på Ekudden eller annat ställe.
Vad jag främst ville påvisa var dock vittneskedjan som stämmer bra in tid- och platsmässigt.
Citera
2018-07-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Källa på LJs uttalande att GW "gick i fällan" tack.

Står det i Helena-kapitlet från sid 373 att det är 50/50 att han har ringat in rätt GM? eller vart hittar man detta uttalande?
https://www.expressen.se/gt/gw-om-mordutredarna-en-samling-idioter/

"– Jag har inte samma uppfattning om det händelseförloppet och skulle kunna presentera andra alternativ som är mer trovärdiga än GW:s. Han går in i en fälla. Jag vill inte kommentera varför, men jag har inte samma brottsplatsanalys som han, säger Lars Johansson, som ansvarar för mordutredningen."
Citera
2018-07-30, 23:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Absolut.
"Jag tror att det var ungefär så här som det gick till och eftersom jag brukar ha rätt ungefär åtta gånger av tio så fort jag och andra fått tillgång till facit finns det i vart fall statistiskan skäl till att ta del av det som jag har att säga. Även om jag den här gången, på grund av mitt bristande underlag, anser att det finns anledning att minska den sannolikheten åtskilligt. Kanske till femtio-femtio. Hur som helst. Ibland tvingas man leva med sådant och nöja sig med en initierad gissning."

GW är alltså inte speciellt säker utan gissar precis som vi i tråden gör. Han "tror", "gissar" och har "bristande underlag".

Det är precis så som det är, tyvärr. Jag tror fortfarande att Skövde-polisen leder med 1–0. Minst. Ena stunden framhäver GW Persson med emfas sin osäkerhet och nästa stund försöker han framstå som säker. Tragikomiskt.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-07-30 kl. 23:38.
Citera
2018-07-30, 23:38
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Absolut.

Det står som sagt i viss kontrast till det tvärsäkra sätt på vilket han uttalar sig i tv4, hans scenario har alltså enl. hans egen blygsamma uppskattning bara ca 50 % chans att vara "med verkligheten överenstämmande". Det kan förvisso vara så att han är säkrare på vissa uppgifter än andra.
Citera
2018-07-30, 23:48
Medlem
Citat:
Jag visste genast att Peter Madsen hade planerat att mörda Kim Wall. Varför har han annars med sig till exempel stora, tunga rördelar, lämplig tejp och annat? Men i "Veckans brott" satt GW Persson först och sa att han inte alls trodde att mordet var planerat. Men han ändrade sig ganska snart – tyvärr utan att Camilla Kvartoft påminde honom om det eller pressade honom om det. Jag har skrivit det förut och skriver det igen: GW Perssons bäst-före-datum har gått ut för länge sedan.
Ja tyvärr har jag också märkt det och också skrivit det innan att han har börjat slarva med hur han uttrycker sig bland annat. Jag har fortfarande stor respekt för honom och hans kunnande och därför väljer jag fortfarande att lyssna till vad han har att säga dock litar jag inte till fullo på att det han säger stämmer.
Senast redigerad av divadnil 2018-07-31 kl. 00:10.
Citera
2018-07-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Britania
Oj..här händer det grejer!
Något som gnager mig oerhört är varför BW utelämnas helt i dokumentären! Enligt mig så är det oerhört intressant eftersom han såg HA sist ifrån stadt och krama henne...mariestad är inte så stort och man känner igen dom mesta av dom som är runt omkring, så han borde ha sett en hel del...så om inte han är intressant så vet jag ej!
eegaz är ju väldigt på att brovittnet är äkta....tror jag inte ett skvatt på! Vad har du för agenda eeqaz?
Tror fortfarande HA fraktades ut på Vänern efter hon bragts om livet, så det är superintressant ner mot golfklubben och mot Dillö ( som för övrigt BW har stuga va)...KM är nog en bricka i spelet tyvärr ( han kan nog veta vad som hände)!
Men jag tror dom inte åkte norr ut iallafall utan söder mot golfklubben!
Hur många människor är det i omlopp på en golfklubb kl 02:00-06:00? Safe place... BW är högintressant

Hundarna fick ju upp ett spår i närheten av golfklubben.
Då tänker jag på två tillvägagångssätt.

De är tre personer.
HA lastas in i bilen nära hennes hem. Lastas sedan ur i närheten av golfbanan för att sedan. Forslas vidare till en båt.
En tar bilen tillbaka och parkerar den vid sjukhuset. Och två tar hand om kroppen.
Jag tror INTE de hade båten nere vid golfklubben. Utan platsen har de valt för att det rör sig inget folk där på nätterna.
Det är nära stan, men ändå undanskymt.
Så båten fick hämtas och köras dit.

Eller så är det två gärningsmän.
De lastar i kroppen nära hennes hem. En hämtar en båt. Den andra kör ner mot Sandviken. Lägger ur kroppen på ett tillfälligt ställe, där hunden markerade.För att sen parkera på ett lämpligare ställe. De hjälps sedan åt och dumpa kroppen ute i farleden.
En tar båten tillbaka. Och den andre tar bilen och parkerar vid sjukhuset.
Och troligtvis var det kroppen som blev påkörd någon dag senare.
Citera
2018-07-31, 01:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Min fetning: Nej, det Jenvén bedömer är INTE att vittnesmålet är ytterst osäkert – det som Jenvén däremot säger är att det är ytterst osäkert om det är Helena som vittnet ser! Själva vittnesmålet i sig verkar han tycka har en viss bärighet. Titta och lyssna på klippet. Det är en himmelsvid skillnad mellan det du felaktigt skrev att Jenvén skulle ha sagt och det som han faktiskt sa. Det är ytterst osäkert om det var Helena som vittnet såg! (Det säger Jenvén.)

Jag får intrycket av att Jenven är skeptisk till tipset men att han ändå vill ta upp det, han säger det dock inte rakt ut utan sköter det hela snyggt genom att påtala att det är ytterst osäkert om det var Helena man såg.

Jag menar, hur kan tipset vara "ytterst osäkert" när "brovittnet" har prickat rätt och t.o.m. beskrivit Helenas ovanliga byxor i detalj? Dessutom beskriver hon en man vid hennes sida med pilotglasögon, precis som den man som har hängt efter Helena på stadt under kvällen. Seriöst Ugglan, hur många tjejer med sådana brallor i sällskap med killar i pilotglasögon tror du promenerade hem från stan och ut mot Ekudden vid 02:10 den aktuella natten? Jenven tror alltså INTE på "brovittnet" men av någon outgrundlig anledning vill han ändå ha med det i programmet.

Men visst, din tolkning är givetvis din, min tolkning är min.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-31 kl. 01:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in