Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Nej det verkar inte finnas någon här i tråden som med 100%-ig säkerhet kan uttala sig om huruvida brovittnets identitet är fastställd eller inte. MEN, man kan ju dra sina egna slutsatser ang "brovittnets" tillförlitlighet genom att se vad t.ex. Jenven och GW har haft att säga om detta inringda tips hittills...
Rent generellt håller jag med dig. Om tipset ringdes in anonymt är det varningsklockor av största storlek. Är vittnet däremot känt för polisen – och det är en 77-årig tant på väg hem från en middagsbjudning – blir det ju knepigare.
Men med tanke på att tipset – vad det verkar – ringdes in och tappades bort i sex år (!) är jag böjd att tro att det just ringdes in (och antagligen anonymt). För annars kan jag tycka att vittnesmålet borde ha gjort ett betydligt större och mer akut intryck på utredarna. Just det här skulle jag väldigt gärna vilja få svart på vitt på: Hur var det med det här vittnet?
Dock: När man tittar på "Veckans brott" hör man Jenvén prata om brovittnet. Skulle Jenvén verkligen referera till ett anonymt vittne i ett av Sveriges mest följda tv-program? Hur sannolikt är det? Men visst, Jenvén säger bara att polisen fick in ett tips … Däremot säger Jenvén att det är ytterst osäkert om det är Helena som vittnet ser. Cirka 17:30 in i inslaget:
https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg