2018-07-30, 19:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag valde nyligen att lägga ner lite extra tid för att se om BW möjligen skulle kunna vara "mannen med pilotglasögon" men hur man än vrider och vänder på det hela så verkar det vara en omöjlighet, så jag har släppt den tanken. Men för att kunna göra det så var jag först tvungen att prova, ok?
Samma sak gäller med bröderna Ohls*on och BW som skulle kunna passa in på GWs gärningsmän, man provar och sedan får man se vart det leder. Förnärvarande finns det väldigt många nya intressanta uppslag och spår som är klart värda att kolla upp, är du också intresserad av det eller ska du bara sätta dig på tvären?

Återigen: Eftersom det var jag som sjösatte möjligheten att brovittnet skulle kunna vara en bluff med syfte att dra fokus från gärningsmannen/gärningsmännen kan jag knappeligen anklagas för att "vara på tvären" eller vara ointresserad av att testa nya spår/möjligheter.
Citera
2018-07-30, 19:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Anledningen till att byxorna beskrevs så i detalj av "brovittnet" tror jag är för att det inte ska råda något som helst tvivel hos polisen att den hon såg var Helena, i sällskap med en man som bar pilotglasögon. Vittnesuppgiften är i det här läget så oerhört viktig för GM i avledningssyfte så därför blir man övertydlig.

Citat:
Man borde givetvis ha kallat in vittnet direkt, så fort man hade fått in tipset, dvs redan veckan efter försvinnandet medans "brovittnets" minne fortfarande var färskt. Den enda rimliga anledningen till att detta inte gjordes är att "brovittnet" var anonymt. Det enda man vet är att det var en kvinna/tjej som ringde in det.

Vet någon om Mat*las Ohls*on eller brodern Dan*el Ohlsson hade flickvän vid tidpunkten för försvinnandet?

Freija kan du kolla upp detta? någon av dina kontakter minns säkert.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men vi vet inte säkert om vittnesmålet är ett led i ett avledningssyfte. Fortfarande gäller: Vet vi om det kvinnliga brovittnet är känt med namn för polisen? Vet vi om det kvinnliga brovittnet har varit på polisstationen och "visat upp sig" eller inte? Så länge som vi inte vet svaren på de här frågorna kan vi heller inte dra någon slutsats om att vittnesmålet är en bluff. Det enda jag har skrivit om detta är en tanke om att det möjligen skulle kunna vara det, men det är också allt. Men du går nu på som om det vore så. Inga fler trådsanningar, tack!

Har du någon vetskap om det som jag frågar om? Är det någon annan som vet vad som gäller om det kvinnliga brovittnets identitet?
Citera
2018-07-30, 19:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Återigen: Eftersom det var jag som sjösatte möjligheten att brovittnet skulle kunna vara en bluff med syfte att dra fokus från gärningsmannen/gärningsmännen kan jag knappeligen anklagas för att "vara på tvären" eller vara ointresserad av att testa nya spår/möjligheter.

Ja men det var ju toppen att du gjorde det för då kunde jag spinna vidare och utveckla den teorin, det är väl så man gör när man samarbetar? man ger och man tar.
Men eftersom du alltid ska ha all positiv cred så får du faktiskt ta och bevisa i vilket inlägg du sjösatte denna geniala idé. Ge mig numret på inlägget så kan alla andra i tråden får se det också!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-30 kl. 20:02.
Citera
2018-07-30, 20:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Har du någon vetskap om det som jag frågar om? Är det någon annan som vet vad som gäller om det kvinnliga brovittnets identitet?

Nej det verkar inte finnas någon här i tråden som med 100%-ig säkerhet kan uttala sig om huruvida brovittnets identitet är fastställd eller inte. MEN, man kan ju dra sina egna slutsatser ang "brovittnets" tillförlitlighet genom att se vad t.ex. Jenven och GW har haft att säga om detta inringda tips hittills...
Citera
2018-07-30, 20:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nej det verkar inte finnas någon här i tråden som med 100%-ig säkerhet kan uttala sig om huruvida brovittnets identitet är fastställd eller inte. MEN, man kan ju dra sina egna slutsatser ang "brovittnets" tillförlitlighet genom att se vad t.ex. Jenven och GW har haft att säga om detta inringda tips hittills...

Rent generellt håller jag med dig. Om tipset ringdes in anonymt är det varningsklockor av största storlek. Är vittnet däremot känt för polisen – och det är en 77-årig tant på väg hem från en middagsbjudning – blir det ju knepigare.
Men med tanke på att tipset – vad det verkar – ringdes in och tappades bort i sex år (!) är jag böjd att tro att det just ringdes in (och antagligen anonymt). För annars kan jag tycka att vittnesmålet borde ha gjort ett betydligt större och mer akut intryck på utredarna. Just det här skulle jag väldigt gärna vilja få svart på vitt på: Hur var det med det här vittnet?

Dock: När man tittar på "Veckans brott" hör man Jenvén prata om brovittnet. Skulle Jenvén verkligen referera till ett anonymt vittne i ett av Sveriges mest följda tv-program? Hur sannolikt är det? Men visst, Jenvén säger bara att polisen fick in ett tips … Däremot säger Jenvén att det är ytterst osäkert om det är Helena som vittnet ser. Cirka 17:30 in i inslaget: https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg
Senast redigerad av Ugglan. 2018-07-30 kl. 20:20.
Citera
2018-07-30, 20:30
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Låt oss nu inte glömma det väsentliga, nämligen att vi har två utredningar.

1) Vi har Skövde-polisen, som påstår sig vara säkra på att "mannen med pilotglasögon" är Helenas baneman.
2) Vi har den egocentriske och självgode GW Persson, som påstår sig vara säker på att det är två andra manliga personer (inkluderar INTE "mannen med pilotglasögon") som är Helenas banemän.

Enligt ett inlägg i tråden ska Skövde-polisen ha hävdat att GW Persson inte har tillgång till allt (nytt) utredningsmaterial. Sant eller inte? Det kan i mina öron låta en aningen konstigt om GW Persson inte har tillgång till allt (nytt) material i fallet, eftersom han hade tillgång till precis allt i utredningens början. Frågan är avgörande för om GW Perssons teori är "up to date" eller inte, för bygger hans teori på gammalt material fram till ett vissta datum finns ju risken att han ligger lite fel.

Det bästa – kan man tycka – vore om Skövde-polisen och GW Persson träffas och går igenom fallet gemensamt, men jag tror att prestige och tjurighet sätter stopp för ett sådant möte.

Med tanke på hur GW avslutade sitt resonemang om Helena-fallet i boken Wille Vingmutter så tror jag inte att han avstår från att komma till ett sådant möte. Men Skövdepolisen kanske inte vill ha ett sådant möte efter de tabbar de gjort.

Men visst, man kan inte utesluta att Skövdepolisen sitter på info som bara de har. Den som lever får se.
Citera
2018-07-30, 20:39
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Är det ett citat om HA-fallet från Vingmutter-boken?
Och detta skriver han samtidigt som han är hundra på att utredningen har fel? Har du lust att citera stycket?

Citatet:
Någon gärningsmannaprofil tänkte jag inte ge mina läsare. Det här är ett pågående ärende och om det har gått till som jag tror - det finns ju chans för det på cirka femtio procent - tänkte jag inte stöka till det i onödan för utredarna. Om de däremot hör av sig ska de givetvis få alla uppgifter som de behöver. Namn och nummer och allt det där.
Citera
2018-07-30, 20:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Rent generellt håller jag med dig. Om tipset ringdes in anonymt är det varningsklockor av största storlek. Är vittnet däremot känt för polisen – och det är en 77-årig tant på väg hem från en middagsbjudning – blir det ju knepigare.
Men med tanke på att tipset – vad det verkar – ringdes in och tappades bort i sex år (!) är jag böjd att tro att det just ringdes in (och antagligen anonymt). För annars kan jag tycka att vittnesmålet borde ha gjort ett betydligt större och mer akut intryck på utredarna. Just det här skulle jag väldigt gärna vilja få svart på vitt på: Hur var det med det här vittnet?

Dock: När man tittar på "Veckans brott" hör man Jenvén prata om brovittnet. Skulle Jenvén verkligen referera till ett anonymt vittne i ett av Sveriges mest följda tv-program? Hur sannolikt är det? Men visst, Jenvén säger bara att polisen fick in ett tips … Däremot säger Jenvén att det är ytterst osäkert om det är Helena som vittnet ser. Cirka 17:30 in i inslaget: https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg

Jag tycker inte det är något konstigt med att Jenven väljer att nämna just "brovittnet" i programmet. Det här är ju ett extremt intressant tips eftersom det i stort sett utesluter att HA fick skjuts hem och därmed talar emot allt man tidigare har utgått ifrån. Jag antar att Jenven hoppas på att få in något nytt tips som kan skingra oklarheterna kring detta vittnesmål.
Ja att han bedömer vittnesmålet som ytterst osäkert talar just för att tipset är anonymt och att man i efterhand inte har haft någon uppföljande kontakt med uppgiftslämnaren.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-30 kl. 21:03.
Citera
2018-07-30, 21:22
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Citatet:
Någon gärningsmannaprofil tänkte jag inte ge mina läsare. Det här är ett pågående ärende och om det har gått till som jag tror - det finns ju chans för det på cirka femtio procent - tänkte jag inte stöka till det i onödan för utredarna. Om de däremot hör av sig ska de givetvis få alla uppgifter som de behöver. Namn och nummer och allt det där.

Tack Pajosv. Blir förvånad över texten. Det låter som prat. Och jag blir lite förfärad över tonen, ska utredningen kontakta honom för att få svar?, om han har något att tillföra en pågående utredning?

(Jag uppskattar GW och tycker att hans röst är viktig i kriminaldebatten. Tycker även att han är en utmärkt skönlitterär författare. Jag uppskattar hans saklighet och att han uttrycker sig med stöd av statistik. Men med det så har han också fel ibland. Och när en person med stöd av siffror börjar anta och bli förmäten försvinner gunsten hos nördarna fort. Jag glömmer inte heller hans felbedömning av Peter Madsen, som direkt kändes helt fel att läsa.)

Senast redigerad av FedupFlorence 2018-07-30 kl. 21:37.
Citera
2018-07-30, 21:22
Medlem
Oj..här händer det grejer!
Något som gnager mig oerhört är varför BW utelämnas helt i dokumentären! Enligt mig så är det oerhört intressant eftersom han såg HA sist ifrån stadt och krama henne...mariestad är inte så stort och man känner igen dom mesta av dom som är runt omkring, så han borde ha sett en hel del...så om inte han är intressant så vet jag ej!
eegaz är ju väldigt på att brovittnet är äkta....tror jag inte ett skvatt på! Vad har du för agenda eeqaz?
Tror fortfarande HA fraktades ut på Vänern efter hon bragts om livet, så det är superintressant ner mot golfklubben och mot Dillö ( som för övrigt BW har stuga va)...KM är nog en bricka i spelet tyvärr ( han kan nog veta vad som hände)!
Men jag tror dom inte åkte norr ut iallafall utan söder mot golfklubben!
Hur många människor är det i omlopp på en golfklubb kl 02:00-06:00? Safe place... BW är högintressant
Citera
2018-07-30, 21:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag tycker inte det är något konstigt med att Jenven väljer att nämna just "brovittnet" i programmet. Det här är ju ett extremt intressant tips eftersom det i stort sett utesluter att HA fick skjuts hem och därmed talar emot allt man tidigare har utgått ifrån. Jag antar att Jenven hoppas på att få in något nytt tips som kan skingra oklarheterna kring detta vittnesmål.
Ja att han bedömer vittnesmålet som ytterst osäkert talar just för att tipset är anonymt och att man i efterhand inte har haft någon uppföljande kontakt med uppgiftslämnaren.

Min fetning: Nej, det Jenvén bedömer är INTE att vittnesmålet är ytterst osäkert – det som Jenvén däremot säger är att det är ytterst osäkert om det är Helena som vittnet ser! Själva vittnesmålet i sig verkar han tycka har en viss bärighet. Titta och lyssna på klippet. Det är en himmelsvid skillnad mellan det du felaktigt skrev att Jenvén skulle ha sagt och det som han faktiskt sa. Det är ytterst osäkert om det var Helena som vittnet såg! (Det säger Jenvén.)
Senast redigerad av Ugglan. 2018-07-30 kl. 21:39.
Citera
2018-07-30, 21:50
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Tack Pajosv. Blir förvånad över texten. Det låter som prat. Och jag blir lite förfärad över tonen, ska utredningen kontakta honom för att få svar?, om han har något att tillföra en pågående utredning?

(Jag uppskattar GW och tycker att hans röst är viktig i kriminaldebatten. Tycker även att han är en utmärkt skönlitterär författare. Jag uppskattar hans saklighet och att han uttrycker sig med stöd av statistik. Men med det så har han också fel ibland. Och när en person med stöd av siffror börjar anta och bli förmäten försvinner gunsten hos nördarna fort. Jag glömmer inte heller hans felbedömning av Peter Madsen, som direkt kändes helt fel att läsa.)

Jag har har högt förtroende för GW. Han har haft rätt förr. Och att han sätter eld i baken på vissa poliser är också bra. Många utredningar har säkert blivit ordentligt gjorda pga att GW tagit upp fallen.

För några år sedan provade jag detta och tyckte att det fungerade även om det inte var en gigantisk skillnad. Och eftersvettningar minskade. Sedan beror det nog på hur varmt det är omkring en.
Men den här sommaren är extrem... (Kul att du provade i alla fall)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in