2018-07-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Håller med om att en del bearbetar sorg genom att skriva av sig. Hon började skriva när hon fick mail från UW att han vill skiljas. Lågt kan jag tycka att han inte kunde ta det "face to face".
Sedan får hon till råga på det veta att hon har cancer, dessutom en son med funktionshinder som tydligen var fäst vid UW och blev jätteledsen över beskedet att han lämnar dem.

Så vem är vi att döma vad hon väljer att skriva i sin egen blogg. Hon får göra vad hon behöver om det får henne att må lite bättre, känner jag.

Nu tror inte jag att man mår bra av att odla sin bitterhet så till den grad att man sprider dynga om exets exfru som blivit dödad!
Citera
2018-07-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Nu tror inte jag att man mår bra av att odla sin bitterhet så till den grad att man sprider dynga om exets exfru som blivit dödad!

Inte hunnit läsa allt men det mesta ser ju ut att vara skrivet långt innan tragedin?
Citera
2018-07-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det är många som av nån anledning tycks störa sig på att jag framför min uppfattning om att LW saknade nära väninnor. Eller förresten: saknade och saknade? Jag är inte alls övertygad om att LW med nån sorg saknade tjejbästisar, utan det var en situation hon själv hade försatt sig i. Kanske inte planerat och på förhand genomtänkt, men inte desto mindre lär det ha blivit så.

Om de döda bör man inte tala illa, särskilt kanske inte om de brutalt mördats och ännu särskildare om personen ifråga dessutom lämnar tre barn efter sig. Det jag här nedan kommer att skriva kommer det att bli reaktioner på och det kan inte hjälpas. Jag påstår nämligen att LW till sin natur var en svekfull person. Att se det där i skrift kan väcka ilska och hat, men jag tror att jag med exempel kan underbygga min uppfattning så att den kanske kan accepteras. Det lär jag få se.

Varför UW och LW skildes har inte jag riktigt fått nån förklaring till, så det vore fel att där förutsätta att LW svek UW. Jag lämnar alltså det helt.
Men så småningom viger LW paret SD och HD. Som kristen vigselförrättare har LW ett särskilt stort ansvar för den akt hon genomför och hon blir för all framtid moraliskt ansvarig för det hon genomfört. Men ändå sviker LW sitt kall, sitt uppdrag, när hon en tid senare väljer att med SD bedriva otukt (enl kyrkans ordning). LW träffar SD i smyg och hon sviker givetvis HD å det grövsta. LW spelar ett spel och jag kan inte se annat än att hon gör det fullt medvetet och kanske också med ett visst mått av triumf? Hon har knyckt SD från HD. Det ÄR ett svek!

Det har i tråden talats om andra män som LW haft, eller kanske inte haft? -sexuella relationer med. Det är alls inte omöjligt att tänka sig att nån av dessa män skulle kunna känna det som att LW lekt med den personen, men om det vet jag inget. Men nog ser jag där i så fall en situation där LW svikit nån för nån annan. Mina spekulationer.

Däremot tvekar jag inte att utpeka LW som en svikare visavi de tre barnen. Ingenstans har jag sett att LW gett sina barn total uppmärksamhet, utan istället är hon på ett närmast chockerande nonchalant vis benägen att närsomhelst på natten kasta sig iväg för att leta efter en burk. En vuxen kvinna beter sig extremt omoget och självupptaget. Säkert kommer en del i tråden att kasta sig över min gammalmodiga inställning om att jag aldrig skulle lämna mina barn ensamma mitt i natten, på det vis och med sån grund som LW gjorde det. Vikten av att kanske få till en "FTF" eller en magisk, het date, tycks ha varit LW:s drivfjäder och kompass. Allt det där pekar bort från barnen och deras behov av att ha en, åtminstone fysiskt, närvarande mamma hos sig. LW svek sitt moderskap.

En kvinna med LW:s utseende, utstrålning och karltycke och som dessutom inte döljer att hon gillar att vara i herrarnas centrum och få deras uppmärksamhet, blir ofta sedd med viss misstro av kvinnor med insyn i vad som händer. Kvinnor som ser och hör vad som sker runt LW lär inte vilja göra henne till bästa-väninna. Visste man om hur hon betett sig med SD mot HD och mot sitt kristliga löfte, så ser varenda kvinna i den miljön, att LW är av en svekfull natur och lär därför hålla henne på ett visst "säkerhetsavstånd".

Så om inte LW fallit offer för en random cykeltjuv ad modum Åmsele 2.0 så lär det kunna finnas motiv för mord baserat på upplevt svek och då i en betydligt högre farlighetsnivå än vad gäller upplevd svartsjuka.
Man som kvinna, ung som gammal, kan ha känt sig gruvligt sviken av den svekfulla LW. I det mordmotivet lägger jag mina 5 cent. Tror inte längre på min hypotetiske cykeltjuv, trots mordet tidigt i morse.

Skulle du själv kunna lyfta din hand mot en "sådan svekfull person"?
Citera
2018-07-30, 21:59
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Lågt! Vilka bloggar handlar inte om skribentens liv? Cancersjuka dämpar sin ångest genom att dela sitt öde med andra, gravida delar sin babylycka medan andra visar upp sin matkonst. Den här kvinnan delar med sig av sin olycka och sorg. Hon vet nog vad hon talar om och sitter med stor sannolikhet inne med många svar på frågor som debatteras här i tråden.

http://rutsbok.blogg.se

Men herregud, låt kvinnan blogga som hon vill om sitt eget liv men så otroligt lågt att hänga ut sin fd man och hans barn.

Är det sant som hon skriver är det ännu värre.
Citera
2018-07-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det är många som av nån anledning tycks störa sig på att jag framför min uppfattning om att LW saknade nära väninnor. Eller förresten: saknade och saknade? Jag är inte alls övertygad om att LW med nån sorg saknade tjejbästisar, utan det var en situation hon själv hade försatt sig i. Kanske inte planerat och på förhand genomtänkt, men inte desto mindre lär det ha blivit så.

Om de döda bör man inte tala illa, särskilt kanske inte om de brutalt mördats och ännu särskildare om personen ifråga dessutom lämnar tre barn efter sig. Det jag här nedan kommer att skriva kommer det att bli reaktioner på och det kan inte hjälpas. Jag påstår nämligen att LW till sin natur var en svekfull person. Att se det där i skrift kan väcka ilska och hat, men jag tror att jag med exempel kan underbygga min uppfattning så att den kanske kan accepteras. Det lär jag få se.

Varför UW och LW skildes har inte jag riktigt fått nån förklaring till, så det vore fel att där förutsätta att LW svek UW. Jag lämnar alltså det helt.
Men så småningom viger LW paret SD och HD. Som kristen vigselförrättare har LW ett särskilt stort ansvar för den akt hon genomför och hon blir för all framtid moraliskt ansvarig för det hon genomfört. Men ändå sviker LW sitt kall, sitt uppdrag, när hon en tid senare väljer att med SD bedriva otukt (enl kyrkans ordning). LW träffar SD i smyg och hon sviker givetvis HD å det grövsta. LW spelar ett spel och jag kan inte se annat än att hon gör det fullt medvetet och kanske också med ett visst mått av triumf? Hon har knyckt SD från HD. Det ÄR ett svek!

Det har i tråden talats om andra män som LW haft, eller kanske inte haft? -sexuella relationer med. Det är alls inte omöjligt att tänka sig att nån av dessa män skulle kunna känna det som att LW lekt med den personen, men om det vet jag inget. Men nog ser jag där i så fall en situation där LW svikit nån för nån annan. Mina spekulationer.

Däremot tvekar jag inte att utpeka LW som en svikare visavi de tre barnen. Ingenstans har jag sett att LW gett sina barn total uppmärksamhet, utan istället är hon på ett närmast chockerande nonchalant vis benägen att närsomhelst på natten kasta sig iväg för att leta efter en burk. En vuxen kvinna beter sig extremt omoget och självupptaget. Säkert kommer en del i tråden att kasta sig över min gammalmodiga inställning om att jag aldrig skulle lämna mina barn ensamma mitt i natten, på det vis och med sån grund som LW gjorde det. Vikten av att kanske få till en "FTF" eller en magisk, het date, tycks ha varit LW:s drivfjäder och kompass. Allt det där pekar bort från barnen och deras behov av att ha en, åtminstone fysiskt, närvarande mamma hos sig. LW svek sitt moderskap.

En kvinna med LW:s utseende, utstrålning och karltycke och som dessutom inte döljer att hon gillar att vara i herrarnas centrum och få deras uppmärksamhet, blir ofta sedd med viss misstro av kvinnor med insyn i vad som händer. Kvinnor som ser och hör vad som sker runt LW lär inte vilja göra henne till bästa-väninna. Visste man om hur hon betett sig med SD mot HD och mot sitt kristliga löfte, så ser varenda kvinna i den miljön, att LW är av en svekfull natur och lär därför hålla henne på ett visst "säkerhetsavstånd".

Så om inte LW fallit offer för en random cykeltjuv ad modum Åmsele 2.0 så lär det kunna finnas motiv för mord baserat på upplevt svek och då i en betydligt högre farlighetsnivå än vad gäller upplevd svartsjuka.
Man som kvinna, ung som gammal, kan ha känt sig gruvligt sviken av den svekfulla LW. I det mordmotivet lägger jag mina 5 cent. Tror inte längre på min hypotetiske cykeltjuv, trots mordet tidigt i morse.

Problemet är att du lägger skulden på BO, när det är GM som felat. Det är inte OK att mörda hur sviken man än känner sig. Jag förstår att det är jobbigt när en vanlig kvinna råkar ut för ett mord. Vi vill helst kunna säga att det där händer prostituerade, kriminella eller missbrukare, så jag behöver inte oroa mig. Men inte ens OM hon saknade väninnor (vilket jag betvivlar), är det något som skulle fått henne mördad. Håller inte liksom.
Citera
2018-07-30, 22:06
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad vi vet är att UW tog emot polisen, sedan gick det fort med intag/anhållande
av SD, samt att det va ett svartsjukemotiv.

Inte allt för långsökt å tro att det kommer från UW, plus att han sannolikt
"nämde" bil å bullincidenten.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jo, det är ju det jag kanske tror. Att barnen och/eller UW "säkert förklarad exakt vad som hände". Det jag inte riktigt hänger med på är varför SD var det enda alternativet så tidigt. Kan det inte ha varit en olycka på natten med tanke på geocache tex?

Ni vet ju min teori så jag utgår ifrån den. UW och Säpo donar och grejar hemma hos LW och när tiden är mogen får polisen komma med. De får historien från UW/Säpo och har bara att acceptera.

En "nära vän" skriver att de fick reda på försvinnandet några dagar tidigare än medierna..
Citat:
Absolut att vänner kan ha vetat om relationen med SD. Nära vän till LW gick ut på FB och förklarade att de allra närmaste vännerna hade fått veta om hennes försvinnande efter någon dag men blivit ombedda att inget säga.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Blivit ombedda av polisen att inget säga eller av vem?

Citat:
Ingen aning, det framgick inte av texten.

Om man läser sidorna 1-5 i tråden blir man förbluffad. Där står allt fixt och färdigt. Två skribenter sätter igång direkt med oneliners som cementerar storyn ingen ifrågasätter.

Vi vet ju faktiskt inte hur många dagar Säpo var där och ordnade. UW är naturligtvis en del av det teamet. Eftersom den vanliga polisen vet detta så började de knappast med att topsa UW. Återigen det här görs bara för att media skall rapportera så om någon kollar så finns allt där. Detaljer förväntar man sig inte att de nagelfar.
Citera
2018-07-30, 22:07
Medlem
Citat:
Inte hunnit läsa allt men det mesta ser ju ut att vara skrivet långt innan tragedin?
Hon verkar absolut haft ett elände länge, men som terapimetod verkar hennes skrivande inte få henne mer på rätt köl.
Citera
2018-07-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Skulle du själv kunna lyfta din hand mot en "sådan svekfull person"?

Mitt raka och ärliga svar: Det skulle jag inte!
Jag är emot våld i alla former, även psykiskt våld.
Citera
2018-07-30, 22:12
Medlem
Citat:
Hon verkar absolut haft ett elände länge, men som terapimetod verkar hennes skrivande inte få henne mer på rätt köl.

Kan jag nog hålla med om fast där jag läser just nu verkar hon faktiskt må rätt bra.
Citera
2018-07-30, 22:16
Medlem
Hon verkar hyfsat långsint, den där ratade kvinnan som var gift med en ynklig UW som gjorde slut via mail.
Dessutom framgår det tydligt att hon stört sig på att UW ville umgås med LW för barnens skull.
Kvinnan är inte bara cancersjuk - hon uppvisar psyksjuka, tycker jag.
Var fanns hon den 14:e maj?
Citera
2018-07-30, 22:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Jo att skriva dagbok har länge varit en terapimetod för de som mår dåligt. Du kanske skulle fråga en psykolog innan du uttalar dig så tvärsäkert. Hon vet nog bäst vad som funkar för henne och det som dessa patienter skriver är ofta djupa känslosamma bittra o.s.v. Det är bara bra att de får skriva av sig sina allra djupaste mörkaste tankar och känslor, om de kan det. Efter ett tag kan det leda till att de blir bättre efter att de fått ut allt negativt.

Numera har vi ju bloggar och dylikt som till stor del ersatt manuella dagböcker. Samtalsterapi är en annan metod men en hel del väljer att skriva av sig, Tova skrev dagbok t ex om sin ångest och rädsla över misshandeln hennes pojkvän utsatte henne för innan hon till slut mördades.
Senast redigerad av Rosamund 2018-07-30 kl. 22:24. Anledning: Tillägg
Citera
2018-07-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo att skriva dagbok har länge varit en terapimetod för de som mår dåligt. Du kanske skulle fråga en psykolog innan du uttalar dig så tvärsäkert. Hon vet nog bäst vad som funkar för henne och det som dessa patienter skriver är ofta djupa känslosamma bittra o.s.v. Det är bara bra att de får skriva av sig sina allra djupaste mörkaste tankar och känslor, om det kan det.

Numera har vi ju bloggar och dylikt som till stor del ersatt manuella dagböcker. Samtalsterapi är en annan metod men en hel del väljer att skriva av sig, Tova skrev dagbok t ex om sin ångest och rädsla över misshandeln hennes pojkvän utsatte henne för innan hon till slut mördades.
Skriva dagbok är en sak, odla bitterhet en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in