2018-06-17, 19:34
Moderator
Gordon Blixts avatar
Billy-Boys tråd infogad.

/Mod
Citera
2018-06-17, 21:16
Medlem
Tack för svar. Jag ska tillägga att bröstarvingen var inneboende hos sin far. Lägenhet står helt på den avlidna fadern. Teorin om att den avlidna personen kan hanteras som ett företag i fyra år lät intressant. Är det någon fler som känner till det tillvägagångsättet? Lägenheten är värd uppskattningsvis 1.8 miljoner och pengaarvet är inga större summor.
Senast redigerad av tulipa 2018-06-17 kl. 21:25.
Citera
2018-06-18, 10:29
Medlem
PsycholicRaves avatar
Hej! Har en liten fråga angående hur en klandertalan går till; känner till lagrum och har (i mitt tycke solida) argument och så vidare, men hur författas den egentligen? Finns det en mall eller blankett man ska fylla i, vissa uppgifter som måste finnas med, formuleras på ett visst sätt i en viss ordning, eller är det bara att skriva sina grunder i löpande text och skicka dem till tingsrätten? Har sökt hur mycket som helst online men inte kunnat hitta hur en klandertalan faktiskt SER UT. Hoppas någon har erfarenhet av detta! Tacksam för svar
Citera
2018-07-30, 19:58
Medlem
arvsrätt vid nytt äktenskap med min fars pengar som min mor ärver?

tjena nojjan på topp igen..
rent teoretiskt sett om min far dör och min mor ärver allt för han skyddat henne med det i testamentet och hon gifter om sig ärver då hennes nya make det vid hennes död? måste hon isåfall skriva det i testamentet?

kan man på något sätt få ut pengar som man som bröstarvinge har rätt till normalt sett när ens förälder dör även om han skyddar henne via testamentet ( tror det är det iallfall ) som gör att han skyddar henne ekonomiskt vid plötsligt dödsfall
Citera
2018-07-30, 20:49
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
tjena nojjan på topp igen..
rent teoretiskt sett om min far dör och min mor ärver allt för han skyddat henne med det i testamentet och hon gifter om sig ärver då hennes nya make det vid hennes död? måste hon isåfall skriva det i testamentet?

kan man på något sätt få ut pengar som man som bröstarvinge har rätt till normalt sett när ens förälder dör även om han skyddar henne via testamentet ( tror det är det iallfall ) som gör att han skyddar henne ekonomiskt vid plötsligt dödsfall

Har inte barnen (om det är gemensamma barn) rätt till hälften? Sen om du har syskon får du väl dela på det med dem antar jag.
Citera
2018-07-30, 21:07
Medlem
Kaffemedaffes avatar
I det fallet du beskriver har du rätt till din laglott oavsett vad som står i testamentet. Den kan inte testamenteras bort. Det finns mer eller mindre lagliga sätt att se till att du får ingen eller minimal laglott däremot. Men det är en annan sak. Kräver också en del planering.
Citera
2018-07-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
I det fallet du beskriver har du rätt till din laglott oavsett vad som står i testamentet. Den kan inte testamenteras bort. Det finns mer eller mindre lagliga sätt att se till att du får ingen eller minimal laglott däremot. Men det är en annan sak. Kräver också en del planering.
Är det din biologiska mor får du inte ut något laglott. Du måste vänta till hon dör. Hon har rätt att göra vad hon vill med pengarna men kan inte testamentera bort din laglott.
Citera
2018-07-30, 21:58
Medlem
Det behövs inte ens ett testamente.

Finns inget testamente ärver din mor allt när din far dör - om de är gifta. Du får vänta på din del tills hon dött. Hon kan göra vad hon vill med pengarna förutom att testamentera bort dem. Hon kan dock göra slut på dem.

Finns testamente där det står att din mor ärver allt måste du begära jämkning av testamentet för att få ut din laglott. Hon ärver fortfarande allt när din far dör och du måste, om de är gifta vid dödsfallet, på samma sätt som om det inte finns ett testamente vänta tills hon dör.

Din laglott är då hälften av vad du ärvt om det inte funnits något testamente, om det nu finns något kvar att ärva när din mor går bort. Begär du inte jämkning av din fars testamente ärver du förstås ändå din mor. Men även hon kan ju, som du skriver, testamentera bort tillgångarna till andra än till dig så du bör nog begära jämkning redan efter att din far avlidit.
Senast redigerad av Askratam 2018-07-30 kl. 22:12.
Citera
2018-07-30, 22:24
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Är det din biologiska mor får du inte ut något laglott. Du måste vänta till hon dör. Hon har rätt att göra vad hon vill med pengarna men kan inte testamentera bort din laglott.
I det här fallet är det din biologiska far som gifter sig med en kvinna du inte är släkt med. Din biologiska far dör och du har rätt till din laglott.
Citera
2018-07-30, 22:48
Moderator
Gordon Blixts avatar
napster99:s tråd infogad.

/Mod
Citera
2018-07-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
I det här fallet är det din biologiska far som gifter sig med en kvinna du inte är släkt med. Din biologiska far dör och du har rätt till din laglott.

vet ej vad du menar men det är alltså min biologiska mor och far och om min far dör undrar jag vad som händer med kvarlåtenskapen mor ärver, kan jag alltså jämka och vinna och få den även fast hon är skyddad?
Citera
2018-07-30, 23:24
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
vet ej vad du menar men det är alltså min biologiska mor och far och om min far dör undrar jag vad som händer med kvarlåtenskapen mor ärver, kan jag alltså jämka och vinna och få den även fast hon är skyddad?
Jag tror att din mor ärver din far fullständigt men när din mor dör och hon är gift med en tredje person som då inte är din far, då får du ut din laglott.

Det finns massor av sätt att komma runt detta. Man får inte göra saker i syfte att hindra någon från att få sitt rättmätiga arv (typ ge sin nya fru allt man äger när man får cancerdiagnosen) men detta måste ju då dras i långbänk i tingsrätten och det är mycket svårt att få rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in